دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷

اخلاق در سینما و نقش آن در توسعه فرهنگی

باشه آهنگر: اگر فیلمساز نسبت به مفاهیم اخلاقی بی تفاوت باشد نمی‌تواند فیلمی تأثیرگذار به مردم ارائه دهد

باشه آهنگر در  نشست خبری فیلم ملکه در سی امین جشنواره فیلم فجر

سینما پرس: محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینما در خصوص نقش اخلاق در سینما و جایگاه در حوزه توسعه فرنگی کشور اذعان داشت: « اخلاق گرایی در سینما از شخص فیلمساز و مولفان آثار هنری آغاز می شود و اگر کسی در این مسیر خود نسبت به مفاهیم اخلاقی بی تفاوت باشد نمیتواند فیلمی تأثیرگذار به مردم ارائه کند.»

کارگردان فیلم «ملکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «شرایط دهه های اخیر در تمام شئونات جامعه دگردیسی عجیب و غریبی را به وجود آورده و این به طبع در سینما هم نفوذ کرده است.»

این کارگردان در ادامه گفت: « اخلاق گرایی امری است شخصی و از شخصی بودن به جامعه انتقال پیدا می کند و لذا هنرمند نمی تواند یک جامعه بی اخلاق را به سمت اخلاق گرایی سوق دهد مگر اینکه از خود شروع کند.»

وی اضافه کرد: « این موضوع دقیقأ مانند بحث خداشناسی است که می گویند اگر به شناخت خود دست یابیم، به شناخت خدا هم رسیده ایم. در حوزه اخلاق این امر، جدا نشدنی است و من نمی توانم خودم فردی بی اخلاق باشم و اخلاق گرایی را در تولیدات خود عرضه کنم.»

باشه آهنگر در خصوص دلیل دگردیسی موجود در جامعه اظهار داشت: «گاهی فرهنگ ها در تبادل با یکدیگر دچار خسارت می شوند و گاهی سود می برند. این همیشه بوده است و صرف این نیست که چون فرهنگ ما در مقایسه و تعامل با فرهنگ های همسایگان و فرهنگ جهانی قرار می گیرد، بگویم آسیب دیده است.»

وی با بیان اینکه اکثر رسانه ها که سعی در راهنمایی و روشنگری مردم دارند، خودشان گاهی به بی اخلاقی ها دامن می زنند، افزود: «اگر در حیطه سیاست، اقتصاد و ... رجوع کنیم، می بینیم که رسانه ها برخی مواقع با ارائه اطلاعات غلط و فضاسازی های کاذب شرایط را برای اقدامت غیر اخلاقی و حتی غیر انسانی در بین مردم مهیا می کنند و در بعضی اوقات هم با سکوت و عدم بیان مطالبات جامعه از متخلفین  به نوعی به ترویج رفتارهای ضد ارزش در کشور دامن می زنند.»

باشه آهنگر اظهار داشت: «وقتی فردی در جامعه بی اخلاقی بزرگی انجام می دهد و از آن فقط با عنوان دو حرف اول نام کوچک و نام خانوادگی اش نام برده می شود، نشان می دهد که حفاظی برای انجام این کارش وجود دارد، و این حفاظ، امنیتی را برایش خلق کرده که اگر این امنیت نبود، قطعا این بی اخلاقی ها هم نبود و باید توجه داشت که این خود نطفه بی اخلاقی بزرگ تری را بوجود می آورد و به بی اخلاقی بزرگ تری دامن می زند.»

وی ضمن تاکید بر این مسئله که اگر قاطعیت در حوزه های مختلف وجود داشته باشد، بی اخلاقی هایی که شاهد آن هستیم، مثل بی اخلاقی های اقتصادی، به بخش های دیگر جامعه سرایت پیدا نمی کند افزود: «این ها همه ناشی از ضعف فرهنگی است که به اقتصاد هم سرایت پیدا کرده است. اگر به وجود اخلاق در فرهنگ معتقد باشیم کسی حتی به خودش اجازه نمی داد به بهانه وجود مبلغی که در کشور اختلاس شده، بی اخلاقی انجام دهد و به عنوان مثال یک راننده تاکسی کرایه اش را به دلیل وجود اختلاس میلیاردی در کشور، گران کند.»

