جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸

همراه با شرکت‌کنندگان در جشنواره فیلم صد

کارگردان «آخرین سیب باغبان»: فیلم های انیمیشن، جشنواره جداگانه لازم دارد

علی آقایی

علی آقایی گفت: بهتر است برای فیلم های انیمیشن یک جشنواره جداگانه برگزار شود و فیلم های داستانی و مستند از این جشنواره تفکیک شوند زیرا هر کدام با مدیوم خاص خود ساخته می شوند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، علی آقایی؛ کارگردان انیمیشن «آخرین سیب باغبان» که در بخش مسابقه جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه این دوره از جشنواره شرکت کرده است در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، گفت: ساخت این انیمیشن به اواخر دوران دانشجویی من در رشته انیمیشن برمی گردد. به دوستانم گفتم قبل از اینکه به زمان دفاع پایان نامه برسیم برای جشنواره ۱۰۰ ثانیه یک انیمیشن بسازیم؛ اما متاسفانه کار ما یک هفته دیرتر از زمان مقرر آماده شد.

وی در ادامه در خصوص ایده اولیه این انیمیشن، توضیح داد: یادم هست که تصویری دیدم چند کاراکتر به شکل سایه وار در یک فضای زرد و سیاه بودند. این دو رنگ یک کنتراست زیبایی با هم دارند من تصمیم گرفتم از این کنتراستی که آن ها ایجاد کرده اند و این زیبایی که آن ها با دو تا رنگ ساده دارند یک انیمیشن Cut Out بسازم. برای ساخت از تکنیک Cut Out استفاده کردم منتهی در این تکنیک به این خاطر که خیلی محدودیت وجود دارد و کاراکتر زمانیکه از نیم رخ بخواهد تمام رخ شود سخت است و پرش ایجاد می کند چند تصویر در حالت های مابین این چرخش ها ساختیم و سایه کمک کرد که این چرخش ها دیده نشوند.

آقایی بیان کرد: بهتر است برای فیلم های انیمیشن یک جشنواره جداگانه برگزار شود و فیلم های داستانی و مستند از این جشنواره تفکیک شوند زیرا هر کدام با مدیوم خاص خود ساخته می شوند. انیمیشن، حتی ۱۰۰ ثانیه آن واقعا هزینه بر و زمانبر و کار بر است و فیلم های دیگر هم بسته به تکنیک و بازیگر و لوکیشن خود می توانند کم هزینه و یا پر هزینه باشند اما تقریبا انیمیشن ها حتی ۱۰۰ ثانیه آن ها هم هزینه بالایی دارد همه باید فریم به فریم انیمت شود این که بگوییم از بین این انیمیشن و مستند و داستانی یکی را برگزیده انتخاب کنیم عادلانه نیست.

وی ادامه داد: پیش از این جشنواره ۱۰۰ ثانیه به صورت منظم تری برگزار می شد اما از دوره هشتم تا نهم دو سال طول کشید. استمرار جشنواره بسیار مهم است تا همه ترغیب شوند کار کنند اما درباره این که این جشنواره در دل یک جشنواره دیگر برگزار شود قطعا از کیفیت آن کم می شود چون از تمرکز روی این صد ثانیه بودن کم خواهد شد.

آقایی افزود: این کیفیت پایین آثار به نبود هیات انتخاب برمی گردد این که جشنواره ای هیات انتخاب نداشته باشد از ضعف آن است.

وی بیان کرد: یکی از مزایای فیلم صد ثانیه این است که فیلمساز در صد ثانیه نمی تواند همه چیز را بگوید و روایت کند دست او محدود می ماند گاهی اوقات یک قصه خیلی خوب هست اما در ۱۰۰ ثانیه نمی توان آن را روایت کرد پس باید تلاش کنیم که بهترین اثر را بسازیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.