یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

به مناسبت روز گرافیک؛

خورشیدی: در پوستر فیلم‌های سینمایی باید بیشتر روی طراحی‌ها و ایده‌های نو وقت گذاشت

بهزاد خورشیدی گرافیست

سینماپرس: بهزاد خورشیدی گرافیست و طراح پوستر در سینمایی ایران گفت: پوسترهای چند سال اخیر نسبت به گذشته بهتر شده است اما باید قدری بیشتر روی طراحی ها و ایده های نو، وقت گذاشت و برای تبلیغات موثر در سینما باید درجست وجوی راه های تازه بود.

بنابراین گزارش، طراح پوستر اصلی بیست وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ادامه گفت وگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: الزاماً این بدان معنا نیست که هر ایده «متفاوتی» ، شرایط مطلوبی را برای جذب مخاطب همیشه گریزان از سالن سینما را فراهم می آورد.

این گرافیست ادامه داد:  اگر کلیشه های همیشگی را دور بریزیم و دست به نوآوری بزنیم مسلما اتفاق های خوبی خواهد افتاد. در طراحی پوستر برای یک فیلم ایرادی ندارد پوستر تجاری کار شود اما باید کاری روی به عنوان پوستر ارائه شود که جای دفاع داشته و قابل قبول باشد. سینما عرصه گران و پر هزینه ای است که برای برگشت سرمایه نیاز به تبلیغات خوب و فکر بیشتر در این زمینه است.

وی افزود: احساس می کنم در سال های اخیر پوسترهای سینمای ایران روند رو به رشدی داشته است هرچند به لحاظ بصری و زیبا شناسی و دریک نگرش کلان اشکالاتی وجود دارد اما این مسئله در همه حوزه های سینما به چشم می خورد و به نظر می رسد باید بیشتر روی این موضوع تامل کرد. زمان آزمون و خطا برای یک فیلم گران سمی مهلک است به یقین این کارگردان و تهیه کننده حرفه ای است که خود باید مسیرش را انتخاب کند و امور را به گرافیستی حرفه ای و خلاق بسپارند.

طراح پوستر فیلم سینمایی «کیمیا و خاک» در ادامه عنوان کرد: به هر حال موقعیت سینما با دیگر حوزه های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر کاملا متفاوت است. یکی از عناصر بصری و غیر قابل کتمان سینما حضور «بازیگر» به عنوان آلترناتیو اصلی در پوستر و تبلیغات یک فیلم سینمایی است. حال به فراخور فضای فیلم و تبحر طراح پوستر در ارائه پوستری هم سنگ با مضمون فیلم و به طبع با استفاده از عناصر گرافیکی کارآمد می تواند ضمن بازآفرینی «پوستری خلاقانه» در جذب مخاطب نیز موثر واقع شود. در ضمن یادمان باشد که کارکرد اصلی پوستر فیلم با سینما معنا می گیرد نه گالری ها و نمایشگاه ها.

طراح پوستر فیلم سینمایی «شور شیرین» تأکید کرد: مثلی از دیرباز می گوید که «با یک گل بهار نمی شود»، بهتراست فریب فروش میلیاردی اکران عید را نخوریم. خوشبختانه چند سال است که آغاز سال نو فصل خوب فروش فیلم شده است. با آغاز اکران گروه بعدی باز همان دور باطل عدم جذب مخاطب سینما به مسیر گذشته برمی گردد.

خورشیدی به تبلیغات فیلم سینمایی «هیس،دخترها فریاد نمی زنند» ساخته پوران درخشنده اشاره کرد و گفت: من برای این فیلم بیش از 10 ماه وقت گذاشتم. محبوبیت و همه گیر شدن موضوع بکر و حساس فیلم کار من را سخت تر کرد. با هماهنگی و هم کلام شدن با پوران درخشنده گرامی دو نوع تبلیغات برای  فیلم سینمایی «هیس...» در نظر گرفتیم. تبلیغات پیدا و پنهان مجازی و محیطی که بی گمان هم چون فیلم سینمایی «یه حبه قند» ساخته سید رضا میرکیرمی وقت و فکر زیادی را می طلبید . خوشبختانه حاصل و برآیند مثبتی درجامعه داشت که هنوز هم جریان ساز است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حرفه اصلی من کار در سینماست، پس ناگزیرم کارهایی که فضای تجاری دارد را هم انجام دهم. اما دغدغه این را نیز دارم که کارهای خوب ارائه دهم، کارهایی که قابل دفاع بوده و خودم هم دوست داشته باشم. همه همین طور عمل می کنند یک فیلمساز ممکن است کاری بسازد که دوست نداشته باشد و راجع به آن هم نخواهد خیلی صحبت کند ولی کارهای قابل دفاع و دوست داشتنی هم دارد که از کار کردن آن ها لذت برده است. در شرایط کنونی این قضیه اجتناب ناپذیر است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.