باشه آهنگر در ادامه افزود: «نمونه های بی اخلاقی به حدی در کشور فراوان است که وقتی من به عنوان یک فیلمساز و فرد فرهنگی اثری را با محوریت مفاهیم اخلاقی  می سازم، مورد تمسخر قرار می گیرم و مردم و جامعه اخلاق گرایی را از من نمی پذیرند.»

وی ضمن بیان وجود تلاش افراد در جامعه برای رعایت قانون در کشور و قانونمند شدن اظهار داشت: «در برخی جوامع غربی با توجه به حاکمیت، قانون همه افراد را به یک چشم می بیند. وقتی فردی قانون شکنی می کند، محاکمه می شود. حال آن فرد سیاست مدار باشد یا یک ستاره ورزشی و یا یک ستاره سینمایی. اما در کشور ما بی قانونی از قانون گذار شروع می شود.»

باشه آهنگر ضمن بیان وجود انواع و اقسام بی قانونی ها در کشور که منجر به بی اخلاقی می شود، ادامه گفت: «رسوایی نخست ویزر فعلی فرانسه را ببینید؛ رسانه ها اجازه دارند آن را رسانه ای کنند، پر و بال دهند. اما در کشور ما، دور فردی که بی قانونی می کند، حفاظ می کشند و فرد خود را در یک مکان امنیتی می بیند و اجازه هر گونه بی اخلاقی دیگری به خود می دهد. کسی هم اجازه پیدا نمی کند در مورد آن فرد متخلف حرف بزند.»

وی در ادامه گفت: «وقتی برای چنین اتفاقاتی حاشیه امنی وجود داشته باشد من به عنوان یک فیلمساز نمی توانم در مورد آن صحبت کنم. درس اخلاقی که من می دهم مورد پذیرش نیست و من را مورد تمسخر قرار می دهند.»

وی در پایان تصریح کرد: «این بی اخلاقی ها از جای دیگری نشات گرفته و در لایه های جامعه خود را نشان می دهد و واکنش های بدی را هم رقم می زند. این یک مسئله زیربنایی است که همگی از مردم گرفته تا سیاسیون باید دست به دست هم بدهند و کشور را به سمت اخلاق گرایی سوق دهند. در ماه مبارک رمضان همه سعی می کنند خوب باشند. آمار دزدی، دروغ، فساد و ... کاهش پیدا می کند. باید کاری کنیم که در همه ماه ها چنین باشد.»

 

 

 

 

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۴/۳۰ - ۱۷:۲۳
    0 0
    وقتی فیلمسازها فقط به فکر ساخت فیلم خود هستند و شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه را درنظر ندارند و میلیاردها پول بیت المال خرج ساخت فیلم میشود و اگر کسی مانع کارشان شود در بوق و کرنا می دمند و گلایه و شکایت می کنند در حالیکه اقتصاد سینما نتوانسته معیشت تعداد زیادی از عوامل خود را تامین کند و تنها عده ای خاص مشغول کارند و تنها دغدغه آنان سیاسی بازی و دسته بندی شان است و کسی به فکر رفاه و معیشت دیگران نیست در همه شورا ها جشنواره ها داوری ها و سایر سطوح نام آشنا و تکراری خیلی از آنها دیده میشود و حقوق حقه و امنیت شغلی دیگران برایشان پشیزی نمی ارزد چگونه از اخلاق و اخلاقیات دم می زنند ما که امروز برای شهدا ی دفاع مقدس سینه ستبر کرده ایم برای زنده های چه می کنیم که شعار اخلاق گرایی سر میدهیم... اخلاق فتوت جوانمردی و دست افتاده گرفتن در میان ما رخت بربسته و شمایی ذهنی در افکارمان باقی مانده که بیشتر درحد شعار آن را سرمیدهیم... وقتی جشنواره مقاومت راه می اندازیم از مقاومت خانواده هایی که پشتشان زیر بار فشار اقتصادی خورد شده چه می گوییم ... اخلاقیات اسلامی در کشوراسلامی از دیروز تا به امروز به کجا رسیده است که فقط شعارش را میدهیم... حرف بس است عمل عمل ...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.