یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

در همایش پیامبر اعظم (ص) مطرح شد؛

منتظمی: آخرین فیلمی که در مورد پیامبران اسلام ساخته شده فیلم اهانت آمیز نوح است

نخستین همایش بین المللی پیامبر اعظم (ص)

سینماپرس: منتظمی خاطرنشان کرد: آخرین فیلمی که درباره یکی از پیامبران اسلام در هالیوود ساخته شد فیلم حضرت نوح بود که ۹۵ درصد مسیحیان با این فیلم مخالف بودند زیرا آن ها معتقد بودند که این فیلم سخیف و اهانت آمیز است.

بنابراین گزارش، همایش جایزه بزرگ پیامبر اعظم (ص)؛ سینما و ادبیات جهانی با حضور غلامرضا منتظمی دبیر همایش، نادر طالب زاده کارگردان، محمدتقی رهبر و میهمانانی از انگلستان، ایران، دانمارک، کانادا و جمهوری آذربایجان عصر روز گذشته در هتل لاله برگزار شد.

منتظمی :حلقه وصل ما در این همایش پیامبر اعظم (ص) و دل های دغدغه مند است

در ابتدای این همایش منتظمی دبیر همایش گفت: اساتید، اندیشمندان و نویسندگان گرامی مقدم شما را به ایران اسلامی گرامی می داریم. حلقه وصل ما در این همایش پیامبر اعظم (ص) و دل های نگران و دغدغه مند است. امروز ما همه در اینجا جمع شده ایم زیرا معصومیت ها و پاکی بشر در معرض خطر قرار گرفته است.

وی افزود:  آخرین مطلبی که فرانسیس فوکویاما داشت و این یک اعتراف جدی است درباره غرب که اشاره می کند که تمدن غرب در ۳۰۰ سال گذشته اولین تمدنی است که ریشه در مذهب نداشته و این شروع بحران جهانی است و فاجعه دوم زمانی اتفاق افتاد که  این کنترل تمدن در دست لابی صهیونیسم قرار گرفت و اولین قربانیان آن خود مردم اروپا بودند. زمانی که سلمان رشدی با آتش زدن قرآن خانواده، اخلاق و بشر را در معرض خطر قرار داد. به همین دلیل مجمع جهانی اهل بیت با درک صحیح از قدرت جاذبه هنر به ویژه هنر سینما و تالیفات کتب به عنوان ذخیره ارزشمندی که می تواند پشتوانه فکری و اندیشه ای نسبت به برگزاری این همایش باشد. مجمع درنظر دارد این کتب را منتشر و در مراحل بعد به زبان های دیکر نیز ترجمه کند. 

دبیر همایش جایزه بزرگ پیامبر (ص) همچنین گفت: امیدوارم با وجود بندگان خوبی مانند شما هجمه هایی که علیه پیامبر صورت گرفت که هدفش دین زدایی و تقدس زدایی بود را سرکوب کنیم و در مسیر حفظ دین معصومیت و پاکی بشر را به آنها باز گردانیم.

وی با بیان اینکه برای این همایش کتب و مقالات فراوانی ارائه شده است گفت: برگزیدگان با داوری سختی انتخاب شدند که در روز اختتامیه اسامی آن ها اعلام خواهد شد.

منتظمی خاطرنشان کرد: آخرین فیلمی که درباره یکی از پیامبران اسلام در هالیوود ساخته شد فیلم حضرت نوح بود که ۹۵ درصد مسیحیان با این فیلم مخالف بودند زیرا آن ها معتقد بودند که این فیلم سخیف و اهانت آمیز است .

طالب ورسی:ما قطعا در آینده با شما خواهیم بود

برپایه این گزارش، در ادامه این همایش دکتر طالب ورسی از انگلستان نیز گفت: امروز ما در جهان صلح زندگی می کنیم و نباید یکدیگر را بکشیم بلکه باید با هم برادری و خلق نیکویی داشته باشیم و بدانیم که این خلق نیکو را خداوند فرستاده است.

وی  با بیان اینکه مردم غرب همه خشن نیستند افزود: شما امروز حق دارید فن آوری هسته ای داشته باشد و تحریم های وارده به کشور شما ظالمانه است. ما قطعا در آینده با شما خواهیم بود و همه می دانیم که هر کسی با خدا باشد پیروز خواهد شد.

طالب ورسی با بیان اینکه باید تهذیب و اخلاق داشته باشیم گفت: چندی پیش شنیدم افرادی بر روی پشت بام رقصیدند باید بدانیم که اگر جلوی آنها نه ایستیم فردا روز در ساحل دریا می رقصند.

