یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰

در چهاردهمین جشن «حافظ»

جایزه یک عمر فعالیت هنری به «عبدالله اسکندری» اهدا می شود

عبدالله اسکندری در دیدار نوروزی رئیس سازمان سینمایی

سینماپرس: جایزه «یک عمر فعالیت هنری» که از مهم‌ترین جوایز جشن سینمایی/ تلویزیونی «حافظ» است، در چهاردهمین دوره آن، به پاس فعالیت‌های تاثیرگذار«عبدالله اسکندری» در سینما و تلویزیون به وی اهدا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جشن سینمایی/ تلویزیونی «حافظ»، عبدالله اسكندري در سال 1324 در تهران متولد شد. چهره پردازي را از سال 1351 زير نظر بيژن محتشم در تلويزيون ملي ايران آغاز كرد و از نخستین هنرمندانيیست كه توفيق يافت چهره‌پردازی را بر اساس «شخصيت» خلق کند، كه از تجارب او در اين زمينه می شود به سريال «دايی جان ناپلئون» در تلويزيون و فيلم «گوزن‌ها» در سينما اشاره كرد.

اسکندری کار خود را با سریال « هزاردستان» پس از انقلاب ادامه داد که طراحی و اجرای چهره‌پردازی این مجموعه هنوز هم یکی از کارهای شاخص این رشته در ایران محسوب می‌شود.از دیگر کارهای شاخص این هنرمند می‌توان به طراحی و اجرای چهره «محمود بصیری» در نقش یک پیرزن در اپیزود دوم فیلم «دستفروش»، چهره عزت‌الله انتظامی و گوهر خیراندیش در فیلم «بانو» و اکبر عبدی در فیلم «مادر» اشاره کرد.

سي و دو سال تلاش بی وقفه و ارزشمند وی در عرصه چهره پردازی و تربيت شاگردان فراوانی كه بسياری از آن ها هم اكنون جزو طراحان خوب چهره پردازی ايران هستند، باعث شد تا مجله معتبر چهره پردازی Make - up - artist، كشور ايران را جزو ده كشور برتر جهان و استاد اسكندری را جزو ده طراح مهم جهان در سال 1999 انتخاب کند.

عبدالله اسكندری تاكنون بيش از يكصد و شصت پروژه سينمايي و تلويزيون را در ايران طراحی كرده است كه از جمله آثار شاخص و به ياد ماندنی آن ميیتوان به «مثل آباد»، «كندو»، «سايه‌های بلند باد»، «روز واقعه»، «بازمانده»، «ساحره»، «آدم برفی»، سریالل «امام علی(ع)»، «دلشدگان»، «مادر» و ... اشاره كرد.

جایزه «یک عمر فعالیت هنری» از دوره نخست جشن به سینماگران مهمی چون سعید پورصمیمی، زنده‌یاد نعمت حقیقی، زنده یاد ساموئل خاچیکیان، ناصر تقوایی، زنده یاد حمیده خیرآبادی، زنده یاد مهدی فتحی، ناصر تهماسب، عزت الله انتظامی، داریوش مهرجویی، جمشید مشایخی، منوچهر اسماعیلی و سعید راد اهدا شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.