دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰

«جام طلایی» جشنواره شانگهای به «ارشد» رسید

ارشد

سینما پرس- گروه سینما/ فیلم سینمایی «ارشد» به کارگردانی یوری بایکوف 3 جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین موسیقی متن شانزدهمین دوره جشنواره فیلم شانگهای را به خود اختصاص داد.

به گزارش سینما پرس، مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهایی روز گذشته در حالی به پایان رسید که دو فیلم سینمایی «ارشد» (The Major) به کارگردانی یوری بایکوف و «اعتماد» (Reliance) به کارگردانی ویلیام اولسون هر کدام توانستند سه جایزه این جشنواره آسیایی را از آن خود کنند.

 

بنابر گزارش هالیوود ریپورتر، فیلم سینمایی «ارشد» توانست جایزه «جام طلایی» بهترین فیلم شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای را دریافت کند. همچنین یوری بایکوف نیز برای کارگردانی و ساخت موسیقی متن این فیلم سینمایی توانست جایزه بهترین کارگردان و بهترین دستاورد هنری این جشنواره چینی را از آن خود کند.

 

فیلم سینمایی «ارشد» داستان یک کارآگاه روسی را به تصویر می‌کشد که وقتی تلاش می‌کند تا ماجرای یک ترور را مخفی کند دچار یک نوع فراموشی معنوی می‌شود.

 

هیات داوران شانزدهمین دوره جشنواره فیلم شانگهای نیز جایزه ویژه خود را به فیلم سینمایی «اعتماد» اهدا کردند. فیلم سینمایی «اعتماد» علاوه بر دریافت جایزه ویژه هیات داوران، 2 جایزه بهترین فیلمنامه (آنگوس مک‌لاچلان) و بهترین فیلمبرداری (واچان شارما) را نیز دریافت کرد.

 

«اعتماد» که اکران بین‌المللی آن یک هفته پیش از حضور در این دوره از جشنواره فیلم شانگهای آغاز شده است، داستان فروپاشی یک خانواده پس از اتفاق ناگواری را به تصویر می‌کشد که برای یکی از اعضای آن خانواده می‌افتد.

 

نیک چئونگ و کریستال لی که در فیلم سینمایی «شکست ناپذیر» (Unbeatable) ایفای نقش کرده‌اند نیز به ترتیب جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهایی را با خود به خانه بردند.

 

خسرو معصومی که در سال گذشته موفق شد با ساخت فیلم سینمایی «خرس» جایزه بهترین فیلم پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای را به خود اختصاص دهد، عضو هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم شانگهایی بود. تام هوپر؛ کارگردان برنده جایزه اسکار فیلم سینمایی «سخنرانی پادشاه» (The king’s Speech)  نیز ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهایی را برعهده داشت و یری منزل؛ فیلمساز اهل چک/ کریس کراوس؛ کارگردان آلمانی/ میشل سمن؛ منتقد فرانسوی/ نینگ هائو؛ فیلمساز چینی و یو نان؛ بازیگر چینی نیز دیگر چهره‌های سینمایی بودند که در کنار خسرو معصومی اعضای هیات داوران این جشنواره آسیایی را تشکیل می‌دادند.

 

رح دوئک کره‌ای نیز برای ساخت فیلم سینمایی «زوج خیلی معمولی» (Very Ordinary Couple) جایزه بهترین کارگردان فیلم اولی این جشنواره چینی را به خود اختصاص دهد.

 

مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم شانگهایی با اهدای جایزه ممتاز دستاورد هنری این جشنواره چینی به الیور استون و تسوی هارک از این دو کارگردان آمریکایی و چینی قدردانی کردند.

 

فیلم‌های سینمایی «جی اف کی» (JFK)، «وال استریت» (Wall Street)، «متولد چهارم جولای» (Born of the Fourth of July) و «وحشی» (Savages) از جمله آثار برجسته استون هستند.

 

استون 66 ساله که پیش از این در سال 1993 میلادی یکی از اعضای هیات داوران جشنواره فیلم شانگهای بوده است، در مجموعه کلاس‌های «مسترکلاس» فیلمسازی که در این دوره از این جشنواره چینی برگزار شد نیز شرکت کرد.

 

الیور استون پیش از این در سال‌های 1987 و 1990 میلادی برای ساخت فیلم‌های سینمایی «جوخه» و «متول چهارم جولای» موفق به دریافت 2 جایزه اسکار بهترین کارگردان شده است. همچنین او در سال 1979 میلادی نیز برای نگارش فیلمنامه «قطار نیمه شب» (Midnight Express) جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص داده است.

 

فیلم‌های سینمایی «شمشیرهای پرنده دوازه اژدها» (Flying Swords of Dragon Gate) و «هفت شمشیر» (Seven Swords) و «روزی روزگاری در چین» (Once Upon a Time in China) نیز از جمله برجسته‌ترین آثار تسویی هارک هستند.

 

جایزه ممتاز دستاورد جشنواره فیلم شانگهای در سال گذشته به مایک مداووی؛ تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «قوی سیاه» (Black Swan)، «جزیره شاتر» (Shutter Island) و «زودیاک» (Zodiac) اهدا شد.

 

شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهایی در تاریخ 15 ژوئن (25 خرداد) سال جاری با نمایش انیمیشن سینمایی «دانشگاه هیولاها»  (Monsters University)به کارگردانی دن اسکانلون آغاز شده بود.

 

انتهای پیام/م/ن.ف

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.