کاتیا مچومدسن : امروز نیاز داریم بزرگان ادیان مختلف و روشنفکران گفتگو کنند

در ادامه کاتیا مچومدسن از دانمارک نیز گفت: از اینکه من  را برای این همایش دعوت کردید تشکر می کنم دومین باری است که به ایران می آیم از میهمان نوازی شما تشکر می کنم، بنده معتقدم برگزاری این همایش کار بسیار سختی است.

وی در ادامه افزود: مسلمان ها امروز در وضعیت پارادوکسی قرار دارند و اگر به اهانت ها پاسخ ندهند اهانت کنندگان به فعالیت های خود ادامه می دهند.

کاتیا مچومدسن با اشاره به اینکه اهانت به اسلام از سلمان رشدی شروع شد و بعد به ۱۱ سپتامبر و چاپ کاریکاتورهای توهین آمیز انجامید گفت: این بخشی از جنگ علیه اسلام است و آن ها می خواستند محصول خودشان را از این منظر برداشت کنند.

وی با اشاره به اینکه نظم جهانی که برای اولین بار توسط بوش پدر مطرح شد و هدفش از بین بردن اسلام است گفت: ملاک مطرح کنندگان این طرح آمریکا بود زیرا آن ها می گویند نظم جدید جهانی باید در همه جا بوجود آید و این نظم یک نظم اجتماعی جدید را به دنبال خواهد داشت و نتیجه این نظم این است که افراد مذهب نداشته باشند و باید تلاش شود تا افراد در جهان سکولار شوند.

کاتیا مچومدسن با اشاره به اینکه اسلام از دین هایی است که در دنیا میلیون ها طرفدار دارد گفت: البته در کنار اسلام مسیحیان مذهبی نیز وجود دارند که به کلیسا می روند و اعمال مذهبی را انجام می دهند اما در اسلام اساس زندگی و پایه آن بر اساس مذهب یعنی همان دین اسلام است.

وی با اشاره به اینکه ادامه رفتارهای بعضی روزنامه نگاران در دانمارک همچنین ساخت فیلمی علیه پیامبر برای این است که مسلمانان را تحریک کنند و خشن نشان دهند گفت: امروز ما نیاز داریم که بین بزرگان ادیان مختلف و بین روشنفکران گفت و گو کنیم و حق انسان ها برای داشتن آیین مقدس را به رسمیت بشناسیم زیرا این طبیعت انسان است که نماد مقدس داشته باشد.

کاتیا مچومدسن ادامه داد: امروز گفته می شود که به خاطر آزادی بیان افراد می توانند اعمال نظر کنند حال باید این سوال را پرسید که اگر آزادی بیان وجود دارد چرا در زمینه هولوکاست نمی توان پرسشی مطرح کرد؟

وی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از رفتارهای ضد اسلام توسط بعضی افراد که عضو کنگره آمریکا هستند صورت می گیرد افزود: ما باید در برابر حرف هایی که دیگران می زنند پاسخ های شجاعانه بدهیم و به نوعی به سمت جهاد در حوزه فرهنگی حرکت کنیم و از هیچ چیز نترسیم زیرا خدا با ما است و از ما حمایت می کند.

رهبر : رسالت هنرمندان و اندیشمندان است تا با ابزار هنر به معرفی اسلام واقعی بپردازند

در ادامه محمد تقی رهبر نیز طی سخنانی گفت: رسالت آسمانی پیامبران توحید است و همه پیامبران از آغاز تا پایان و از آدم تا خاتم جز منادیان توحید و حق بوده اند و با ستمگری در ستیز بوده اند.

وی با اشاره به اینکه به فرموده قرآن کریم بین پیامبران تفاوتی وجود ندارد گفت: پیامبرانی که آمدند تکمیل کننده سخنان پیامبران قبل از خود بودند و در انتها دین اسلام کامل ترین دین است.

محمد تقی رهبر با اشاره به حملاتی که توسط اسلام ستیزان می شود گفت: همیشه حق ستیزان رفتنی هستند و آنهایی که با دین در افتادند راه نابودی و نیستی را پیمودند و آنانکه با حق در ستیز بودند رفتند و آنچه مانده است گلبانگ رسالت محمدی است که ۵ نوبت در شبانه روز شنیده می شود.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت های علمی هرگز ما را از رسالت آیین بی نیاز نمی کند گفت: دانش و تکنولوژی هرگز جای دین و ایمان و رسالت آسمانی را نخواهد گرفت.

