یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴

نتایج یک نظرسنجی

توزیع و تبلیغ صنعت گیم ایران نامناسب است

بنیاد ملی بازی های رایانه ای*

اکثر فعالان عرصه بازی های رایانه ای از نحوه تولید و تبلیغ عرصه گیم ناراضی اند، به نحوی که در نظرسنجی صورت گرفته از بیش از سه هزار نفر، 28 درصد روند فعلی را رضایت بخش، 12 درصد متوسط و 60 درصد نحوه توزیع و تبلیغ تولیدات ایرانی را نامناسب و فاقد تاثیر گذاری عنوان می کنند

به گزارش سینما پرس قدمت صنعت گیم در ایران به رغم عمر چند دهه آن در دنیا کمتر از یک دهه بوده و فعالان این عرصه در مسیر تکوین در حوزه های مختلف از جمله تولید محتوا (بازینامه)، تولید، توزیع  و بازاریابی قرار داشته اما همچنان چرخه اقتصادی در این گستره شکل نگرفته و با وجود تولید و عرضه بیش از ۲۰۰ اثر وطنی، تولیدات خارجی در بازار یکه تازی می‌کند.

صاحب نظران گذر از این مرحله را فارغ از بحث ضرورت ارتقای محتوا، تکنیک، جذابیت و تولید استاندارد در گونه های مختلف و پرمخاطب را در شکل گیری شبکه منسجم، علمی  و در آمدزای توزیع  به همراه  ایجاد فرآیند فراگیر و تاثیر گذار تبلیغی عنوان می کنند.

بسیاری از فعالان عرصه گیم و صاحب نظران از نحوه توزیع و تبلیغات عرصه بازی های رایانه ای رضایت نداشته، به نحوی که در نظر سنجی صورت گرفته از بیش از۳ هزار نفر، ۲۸ درصد روند فعلی را رضایت بخش، ۱۲ درصد متوسط  و ۶۰ درصد نحوه توزیع و تبلیغ تولیدات ایرانی را نامناسب  و فاقد تاثیر گذاری عنوان می کنند.

به عقیده کارشناسان، الگوگیری مناسب از دیگران متناسب با ساختار و توان داخلی و اختصاص سرمایه  و امکانات  به تولیدکنندگان و سوق دهی جهت تولید به درآمدزایی، توزیع و بازاریابی با کمک موثر رسانه ها از جمله صداوسیما، نهادهای شهری نظیر شهرداری ها و دستگاه های مسوول همچون وزارتخانه های  فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و علوم تحقیقات و فناوری  چرخه اقتصادی – تبلیغی گیم را شکل داد.

نقش تاثیر گذار تبلیغات در رونق بازار گیم

"حسین آزادپور" تولیدکننده بازی رایانه‌ای مقاومت خرمشهر می گوید: توزیع مناسب گیم در بازار های داخلی و خارجی در گرو  قوانین کپی رایت و وجود توزیع کننده های قدرتمند با شبکه پخش گسترده است.

تولیدکننده بازی رایانه ای مقاومت خرمشهر به نقش تبلیغات در رونق بازار گیم اشاره می کندو توضیح می دهد: تبلیغات تاثیر بسزای در رونق بازار دارد به طوری که به جرات می توان گفت بدون تبلیغات رونق بازار امکان پذیر نیست خصوصا بازی که به عنوان محصول و ابزار فرهنگی موثر شناخته شده است.

بازار گیم ایران  مستعد  برای ارایه محصول استاندارد

"فرزام ملک آرا" تولیدکننده بازی رایانه ای "آسمان دژ"  گیم در کشور را صنعتی نوپا می داند و می افزاید: آنچه که با آن روبه رو هستیم صنعتی نو و همانطور که از تعریفش بر می آید، نیازمند تمام ابعاد لازم برای ایجاد و ظهور با بهرگیری از چرخه های سرمایه گذاری،‌ تولید،‌ عرضه، مصرف و غیره است.

به عقیده مدیر عامل شرکت توسعه گر شبیه ساز در صورتیکه توانایی ایجاد ساختار حمایت از قانون کپی رایت برای محصولات داخلی و خارجی  را نتوانیم ایجاد کنیم،  ، بهتر است با ایجاد یک صندوق،‌ مبلغ کارشناسی شده و معقولی که تفاوت بازی ایرانی ۵۰ هزارریالی و بازی خارجی۲۰۰۰ هزار ریالی را نشان می دهد را تحت قالب هولوگرام به بازیهای خارجی که توزیع می شود ،اختصاص داد.

ضرورت توزیع  بین المللی  بازی ایرانی

هادی جعفری منفرد"  تولید کننده بازی رایانه ای “جنون سیاه:تله” بر حمایت مسوولان از صنعت گیم تاکید می کند و می گوید: مهمترین وظیفه مسوولان و نهادهای مختلف بویژه متولیان فرهنگی از این صنعت، نگاه  جدی به آمار سود آوری های در سطح جهانی به عنوان صنعتی بسیار مهم غیرنفتی است. با جلوگیری از ورود و عرضه بی ضابطه بازی های قاچاق خارجی در کشور  و حمایت های بانکی، معافیت مالیاتی ، شناسایی شرکت های بازی ساز به عنوان شرکت های دانش بنیان و تسهیل زمینه های صادراتی بستر مناسب جهش و ارتقای این صنعت فراهم می شود.
مدیر عامل شرکت فن آوران توسن گام، بر حمایت از بازی رایانه ای و گسترش آن در سطح بین المللی تاکید می کند و می افزاید:حمایت از تولید کننده به خصوص در زمینه نشر و  ایجاد بازار فروش می تواند مفید باشد .

نقش ممتاز تبلیغات در عرضه بازی فاخر ایرانی

"آریا اسرافیلیان" مدیر پروژه بازی رایانه‌ای "ارتش فرازمینی"  به ایجاد بازار مناسب گیم اشاره می کند و می گوید:تبلیغ و معرفی محصول ایرانی  برای توزیع مناسب گیم ضروری است .

وی  همچنین نبود قانون کپی رایت در کشور را از عوامل مهم در آسیب پذیری تولید ات داخلی در بازار عنوان کرد و ادامه داد: امنیت در سرمایه گذاری با اطمینان بازگشت سرمایه میسر می شود.اعمال صحیح قانون و نظارت مستمر بر حسن اجرای آن جامعه را مصون از ارایه تولیدات مخرب خارجی و گسترش پدیده قاچاق  می کند.

این تولید کننده بازی رایانه ای با بیان اینکه مسوولان از جایگاه ویژه بازی های رایانه ای و اهمیت آن درجامعه اطلاع دارند،می افزاید: صنعت گیم برای تداوم توفیق ها و ثمردهی برنامه ها نیازمند توجه و حمایت جدی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.