شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱

کارگردان «شبهای شیرین»: به فیلمنامه انیمیشن باید بها داد

انیمیشن شب های شیرین*

فرخ یکدانه درباره ساختن یک انیمیشن موفق در عرصه بین المللی عنوان کرد: باید به فیلمنامه بها داد و نوشتن آن را به فیلمنامه نویس حرفه ای انیمیشن واگذاشت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، انیمیش «شبهای شیرین» به کارگردانی مشترک فرخ یکدانه و فرانک زحلی با تکنیک ۳ بعدی در ۶۵ قسمت ۱۰ دقیقه ای و به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شده است و پخش آن امروز؛ ۱۶ فروردین ۹۳ ساعت ۲۲:۱۳در شبکه پویا شروع می شود.

فرخ یکدانه درگفت و گو با سینماپرس، با اعلام خبر پخش این انیمیشن از شبکه پویا در ادامه گفت: انیمشن شبهای شیرین مجموعه انیمیشن آموزشی و تربیتی است که فیلم نامه آن برگرفته از داستان های کوتاه محمد میر کیانی است.

این کارگردان در ادامه گفت: هدف اصلی از ساخت این مجموعه، آموزش آداب معاشرت، مسائل تربیتی و آشنا کردن کودکان زیر دبستانی با این مفاهیم است.

یکدانه افزود: در هر قسمت سعی کردیم به صورت بارز به یکی از این مفاهیم پرداخته شود همچنین می توان این مجموعه را یک پک آموزشی برای کودکان زیر دبستانی به حساب آورد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که  نظرتان در مورد تاسیس شبکه انیمیشن چیست گفت: این رویکرد رسانه ملی شاید  عامل تحقق یکی از بزرگترین آرزوهای دست اندرکاران تولید انیمیشن در کنار کودکان و نوجوانان کشور یعنی اصلی ترین مخاطبین این شبکه باشد. بدیهی است که افزایش حجم تولید انیمیشن های داخلی به این واسطه، علاوه بر کارآفرینی به نشر و ارتقاء فرهنگ بومی نیز کمک خواهد کرد و بی شک این میسر نمی شود مگر با تقویت و حمایت کانون های بزرگ تولید انیمیشن کشور که ضامن تامین حجم مناسبی از تولیدات، با کیفیتی درخور و شایسته یک شبکه تخصصی همچون شبکه انیمیشن خواهند بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که  به نظر شما انیمیشن ما چه شاخصه هایی را باید داشته باشد که بتواند علاوه برجذب مخاطب و درخشش در عرصه های بین الملی، به یک محصول صادراتی تبدیل شود؟، بیان کرد: بحث نظری در مورد راه حل های کاربردی برای رسیدن به این هدف موضوع تازه ای نیست و به جرات می توان گفت از فکر کردن برای اختراع دوباره چرخ تکراری تر است. این مسئله با وجود اینکه سال هاست در عرصه بین المللی به نتیجه رسیده، بارها و بارها در جلسات تخصصی اهالی انیمیشن ایران نیز موضوع بحث های جدی و طولانی بوده پس مشکل ما ندانستن راه حل نیست، بلکه عمل نکردن به آن به دلایل گوناگون است. با این حال باز هم باید تکرار کرد.

یکدانه گفت: برای ساختن یک انیمیشن موفق در عرصه بین المللی باید: به فیلمنامه بها داد و نوشتن آن را به فیلمنامه نویس حرفه ای انیمیشن واگذاشت، به عنوان دستمایه از کیسه فرهنگ بومی خرج کرد. ما از نظر محتوی و فرم هنوز  حرف های زیادی برای گفتن داریم، برخورد سطحی و شعاری را کنار گذاشت، از اعمال نظرات غیر کارشناسی و سلیقه ای در تمامی مراحل پرهیز نمود، متوجه بود که سرگرم کنندگی و متفاوت بودن از عوامل اصلی جذب مخاطب هستند. مخاطب امروز وقت و حوصله شنیدن حرف های بزرگ و نصیحت گونه را ندارد، به شعور و سلیقه مخاطب احترام گذاشت، تاثیر ریتم صحیح فیلم بر جذب مخاطب را شناخت. موردی که سال هاست از بیگانگی با آن رنج می بریم، اصول و ساختار سینمایی را شناخت و در انیمیشن بکار برد، دانست که فانتزی از مهمترین ویژگی های انیمیشن است، از عوامل حرفه ای در بخش های مختلف استفاده کرد، چرا که هم جلوی اتلاف انرژی و سرمایه را می گیرند و هم با ذوق و هنرشان کار را فراتر و درخشان تر از طرح اولیه اجرا می کنند، آموزش نیروها برای همسطح شدن با گروه را جدی گرفت، صرف انرژی برای کنترل کیفیت در هر مرحله از تولید را بیهوده ندانست.

وی ادامه داد: باید از انیمیشن کوتاه و تجربی به عنوان موتور محرک و ایده پرور در انیمیشن های بلند و پولساز ایران کمک گرفت. امروز تنها کارهای کوتاه، انیمیشن ایران را در عرصه بین المللی نمایندگی می کنند و ما در جشنواره ها بیش از بازار حضور داریم. در واقع برنده شدن در جشنواره های هنری مهر تاییدی هستند برای ورود به بازار ولی انیمیشن مامثل جوان همه چیز تمامی است که دائم به خواستگاری می رود و جواب مثبت می شنود ولی هیچوقت ازدواج نمی کند!، سرمایه گذاری و مدیریتی درخور این هدف بزرگرا برای رسیدن به موفقیت جدی گرفت زیرا در این مورد خاص معجزه اثر نمی کند.

 

نظرات

  • سحر ۱۳۹۳/۰۱/۱۸ - ۲۳:۲۲
    0 0
    سلام سال نوتون مبارک باشه به از نظر من که دانشجوی رشته ی گرافیک هستم و به انیمیشن علاقه ی خیلی زیادی دارم و به دنبال راهی برای وارد شدن به این رشته هستم اطلاعات هشدار دهنده ی خوبی بود و من با تمامی سخنان استاد یکدانه و استاد زحلی کاملا موافق هستم و از شما تشکر می کنم که به فکر انیمیشن ایران هستید .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.