رهبر در ادامه گفت: امروز با ابزار برنده هنر می توان از حق دفاع کرد و وظیفه مسلمانان در این میان سنگین تر است زیرا مسلمانان به دلیل آنکه کتابشان قرآن است رسالت سنگین تری بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه علم و دانش در دین اسلام بسیار ارزش دارد و به نوعی دین اسلام دانش محور است افزود: امروز استکبار جهانی به جنگ ارزش ها برخواسته است و ستیزه با پیامبران را پیشه خود ساخته است اما اسلام با هرگونه استبداد، ظلم و بی عدالتی و تبعیض نژادی مخالف است به همین دلیل آنها با اسلام نیز مخالف هستند.

رهبر با اشاره به جمله حضرت امام (ره) که فرمود ما هرگز تسلیم زورگویان نخواهیم شد افزود: چرا زمانیکه یک کشیش کتاب قرآن را آتش می زند مسلمانان دنیا یک صدا اعتزاض نمی کنند؟ چرا نباید سوزاندن قرآن کریم و توهین به پیامبر جرم نباشد اما انتقاد از حقوق بشر جرم باشد؟

وی با اشاره به جمعیت ۲ میلیاردی مسلمانان در دنیا گفت: امت اسلام امت بزرگی است و هرچند ما اهل جنگ نیستیم و بیشتر به رفتار تکوینی اهمیت می دهیم اما نباید در برابر اهانت ها و توهین ها بی تفاوت باشیم و حتی نباید خواب آرام داشته باشیم.

رهبر اسلام واقعی را از اسلام تکفیری جدا دانست و افزود: اسلام واقعی دین صلح و منطق است و امروز رسالت هنرمندان ، فیلمسازان و اندیشمندان است تا با ابزار هنر به اسلام خدمت کنند و خودشان را سربازی برای اسلام بدانند.

طالب زاده :از ابتدای انقلاب وارد جنگ نرم با غرب شده‌ایم

نادر طالب زاده کارگردان سینما نیز طی سخنانی گفت: «ما آنجا بودیم» مستندی بود که در سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده تولید شد. تولید این فیلم در قالب مصاحبه با چند شاهد عینی ماجرا صورت گرفته بود. در ابتدای فیلم توسط یکی از دوستان من که نزدیک برج دوقلو زندگی می‌کرد و نقاش مشهوری بود حادثه روایت می‌شد. پس از آن به‌سراغ کسی رفتیم که متصدی نظافت و زیبایی برج بود و با آن مصاحبه کردیم و سپس آن آقای راد ویگسون که شاهد عینی حادثه بود ماجرا را تعریف و اخباری که روایت کرد که گویای این بود که این اتفاق از قبل پیش‌بینی و طراحی شده بود و در واقع نوعی عملیات داخلی در غرب بوده است.

طالب‌زاده ادامه داد: در ادامه مستند به‌سراغ نفر سوم یعنی کشیشی می‌رویم که مقابل برج‌های دوقلو کلیسا داشته است و از آنجا حوادث را روایت می‌کند. نفر چهارمی که به‌سراغ او رفتیم هم الکس جونز مدیر یک رادیوی محلی بود که ۲ ماه قبل از حادثه در ایستگاه‌ رادیویی خودش در تگزاس، ماجرا را پیش‌گویی کرده بود و به مردم آمریکا اخطار داده بود: آگاه باشید که دولت آمریکا قرار است برج‌های دوقلو را از بین ببرد و به گردن القاعده بیندازد.پس از انجام مصاحبه با شاهدان عینی هم به‌سراغ دانشمندانی رفتیم که درباره این حادثه کار کرده بودند و فیلم با یک تردید کلی در مورد ماهیت حادثه به پایان می‌رسید. ما در سال ۲۰۰۶ فیلم‌برداری این فیلم را آغاز کردیم و در سال ۲۰۰۸ هم آن را پخش کردیم و خوشبختانه در چندین شبکه مختلف پخش شد.

دوستان ۳۰ سال دیر متوجه شده‌اند که فرهنگ هم هست/ ۳۰ سال پیش آمریکایی‌ها بیلبردهای ضدایرانی به اتوبان‌های‌شان زدند و ما اینجا گیر کرده‌ایم

طالب‌زاده گفت: متأسفانه دوستان پس از ۳۰ سال متوجه شده‌اند که باید کاری جدی در این زمینه انجام شود. بیشترین عامل اتفاق نیفتادن این مبارزه فرهنگی هم «عدم‌تمرکز» و متوجه نبودن مسئولینی بود که نمی‌دانستند ما از ابتدای انقلاب وارد جنگ نرم با غرب شده‌ایم. آمریکایی‌ها از همان روز اول مبارزه با ایران را در این فاز فرهنگی شروع کردند. من مستندی ساختم به‌نام «واقعیت» در همان سال‌های اول انقلاب. «واقعیت» شامل مصاحبه با رؤسای مطبوعاتی تلویزیونی آمریکا در ایران از قبیل شبکه‌های  CBS و NBC و... و نمایش انعکاس وارونه ماجراهای گروگان‌گیری در ایران از سوی آمریکایی‌ها بود. در این مستند چند گفت‌وگو با دانشجویان ایرانی پیروی خط امام هم بود که در زمان پخش در آمریکا جوّ کلی حاکم بر نیویورک تغییر کرد.

