سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳

نهم مهر روز همبستگی با کودکان فلسطینی؛

شیخ‌طادی: نیازی برای ساخت فیلم‌های فرا ملی از سوی هنرمندان احساس نمی‍‌شود

پرویز شیخ طادی کارگردان در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی تهران

سینماپرس-گرو سینما/ کارگردان فیلم «شکارچی شنبه» عنوان کرد: ساخت فیلم سینمایی با موضوعات فراملی از سوی هنرمندان احساس نمی شود و به همین دلیل جامعه سینمایی در کلان موضوع نسبت به این امر بی‌تفاوت است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، پرویز شیخ طادی در روز همبستگی با کودکان فلسطینی با بیان این امر که سینمای ایران می تواند یک سهمی از مسایل و سیاست های منطقه را به تصویر کشد در گفت و گو با سینماپرس گفت: سینمای ایران با توجه به جایگاهی که در کشورهای منطقه دارد می تواند با سینما ابزاری را فراهم کند تا مشکلات و شرایط کشورهای منطقه و حتی مسلمان جهان را به تصویر کشد.

 

وی افزود: دلیل اینکه ما باید به مسایل سیاسی واکنش نشان دهیم تنها برای خیر خواهی نیست بلکه بعضی از مسایل مهم منطقه به ما و امنیت ملی کشورهای منطقه و از جمله ایران ارتباط پیدا می کند مانند همین کودکان فلسطینی که در دنیا امروز به فراموشی سپرده شده اند و درد و رنجی که می برند به چشم جهانیان نمی آید و سینمای ایران می تواند با فیلم هایی که در مورد این کودکان و تمام کودکانی که آسیب جنگ، زندگی عادی آنها را دگرگون کرده نظر دنیا را نسبت به آغاز این جنگ ها تغییر دهد.

 

شیخ طادی در قالب پیشنهادی عنوان کرد: بخش مدیریت فرهنگی با یک دسته بندی و اولویت بندی می تواند بر روی مو ضوعاتی که جای کار دارند، سرمایه گذاری کند و یک سهمی را به این نوع فیلم ها بدهد. همچنین مدیر فرهنگی باید در طول سال اعلام کند که مثلا 5 فیلم در رابطه با مسایل منطقه ای ساخته شود و فیلمسازان را به این سمت سوق دهد که برای ساخت این نوع فیلم ها به تحقیق و مطالعه بپردازند.

 

وی همچنین افزود: متاسفانه سینمای کشور ما از لحاظ مالی در شرایط خوبی قرار ندارد و نمی توانیم روی این مسایل تمرکز و تأکید کنیم این در شرایطی است که موضوع همبستگی از مسایل منطقه ای است که به کشور ما هم مربوط می شود؛ اما متأسفانه ارشاد، حوزه هنری یا بسیاری دیگر از ارگان هایی که توانایی سرمایه گذاری برای ساخت این فیلم ها را دارند دغدغه ساخت فیلم در مورد جنگ های فراملی را ندارند.

 

کارگردان فیلم سینمایی «پشت پرده مه» اذعان داشت: با این که با تولید این فیلم ها می توانیم بر روی آینده کودکان تاثیر بگذاریم؛ اما به علت نبود هدف گذاری در سینمای کشورمان کارگردان هایی که دغدغه ساخت این نوع کارها را دارند شرایط ساخت فیلم برایشان مهیا نیست.

 

وی اضافه کرد: تمامی مشکلات به این امر برمی گردد که مدیران بر مسند کار نشسته تخصص لازم در حیطه کاری خود را ندارند و مناسب این جایگاه نیستند. با وجود این افراد، این مناسبت ها فراموش و در نتیجه نادیده گرفته می شود. زمانی که مدیرها در زمینه دیگری تخصص دارند؛ اما در مقامی می نشینند که جایگاه آن ها نیست و واقعا هدف گذاری جدی ندارند این مشکلات به وجود می آید در صورتی که ما با ساخت این دسته از فیلم ها می توانیم موثر باشیم و در عین رفتار سازی، رفتارها را اصلاح کنیم و در صدد برآییم تا شیوه جدیدی را برای این مقوله برنامه ریزی کنیم.

 

بازیگر فیلم سینمایی «از کرخه تا راین»، ادامه داد: مشکل اصلی ما در سینما ایران این است که از سوی جامعه فرهنگی و اهالی سینما برای ساخت این فیلم ها احساس نیاز نمی شود و با توجه به اینکه استراتژی و راهبرد دراز مدت وجود ندارد و هدف گذاری در فرهنگ منطقه ای جهانی برای اهالی فرهنگ بازگو مشخص نمی شود مدیر فرهنگی باید بتواند دغدغه هنری و فرهنگی فضا را برای ساخت این نوع فیلم ها آماده و فراهم کند.

 

کارگردان «شکارچی شنبه» اذعان داشت: متاسفانه به طور پراکنده فیلمسازان در مورد موضوعاتی مثل کودکان فلسطینی فیلم می سازند. این افراد هم در ادامه راه به سختی های آن بر می خورند نمی توانند مقاومت کنند در نتیجه موضوع هنوز شروع نشده به پایان می رسد.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.