دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۶

قول «اتاق شیشه ای» و دیدگاه اهالی سینما

سینماگران: شفاف سازی رمز موفقیت مدیران است/ ای‌کاش وعده های مسئولان سینمایی عملی شود

سیفی-کاوش-معیری-قنبری-قهرمانی

سینماپرس: سعید مهرپور/ چطور می شود در حالیکه سینماگران در انتظار تحقق وعده اتاق شیشه ای هستند، فهرستی از حمایتهای مالی از فیلمسازان منتشر می شود که حتی بسیاری از آن بی خبرند و رقمی از کمک های مالی در آن اعلام نمی گردد و بجای تشریح دقیق شاخص های حمایت از یک اثر سینمایی، در گوشه و کنار زمزمه هایی از حمایت های آنچنانی از برخی فیلمسازان خاص شنیده می شود!؟

بهانه تهیه این گزارش و انجام گفتگوهای متعدد با سینماگران کشور، شاید فارغ از دغدغه چند ماهه سینماپرس، اعلام اسامی فیلمهایی از سوی بنیاد فارابی بود که ظرف مدت نه ماه گذشته و به نوعی از زمان استقرار مدیران جدید این بنیاد مورد حمایت و مشارکت قرار گرفته بودند.

اگرچه وعده اتاق شیشه ای و تصمیم گیری ها در فضایی شفاف، بگونه ای که همه اهالی سینما از آنها باخبر باشند از اخباری بود که از روزهای نخست مدیریت حجت الله ایوبی بر سازمان سینمایی کشور همواره مطرح بوده است اما بی اطلاعی بسیاری از سینماگران از حمایتها و مشارکتهای فارابی، کنجکاوی سینماپرس را مضاعف نمود که چطور می شود در حالیکه سینماگران در انتظار تحقق این وعده هستند، فهرستی منتشر می شود که حتی بسیاری از آن بی خبرند و رقمی از کمک های مالی در آن اعلام نمی گردد و بجای تشریح دقیق شاخص های حمایت از یک اثر سینمایی، در گوشه و کنار زمزمه هایی از حمایت های آنچنانی از برخی فیلمسازان خاص شنیده می شود!؟

سینماپرس برای اطلاع مدیران مربوطه از نظرات و دیدگاههای سینماگران در جایگاه رسانه ای خود طی روزهای گذشته به این موضوع پرداخته است که نتیجه آن از نظر خوانندگان گرامی می گذرد:

سیفی: مشارکت ها  باید مشخص و روشن باشد

حجت الله سیفی  کارگردان سینما در این زمینه گفت:  مفهوم اتاق شیشه ای در دولت جدید که وعده آن داده شده است باید بطور عملی برای همه فیلمسازان روشن و تبیین شود.

وی افزود: چه اشکالی دارد به لحاظ اعتمادسازی مدیران در بین سینماگران ارقام قراردادهای حمایتی دستگاههای تابعه وزارت ارشاد صریح و شفاف اعلام شود؟

سیفی یادآور شد: متاسفانه در حمایت ارگان ها و نهاد های مختلف از تولیدات سینمایی،  یکسری نگاه های سیاسی وجود دارد، به طور مثال چند ماه مانده به آغاز جشنواره فیلم فجر، دستگاههای مربوطه شروع می کنند تنها با یکسری فیلمساز لابی کردن و از آنها حمایت کردن و اگر از امثالی مانند من خوششان نیاید و نمی خواهند برایشان فیلم بسازم، مدام امروز و فردا می کنند و یا می گویند بودجه برای ساخت فیلم تمام شده است چرا که مایل هستند با اطرافیان و دوستان نزدیک خود کار کنند. (21 خرداد ماه 93).

 

حبیب کاوش: وعده اتاق شیشه ای محقق نخواهد شد

حبیب کاوش نیز گفت:  مطمئنم وعده اتاق شیشه ای هرگز عملی نخواهد شد ولی در واگذاری وام ها و تسهیلات ریالی به سینماگران باید منتخبین واقعی صنوف تصمیم گیری كنند آنهم نمایندگانی که بر پایه انتخابات قانونی و رسمی برگزیده شده باشند.

سخنگوی سابق شورای صنفی یادآور شد: بنیاد سینمای فارابی برای تولیدات سالیانه سینمای ایران باید وام عمومی به عنوان یارانه در نظر بگیرد و نحوه پرداخت آن با آغاز پیش تولید پروژه های سینمایی تضمین شده باشد، در عین حال در مقابل می توان وام های ویژه را به آثاری كه برای سینما تاثیر گذار و ضروری است واگذار شود كه بی تردید منجر به شکل گیری سینمای پیشرو هم خواهد شد. (28 خرداد 93).

 

معیری: تنها شفاف سازی های قانع کننده می‌تواند برخی حساسیت ها میان سینماگران و بدنه دولت را کاهش دهد

کارگردان «دامنه های سفید» معتقد است: به نظر می رسد در ارتباطات فرهنگی و بخصوص در هنر _ صنعت سینما در بخش تصمیم گیری شوراها چه پیش از تولید یک اثر و چه تا پایان تولید آن باید تغییر اساسی ایجاد شود.

