طی هفته های گذشته و پیش از آغاز جشنواره دوره سی و سوم فیلم فجر، در پی توافق علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و البته مدیران شرکت« رایتل» که از شرکتهای تابعه وزارت کار بحساب می آید، مقرر شد «رایتل» دربرگزاری این دوره از جشنواره تمام و کمال به میدان بیاید و به عنوان اصلی ترین حامی مالی مهم ترین رویداد سینمایی کشور، دربرپایی یک فعالیت عمده فرهنگی و هنری سهیم گردد.
اگرچه «رایتل» پیش از این در دوره سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با مدیریت محمد رضا عباسیان در سال ۱۳۹۱ و همچنین در دوره سی و دوم در سال قبل نیز، نامش با ارقام نه چندان چشمگیری به عنوان حامی فیلم فجر درکنار نشان سیمرغ مندرج در انواع محصولات و ابزار تبلیغاتی جشنواره آمده بود؛ لیکن با توجه به میزان مشارکت آن در حد ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در مقابل هزینه بزرگترین و معتبرترین جشنواره بین المللی کشور در حد ۷ تا ۸ میلیارد تومان رقم ناچیزی به حساب می آمد.
پرواضح است که مذاکرات دو وزیر کابینه یازدهم در خصوص ورود یک شرکت معتبر و صاحب نام والبته درآمدزا و مرتبط با دولت به یک رویداد سینمایی رقم امسال را از حد و مرتبه یک مشارکت ناچیز خارج نموده و احتمال تأمین همه هزینه های جشنواره فیلم فجر سی و سوم را تقویت می نماید.
از آنجا که خبر رسمی در این خصوص تاکنون منتشر نشده است، لیکن شنیده های سینماپرس از برخی منابع موثق حاکیست مرحله اول تفاهم نامه با رایتل با رقم کلی ۸ تا ۹ میلیارد تومان به اجرا در آمده و طی روزهای گذشته مبلغ ۲.۵ میلیارد از این رقم در اختیار جشنواره قرار گرفته است؛ ضمن اینکه روز گذشته حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی پس از تماشای دو فیلم مستند در برج میلاد نیز به خبرنگار ما گفت کمک «رایتل» و پرداخت اقساط قرارداد فی مابین آغاز شده و در چند مرحله صورت می پذیرد.
در هر حال با توجه به این خبر احتمالی، ذکر دو نکته حائز اهمیت است که شفاف سازی پیرامون آنها و ارائه برخی توضیحات لازم، اذهان عمومی را نسبت به دخل و خرج بیت المال و چگونگی انجام هزینه های یک اتفاق مهم هنری روشن تر می سازد:
۱. در صورت حمایت صد در صدی«رایتل» از جشنواره فیلم فجر، سازمان سینمایی و بنیاد فارابی که هرساله از محل بودجه سالیانه خود موظف به تأمین هزینه های این جشنواره بوده اند بالطبع امسال از این پرداخت معاف بوده و در حال حاضر با رقمی معادل حدود ۸ تا ۹ میلیارتومان به عنوان بودجه مازاد روبرو هستند؛ لذا با توجه به نزدیکی به روزهای انتهای سالجاری و ضرورت بازگشت بودجه هزینه نشده سازمان ها و وزارتخانه ها به خزانه دولت در پایان هر سال، این مبلغ که شاید یک دهم بودجه تخصیصی سازمان سینمایی را شامل میشود، با توجه به ضیق وقت دقیقأ در چه بخشی قرار است هزینه شود؟ آیا سینماگران میتوانند در این روزهای سرد زمستانی، چشم امیدی به حمایت های مضاعف سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن داشته باشند؟
۲. آنچه که تاکنون از سخنان مدیران جشنواره فیلم فجر بر میآید، جشنواره امسال می بایست به واسطه کاهش برخی برنامه های خود از جمله جداسازی بخش بین الملل که شاید به دلیل ایاب و ذهاب و اقامت مهمانان خارجی و برنامه های پرخرج مرتبط با آنان، همواره بیشترین هزینه ها را دربر داشته است، حذف برنامه برگزاری جشنواره در استانها و شهرستانهای کشور، تخفیف احتمالی شهرداری تهران در تبلیغات محیطی و یا واگذاری سالن همایش های برج میلاد به مدعوین جشنواره که خود رقمی میلیاردی محسوب می شود و سایر مواردی از این دست با کاهش هزینه ها روبرو باشد، لذا در صورت تأیید این فرضیه وبه همراه آن صحت خبر قرارداد رایتل با جشنواره، این سوال مطرح است که رقم مازاد تفاهم نامه مورد اشاره صرف چه مواردی میشود و نحوه هزینه کردن بر چه مبنایی صورت می گیرد؟
سخن پایانی همین بس که شفاف سازی در خصوص مسائل مالی، مانع از بروز هرگونه ابهام و شایعه پراکنی می شود؛ مدیران جشنواره و سازمان سینمایی که انشالله پاک دستی آنان کمتر از مدیران قبلی سینمای کشور نیست باید بدانند که تزریق برخی ارقام سنگین به یک جشنواره سی و سه ساله آنهم برای نخستین بار و در لوای حمایت از رویدادهای فرهنگی، احتیاط بیشتری را می طلبد تا مبادا برخی فرصت طلبان و منفعت جویان این روزگار با نقاب های فریبنده و به اصطلاح خیرخواهانه بر آن چشم بدوزند و در فکر پر کردن جیب گشاد خود باشند؛ حال فرقی نمی کند اهالی سینما باشند یا آقازاده های عرصه سیاست!؟
ارسال نظر