شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲

«اتاق شیشه ای» و ضرورت پاسخگویی شفاف

شادروان: سینما نیازمند قانونمندی در همه زمینه ها است/ تبعیض و اعمال سلیقه ها به سینما ضربه می زند

علی اصغر شادروان

سینماپرس: علی اصغر شادروان کارگردان سینما با بیان اینکه متاسفانه سلیقه ها در سینما حکمفرما است گفت: تبعیض در سینما وجود دارد، تبعیض در انتخاب فیلمنامه ، تبعیض در اختصاص بودجه و عدم شفاف سازی در قراردادها جزو ضعف مسئولین به حساب می آید.

این کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد  ضرورت عملی شدن وعده مدیران سینمایی پیرامون تشکیل اتاق شیشه ای و اطلاع همگان از تمامی فعالیت ها و تصمیمات آنها اظهار داشت: خیلی برایم پیش آمده است که مسئولی پیش از این که به مقامی یا پستی دست پیدا کند، از دوستان ما بوده است اما وقتی پستی می گیرد،  حتی روابط عاطفی سابق ما کاملاً به دست فراموش سپرده می شود. در صورتیکه ما اهالی سینما مایل هستیم در کنار کار و سینما روابط انسانی و دوستانه مان با اطرافیانمان محفوظ باقی بماند.

کارگردان «تیر باران» تصریح کرد: برخی اوقات همین دوستان پیشین چنان ما را برای ساخت یک اثر سردرگم میکنند مه به تدریج از تولید فیلم مأیوس میشویم در حالیکه در مسئله فرهنگ ما با تراوشات و دغدغه های ذهنی فراوانی سر و کار داریم و باید با فکر و اندیشه خود شخصیت های متعدد و داستان های ناب خلق کنیم و ذهنمان عاری از اینگونه مسائل بروکراتیک شاید هم غیر ضروری باشد.

این کارگردان سینما اظهار داشت: به نظر می رسد برای تعامل بیشتر درب اتاق مدیران بخش فرهنگی علی الخصوص در حوزه سینما باید به روی سینماگران همیشه باز باشد. مقوله فرهنگ با مسائل اقتصادی و سیاسی کاملاً متفاوت است.

شادروان تصریح کرد:  خیلی مواقع پیش آمده که مدیری پشت صندلی خود بیکار بوده و اجازه ورود ما را به اتاقش برای پیگیری کارهایمان نداده و من خودم آنقدر از این بخش عذاب کشیده ام که از پیگیری برخی کارهایم منصرف و دلزدگی در من ایجاد شده است.

وی ادامه داد:  اگر همه مسائل عرصه فرهنگ بخصوص هنر - صنعت سینما شفاف باشد، آن وقت سریع تر اشکالات رفع و رجوع می شود و در گام بعدی موجبات اعتماد سازی میان سینماگران و مسئولان ایجاد می شود  اما در حال حاضر این پروسه برعکس است و هر روز شاهد بدبینی های زیاد در سینما هستیم و برای انجام کاری آن قدر باید از شهرستان اهواز به تهران در حال رفت و آمد باشیم تا یک مسئول را قانع کنیم. ضمن اینکه عدم شفاف بودن  مسائل مالی نیز انگیزه ای برای کار کردن ما باقی نمی گذارد و شبهات زیادی در این بخش وجود دارد.

این کارگردان دفاع مقدس در ادامه به شفاف سازی مالی نیز اشاره کرد وافزود: بارها و بارها از سوی خیلی از فیلمسازان به مقوله رانت در سینما پرداخته شده است که به یک عده بودجه های کلانی اختصاص داده می شود و به یک عده هم چیزی تعلق نمی گیرد اما هیچگاه از سوی مسئولین مربوطه توضیح صریحی در این زمینه ارائه نمی شود.

  وی به راهکار رفع این دغدغه در بین اهالی سینما اشاره کرد و گفت: اگر همه مسائل سینما از جمله مسائل مالی قانونمند و شفاف باشد آن وقت بی قانونی و رانت خواری ریشه کن می شود، اما متاسفانه  سلیقه ها در سینما حکمفرما هستند و نقش تعیین کننده نیز دارند و باید از سوی مدیریت سینما فکر اساسی در مقوله شفاف سازی شکل بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.