یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

خرمیان: فاصله زیادی با تولید انیمیشن سینمایی داریم

مهدی خرمیان

مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن«نرمو» گفت: چند سالی است که سینمای کودک ما رونق ندارد و سینمای انیمیشن هم مظلوم تر از سینمای کودک واقع شده است.

مهدی خرمیان  در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: مشکل تولید انیمیشن در ایران عدم برنامه ریزی دراز مدت است که در دست مدیران کلان فرهنگی است. دیگر اینکه ما تهیه کننده خصوصی در کشورمان نداریم و بزرگترین تهیه کننده، تلویزیون است آن هم با سیاست های خاص خودش.

این انیماتور اضافه کرد: انیمیشن در کشور ما هنر خیلی دیرپایی نیست، یک چیزی حدود پانزده سال است که انیمیشن های صنعتی ساخته می شود و قبل از آن تنها انیمیشن کوتاه بود. بنابراین خیلی انتظار نمی رود که با دنیا قابل مقایسه باشد و به آنها برسیم اما در انیمیشن تلویزیونی به استانداردهای جهانی نزدیک شده ایم.

کارگردان «عبدو و دریای سبز» تاکید کرد: مهترین ارگانی که می تواند در بهبود انیمیشن کشور تاثیر داشته باشد وزارت ارشاد و بعد از آن تلویزیون است.

وی توضیح داد:  الان چند سالی است که سینمای کودک ما رونق ندارد و سینمای انیمیشن هم مظلوم تر از سینمای کودک واقع شده است، اگر هم انیمیشنی تولید شود در حجم انبوه فیلم های زنده گم می شود واگر می خواهد که به صورت یک جریان در بیاید باید تولید مداوم باشد نه اینکه هر چند سال یک انیمیشن سینمایی.

این کارگردان انیمیشن تصریح کرد: آموزش انیمیشن در کشور به روز نیست و تولیدات مشترک با کشورهای دیگر نداریم، فضا بسته است یعنی انیماتور خارجی حاضر نیست بخشی از کار خود را در ایران انجام دهد و کسانی هم که در ایران کار می کنند به نوعی خودشان اختلاف دارند و از تجربیات به روز کشورهای دیگر استفاده نمی کنیم.

خرمیان تاکید کرد: مثلا کشورهای هند و مالزی اخیرا پیشرفت چشم گیری در تولید انیمیشن داشته اند چون تولیدات مشترک زیادی داشته اند، انیمیشن سینمایی پروسه ای متفاوت دارد و مختص آمریکا شده است و ما با تولید سینمایی انیمیشن فاصله زیادی داریم.

وی در ادامه گفت: فیلم سازان ایرانی باید ذائقه مخاطب را بدست بیاورند تا مخاطب رغبت کند بلیط بخرد و به سینما برای دیدن انیمیشن برود.

خرمیان اضافه کرد: با توجه به حجم انبوه تولید انیمیشن های کوتاه و کارهای بین المللی، جشنواره ی دوسالانه قابلیت سالانه شدن را دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.