سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵

تجوید: انیمیشن ایران نیازمند تفکر قوی و بودجه مناسب است

پروین تجوید*

کارگردان انیمیشن "ترانه‌های حسنی" گفت: در زمینه تولید انیمیشن در کشور ضعف نیروی تخصصی و ایده و خیلی از کمبودهای کشورهای دیگر را نداریم اما تا وقتی بودجه کافی نباشد کار مناسبی نمی‌شود کرد.

پروین تجوید در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس درباره مشکلات تولید انیمیشن در ایران گفت: تولید فی نفسه مشکلی ندارد مشکل برنامه‌ریزی برای تولید انیمیشن است که شامل مسائل مالی و آموزش و تخصصی بودن کار می شود. تولید انیمیشن کاری کاملا تخصصی است که به گروه کاملا متخصص نیاز دارد و باید به این گروه اهمیت داده شود اگر گروه ها حاضر به کار نباشند طبیعتا تولید متوقف می شود و اگر تولیدی هم بشود کار باکیفیتی نمی‌شود.

این انیماتور افزود: همانطور که می‌دانید انیمیشن در کشور ما هنر جوانی است و اگر قرار باشد تولید به همین روال پیش برود پیشرفت چندانی نخواهیم داشت. علت اصلی هم کمبود بودجه است که یکی دیگر از ضعف های انیمیشن به حساب می‌آید چرا که ما برای پخش انیمیشن فقط صدا و سیما و دولت را داریم و چیزی به اسم بخش خصوصی وجود ندارد تا رشد آنچنانی داشته باشیم.

تجوید با اشاره به این که دولت به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و نیاز به اسپانسر های خصوصی داریم گفت: اسپانسرهای خصوصی هم به دلیل اینکه جایگاهی برای کسب و کار خود نمی بینند همینطور همه چیز کج‌دارمریز پیش خواهد رفت. یعنی ما ضعف نیروی تخصصی و ایده و خیلی از کمبودهای کشورهای دیگر را نداریم اما تا وقتی بودجه کافی نباشد استفاده‌ای نمی‌شود.

این کارگردان انیمیشن درباره اینکه چرا انیمیشن ایران در مقایسه با انیمیشن های بزرگ دنیا مخاطب ندارد، گفت: طبیعتا انیمیشن وقتی مخاطب ندارد نه سازنده و نه تولید کننده از فعالیتشان لذت نمی برند. اصلی ترین علت آن هم نبود برنامه ریزی است و تولید انیمیشن باید دست انسان متخصص باشد.

وی افزود: باید ببینیم که وقتی در خارج از کشور این همه انیمیشن تولید میشود امتیازهایشان چیست. ما همگی برای تربیت کودکانمان عقیده و اعتقاداتی داریم پس واقعا نیاز داریم که به این بخش توجه زیادی کنیم اما متاسفانه نه از نظر مالی به این بخش توجهی می شود نه گروهی تخصصی این بخش را مدیریت می کنند. در این حوزه همه وارد شده اند و کیفیت به شدت افت کرده است.

پروین تجوید از سال ۶۵ وارد دنیای انیمیشن شده و فارغ التحصیل کارگردانی انیمیشن است. فعالیت خود را با مرکز پویانمایی صبا با پروژه هایی نظیر « ماجراهای اطلسی » ، فیلم بلند « خواجه نصیر الدین طوسی » و میان پرده موزیکال « پرده پندار » آغاز کرده است. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.