سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹

در نشست «دگر خند» مطرح شد؛

«شكرستان»؛ آینه ای در برابر مخاطب/ صفوی: پول‌سازی و کارآفرینی انیمیشن با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست

شکرستان*

سینماپرس: هفتاد و سومین نشست «دگر خند» با حضور سید مسعود صفوی و حسین شیخ الاسلامی در حوزه هنری به نقد و بررسی انیمیشن شكرستان پرداخت.

به گزارش سینماپرس به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست "دگر خند" دوشنبه ۲۳ تیرماه در تالار اوستای حوزه هنری به نقد و بررسی انیمیشن شكرستان اختصاص داشت.

در این جلسه كه با حضور سید مسعود صفوی رئیس مركز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری به تلاش هایی كه در طی  ۹ سال برای تولید انیمیشن شكرستان توسط گروه تولید این مجموعه كشیده شده است پرداخت و اظهاركرد: انیمیشن در ایران نیم قرن است كه كار می كند. اما انیمیشنی كه به شكل سریالی تهیه و مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد تولید نشده بود كه در شكرستان این اتفاق افتاد.

صفوی پویانمایی شكرستان را اثری با حال و هوای ایرانی خواند و ایرانی بودن این اثر را یكی از دلایل موفقیت و استقبال آن از سوی مخاطب خود دانست و ادامه داد: شكل نمایشی این انیمیشن همان شكل تعزیه در ایران است كه بازیگران می توانند در شخصیت های مختلف ایفای نقش كنند. همچنین تكنیك استفاده شده در این سریال(كات اوت)، برگرفته از شكل نمایشی خیمه شب بازی ایرانی است كه در تیتراژ هم به عمد این موضوع نمایش داده می شود. این امر در موسیقی، معماری، رنگ، لباس، صدا و دیگر اجزای كار نیز رعایت شده است.
وی با تاكید بر این كه انیمیشن شكرستان جان دارد، گفت: زیبا بودن یك انیمیشن صرفا به معنی خوب بودن آن نیست. انیمیشنی موفق است كه زنده باشد.
در ادامه برنامه شیخ الاسلامی نویسنده و پژوهشگر با تقسیم بندی حوزه نقد در سریال شكرستان به سه حوزه  "اثر انیمیشن شكرستان"، "پدیده شكرستان" و " آینده دنیای شكرستان"، گفت: بهتر است در اینجا به این موضوع بپردازیم كه شكرستان چیست؟ با دیدن شكرستان قهقهه نمی زنیم و مقهور تكنیك آن نمی شویم پس چرا مردم شكرستان را دوست دارند؟ شكرستان از چه جنسی است؟ وقتی تركیب شكرستان را به جزء های مختلف تقسیم می كنیم، چیزی نیست كه تا به حال دیده نشده باشد. آنچه مهم است نحوه چینش و تركیب این عناصر است كه شكرستان را می سازد.
وی در ادامه به بررسی نسبت ارتباط شكرستان با مخاطب خود پرداخت و گفت: نوع نگاهی كه در شكرستان به مخاطب وجود دارد، چنان نسبت یك به یك و هجوآوری است كه مخاطب بعد از برخورد اول با آن خود را با مجموعه همراه می یابد و بعد از دیدن اثر چیزی از شكرستان را در درون خود باقی می بیند. این اثر جهانی را خلق می كند كه نگاهی انتقادی و هجوآلود به مكانیسم ذهنی مخاطب خود وارد می كند. شكرستان آینه ای می شود كه در برابر مخاطب خود قرار می گیرد.
این پژوهشگر با اعتقاد بر این كه شكرستان شیوه  هوشمندانه فكر كردن برای مخاطب را آفریده است اظهار كرد: پس از ۳۰ سال در ایران موفق شدیم با شكرستان جهانی بیافرینیم كه مخاطب با خود رو به رو شود و خود را به نقد بكشد بدون آن كه این امر به طور مستقیم صورت بگیرد.
صفوی با اشاره به این كه این مجموعه در ابتدا قرار بود برای مخاطب نوجوان تهیه شود، گفت:  تولید برنامه شكرستان مبتنی بر خوابگردی بود. در شكرستان  این خوابگردها از بهترین ها بودند. در پایان جمع خوابگردها با هم یك خواب مشترك دیدند.  اما در این پروژه مجموع بازخوردهایی را كه از مخاطب دریافت كرده بودیم برای ساخت قسمت های بعدی لحاظ كردیم و به سریالی رسیدیم كه همه خانواده پای آن می نشینند.
رئیس مركز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری ادامه كار این انیمیشن را تمركز بر تولید محصولات جانبی و تهیه و تولید جوانب كار دانست و گفت: شكرستان در مجموعه ۱۲۰ قسمتی كار خود را كرده است و تولید ۱۰۰ قسمت، ۱۰۰ قسمتی آن كار درستی نیست.
شیخ الاسلامی در ادامه صحبت های صفوی گفت: بسیاری از ظرفیت های دنیای شكرستان هنوز ظهور پیدا نكرده است و باید منتظر بخش های دیگری از این دنیا بود تا زمانی كه دوباره بخواهیم به ساخت این سریال برگردیم.
صفوی در مورد تولید و پخش فیلم سینمایی شكرستان اظهار كرد: مجموعه تولید به این موضوع فكر كرده و در حال بررسی  آن است. اما باید در این زمینه بسیار محتاط عمل كنیم. محدودیت های تكنیك «كات اوت» برای نمایش روی پرده سینمایی، همچنین عدم تجربه پخش این تكنیك در قالب سینما در دنیا كار را با ریسك بالایی همراه می كند.
 
شیخ الاسلامی در خصوص بازخورد مخاطبان با نسخه دوبله شده این انیمیشن، با بیان این كه اركان بنا شده در شكرستان برای عموم قابل فهم و درك است، تصریح كرد: شكرستان روایتی دارد كه بر اساس اركانی جهان شمول عمل می كند و  این امر در ترجمه برای مخاطب دیگر كشورها مورد قبول و پسند است.
وی در ادامه به موضوع قصه پردازی  شكرستان كه در قالب حكایت ها بوده پرداخت و گفت: شكرستان می توانست قصه های بهتری داشته باشد. البته نقطه قوت شكرستان در ادامه ارائه قصه های تازه با نگاه ایرانی بود كه باعث شده از قالب حكایت گویی رها شود. امیدوارم شكرستان در ادامه بتواند قصه های خودش را بگوید.
مسعود صفوی با انتقاد از مدیران فرهنگی كشور نسبت به بی توجهی به صنعت انیمیشن در ایران تصریح كرد: انیمیشن در دنیا صنعت به شدت پول سازی است. ما كمترین هزینه را به ارزش افزوده بسیار بالا تبدیل می كنیم. اما متاسفانه مسئولین، حوزه های اینچنینی را به خوبی نمی شناسند. در حالی كه میزان پول سازی و كارآفرینی در این صنعت با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست.
وی در پایان صحبت هایش ضمن تشكر از عوامل تولید شكرستان، ابراز امیدواری كرد اقتصاد فرهنگی بتواند رویكرد مدیران فرهنگی كشور را نسبت به صنعت انیمیشن تغییر دهد.
شیخ الاسلامی نیز در پایان این نشست با تاكید بر این كه آینده شكرستان از پژوهش می گذرد، گفت: راجع به شكرستان باید بیشتر فكر كنیم، باید دید راه بررسی آكادمیك این پروژه چیست و به طور جدی به بررسی عوامل مختلف موفقیت شكرستان بپردازیم.
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.