وی افزود:  در ارتباطات سینمایی  میان هنرمندان و بخش های مختلف حاکمیت سالهاست ایراداتی وجود دارد که تنها با شفاف سازی می توان ایرادات را در این زمینه کمتر کرد.

کارگردان «کتونی سفید» تصریح کرد: اگر در زمینه حمایت ها و مشارکت ها اهداف مشخص و معینی داشته باشیم و هنرمندان نسبت به توانایی هایشان به کار گرفته شوند ، قطعاً با سازمان دهی مناسبی می توانیم بطور اصولی رو به جلو برویم و امکان پیشرفت را برای همه و بطور عادلانه کنیم اما اگر این اتفاقات رخ ندهد و مدام در ساخت یک اثر سینمایی شاهد ابهام و عدم شفافیت باشیم، طبیعتا رشد ما هم حالت تخیلی به خود خواهد گرفت. (30 خرداد ماه 93).

 

 قنبری: اتاق های بسته و تصمیمات مخفی دردی از سینمای ایران دوا نخواهد کرد

کارگردان «او» می گوید:  با حادثه و شعار کار یک مدیر به پیش نخواهد رفت. این شیوه مدیریت، هزینه های فرهنگی را صرف تبلیغات خواهد کرد و کرده است و آنچه قابلیّت تبلیغاتی داشته باشد تبدیل به ابتذال خواهد شد و این همانی ست که بزرگان نیز گفته اند اگر می خواهی چیزی را تخریب کنی آن را بد تبلیغ کن!

قنبری تصریح کرد: درهای بسته اتاق مدیران، خود خبر از ابتذال و انحطاط احتمالی می دهد، مدام جلسه، مدام سفر، مدام برگزاری جشنواره، مداوم کنفرانس آیا اینها خود شیوه جدید درهای بسته نیستند؟! و خروجی این جلسات چیست؟ لذا مدیران بخش های فرهنگی باید همراه با این امور خروجی کار خود را به نمایش گذارند و راه آن نمایش نمودار بودجه ها  و چگونگی پرداخت آنهاست که حداقل بنده در سینما این را نمی بینم. (3 تیر ماه 93)

 

قهرمانی: مسئولان سینمایی تنها با یک عده خاص مراوده دارند

تهیه کننده «شکارچی شنبه» اظهار داشت: مشخصاً شعار دولت مبنی بر شفاف سازی بود و اینکه در همه امور دولت ، مقامات و مسئولین باید پاسخگوی مردم باشند اما آیا واقعاً کسی چنین روشنی و شفافیتی را در بدنه دولت حس می کند؟

مدیر عامل سابق موسسه شهید آوینی یادآور شد: وقتی سازمان عریض و طویلی در حلقه چند نفر خاص قرار بگیرد طبیعی است که شفاف سازی تنها به صورت یک شعار برای فریب مخاطبان برقرار می شود و دیگر فعالان سینمایی باید این مدت را در کنج خلوت خود به سر ببرند.

وی یادآور شد: به نظر می رسد در این میان جریاناتی به دنبال منافع شخصی خود هستند و در این فرآیند چیزی عایدشان می شود و پاسخگویی مسئولان در این زمینه دقیق و شفاف نیست. (7 تیر ماه 1393)

 

شادروان: سینما نیازمند قانونمندی در همه زمینه ها است

این کارگردان دفاع مقدس  به شفاف سازی مالی  اشاره کرد وافزود: بارها و بارها از سوی خیلی از فیلمسازان به مقوله رانت در سینما پرداخته شده است که به یک عده بودجه های کلانی اختصاص داده می شود و به یک عده هم چیزی تعلق نمی گیرد اما هیچگاه از سوی مسئولین مربوطه توضیح صریحی در این زمینه ارائه نمی شود.

  وی به راهکار رفع این دغدغه در بین اهالی سینما اشاره کرد و گفت: اگر همه مسائل سینما از جمله مسائل مالی قانونمند و شفاف باشد آن وقت بی قانونی و رانت خواری ریشه کن می شود، اما متاسفانه  سلیقه ها در سینما حکمفرما هستند و نقش تعیین کننده نیز دارند و باید از سوی مدیریت سینما فکر اساسی در مقوله شفاف سازی شکل بگیرد. (14 تیر ماه 1393).

به هر حال امیدواریم در آینده نزدیک صداقت در گفتار و کردار مدیران را بیشتر شاهد باشیم. سینماگران برای حل مشکلات  آثارشان از تولید تا اکران نیاز به هم صحبتی و مشورت با مدیران را دارند. هر مدیری که سر کار می آید شعارش این است که درب اتاقم به روی همه هنرمندان باز است اما یک ماه هم این وعده عملی نمی شود و برخی مدیران با برخی جریانات خاصی کار می کنند وبه آنها بودجه و امکانات می دهند و  شبهاتی نیز ایجاد می شود . امیدواریم مدیران مشی اعتدال را پیش بگیرند و به دعدهای خود عمل کنند و با شفاف سازی های مالی و کاری خط بطلان به روی همه شبهات بکشند چرا که شفاف سازی در همه زمینه های  رمز پیروزی مدیران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.