وی ادامه داد: یکی از صحنه‌های مستند این بود که تابلویی در تمام اتوبان‌های آمریکا نصب شده بود که عکس امام در سمت راست آن قرار داشت و در سمت چپ آن نوشته بودند: «اگر می‌خواهید با این مرد بجنگید با سرعت ۵۵ مایل رانندگی کنید». این امر برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین انجام شده بود. ما توانستیم با طراح این تابلوها در زیر بنرها مصاحبه کنیم و در مورد نیت و هدف او سؤال کردیم، دقیقاً همین بود یعنی آنها این تابلوهای ما را سی و چند سال قبل خودشان زده بودند و ما تازه یادمان افتاده است و آن‌هم با این وضعیت.

طالب‌زاده در ادامه گفت: GPS رسانه‌ای فرهنگی ما از اول هم خراب بود و ما هیچ‌وقت نفهمیدیم که کجا باید تمرکز کنیم و کجا را رها کنیم. و این‌گونه ادامه داد: ما از ابتدای انقلاب متوجه نبودیم که چه ظرفیت عظیمی در فیلم‌سازی درباره ایالات متحده و انعکاس عقاید آنها توسط ایرانی‌ها وجود دارد. در دوران جنگ هم زمان مناسبی بود که با متفکرین آمریکایی مصاحبه کنیم و عقاید آنها را نشان دهیم و بگوییم که آمریکایی‌ها چگونه ۸ سال پشت صدام ایستاده‌اند، اما در آن دوران هم این اتفاق نیفتاد و آنها از این موقعیت سوءاستفاده کرده‌اند و ایران‌هراسی را در دنیا ترویج دادند و موفق بودند و توانستند از ایران چهره‌ای پلید و خطرناک بسازند و در دنیا ترویج دهند.

از او در مورد علت این تأخیر چندین و چند ساله به‌خصوص در عرصه مستندسازی در مبارزه با آمریکا پرسیدیم و اینکه حالا چه‌کار کنیم، طالب‌زاده اعتقاد داشت: پس از همان سالهای اول پیروزی انقلاب باید مدیریتی بر این موضوع تصمیم‌گیری می‌کرد، ما باید افرادی را پیدا می‌کردیم که به بقیه آموزش می‌دادند که متأسفانه نه‌تنها در این حوزه موفق نبودیم بلکه حتی تلویزیون که وظیفه چنین کاری را داشت هم این کار را نکرد.

وی ادامه داد: فکر کنم اولین فیلم ژورنالیستی جنگ نرم همان مستند «واقعیت» بود که گفتیم، بعد از آن هم ۱۰ سال بعد با شهید آوینی مستند «ساعت ۲۵ » را ساختیم و بعد از آن در سال ۲۰۰۶ مستند «یک آمریکا، شمارش معکوس» را برای تلویزیون ایران تولید کردیم.

اگرچه مستند «واقعیت» در آن زمان پخش شد و دیدند که در آن زمان در نیویورک در زمان گروگان‌گیری ما توانستیم با مردم و با رئیس خبرگزاری CBS و نیز دانشجویان پیروی خط امام در تهران مصاحبه کنیم و همین‌طور به‌سراغ فیلم‌هایی رفتیم که علیه ایران در آمریکا تولید می‌شود اما پس از آن حتی یک نفر هم به‌سراغ من نیامد که بپرسد: آیا کار دیگری انجام می‌دهم یا خیر؟ این همان عدم‌تمرکز مدیران را نشان می‌دهد.

به‌گفته طالب‌زاده اما امروز ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد، مثل برگزاری جشنواره «افق نو» و کنفرانس هالیوودیسم که ظرفیت فرهنگی بزرگی برای ایران است و حداقل در این گروه‌هایی که قرار بود به ایران بیایند ۲۰ نفر فیلم‌ساز و اهل رسانه‌ای داشتیم که فعالانه در این زمینه‌ها مشغول به کار بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.