سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳

نویسنده داستان‌های تخیلی کلاسیک درگذشت

ریچارد ماتسن

سینما پرس- گروه سینما/ ریچارد ماتسن؛ نویسنده داستان‌های تخیلی کلاسیک برجسته‌ای مانند «مرد کوچک» در 87 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش سینما پرس، ریچارد ماتسن؛ نویسنده داستان‌های تخیلی کلاسیک برجسته‌ای مانند «مرد کوچک» (The Shrinking Man) و بسیاری از اپیزودهای «منطقه گرگ و میش» (The Twilight Zone) در خانه خود واقع در ایالت کالیفرنیا به دلیل کهولت سن در 87 سالگی از دنیا رفت.

 

بنابر گزارش هالیوود ریپورتر، ماتسون در تاریخ 20 فوریه سال 1926 میلادی در بروکلین به دنیا آمد و از دانشگاه میزوری در رشته خبرنگاری فارق‌التحصیل شد. پس از آن در سال 1951 میلادی به کالیفرنیا نقل مکان کرد و نوشتن در ژانر فانتزی و تخیلی را آغاز کرد و نخستین داستان خود به نام «متولد مرد و زن» (Born of Man and Woman) را در مجله «فانتزی و تخیلی» به چاپ رساند.

 

ماتسون به استاد نوشتن داستان‌های کوتاه تبدیل شد و ده‌ها داستان را در طول فعالیت 40 ساله خود نوشت که از مهمترین آن‌ها می‌توان به «خانه جهنمی» (Hell House) در سال 1953 و «دوئل» (Duel) در سال 1971 میلادی اشاره کرد. بعدها فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی بسیاری از این 2 اثر ساخته شدند. استیون اسپیلبرگ با فیلمنامه‌ای از ماتسن فیلم تلویزیونی «دوئل» را ساخت.

 

در سال 1956 میلادی نیز ماتسون براساس داستان کوتاه «مرد کوچک»، نخستین فیلمنامه فیلم بلند سینمایی خود به نام «مرد کوچک باورنکردنی» (The Incredible Shirinking Man) را نوشت.

 

«جایی در زمان» (Somewhere in Time)، «چه رویاهایی ممکن است بیایند» (What Dreams May Come) و «به هم زدن پژواک‌ها» (Stir of Echoes) از جمله فیلم‌های سینمایی هستند که براساس آثار ماتسن ساخته شده‌اند. اما رمان تخیلی خون آشامی این نویسنده برجسته به نام «من افسانه هستم» (I Am Legend) خود به تنهایی سرچشمه ساخت سه فیلم سینمایی «آخرین مرد روی زمین» (The Last Man on Earth)، «مرد امگا» (Omega Man) و «من افسانه هستم» است.

 

«استار ترک» (Star Trek)، «تحت تعقیب مرده یا زنده» (Wanted Dead or Alive)، «کامبت» (Combat) و «منطقه گرگ و میش» نیز از جمله برجسته‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی هستند که فیلمنامه آن‌ها را ماتسن نوشته است.

 

انتهای پیام/ ع م

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.