شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷

جوانگرایی در سینما؛به چه قیمت؟ / ۷

ترکمانی: باید« اندیشمندانه» از ورود جوانان به سینما حمایت کرد/عدم وجود بازار کار؛ مهمترین عامل سرخوردگی

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما گفت: هرچند که بایستی همواره از ورود نیروهای جوان به تمامی عرصه ها و به ویژه عرصه های فرهنگی و هنری استقبال کرد اما سیاست گذاری مناسب و ایجاد زیرساخت های لازم پیش شرط اصلی برای ورود نیروهای جوان به سینما است و مدیران سینمایی باید اندیشمندانه از ورود جوانان حمایت کنند، در غیر این صورت آسیب های جدی سینما را به نابودی می کشاند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جریان حمایتی و جهت دهی برای ورود نیروهای جوان به سینما همواره باید وجود داشته باشد اما اینکه مدیران سینمایی کشور ناآگاهانه اقدام به ورود بی رویه فیلمسازان جوان به سینما می کنند کاری اشتباه است که مسلماً تبعات منفی آن در سال های آتی دامن سینمای ایران را می گیرد.

وی سپس با تاکید بر اینکه نیروهای جوان سرمایه های بسیار خوبی برای سینمای کشور هستند و نباید با انجام اعمال عجولانه آن ها را از دست داد اظهار داشت: ما نسبت به آینده سینمای کشور مسئول هستیم و وظیفه داریم تا با آموزش های صحیح و اصولی نیروهایی را تربیت و روانه به سینمای حرفه ای کشور کنیم تا بتوانند اتفاقات مثبتی را برای هنر هفتم ما رقم بزنند اما اینکه مدیران سینمایی تنها برای پر کردن بیلان های کاری خود به صورت بی رویه اقدام به صدور پروانه ساخت و مجوز کارگردانی برای فیلمسازان جوان می کنند کاری بسیار اشتباه است که هرچه زودتر باید جلوی آن را گرفت.

ترکمانی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: مسیر حمایت از حوزه فرهنگ و هنر که سینما یکی از زیرشاخه های اصلی آن است این روزها دچار پسرفت جدی است؛ مسیر پرتلاطم ساخت فیلم و سینما در کشور ما همواره با نوسانات بسیار عجیبی روبرو بوده که طی سال های اخیر این مسیر روندی عجیب به خود گرفته است به این صورت که حمایت از سینما، سینماگر، تولید، پخش و اکران فیلم در این سال ها سیری به شدت نزولی داشته و سینمای ایران را به قهقرا برده است.

این مدرس سینما افزود: سابقه تدریس ۲۳ ساله من در انجمن سینمای جوانان ایران باعث آشنایی ام با تعداد زیادی از جوانان علاقمند به فیلمسازی شده که با شور و هیجان می خواستند به جرگه سینماگران حرفه ای کشور بپیوندند اما هیچ گاه زمینه حمایتی برای آن ها مهیا نبوده است و باعث شده بسیاری از آن ها سرخورده شوند و برای همیشه با سینما قهر کنند و به سمت آن نیایند؛ یعنی اینکه سینمای کشور یک پتانسیل با سواد و تحصیل کرده و دغدغه مند را برای همیشه از دست داده است و انگیزه آن ها را برای ادامه حضورشان در سینما از میان برده، اما اینکه به ناگاه و یکباره سازمان سینمایی بخواهد درهای سینما را به روی جوانان از هر قشر، طبقه و تحصیلاتی باز کند کاری غیر کارشناسی شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» با اشاره به اینکه ذات سینما نیاز به نیروهای تازه نفس دارد خاطرنشان کرد: زمانی که سینمای کشور تبدیل به یک آشفته بازار شده است و هیچ تعریف مشخصی برای تولید، ارائه و پخش آثار سینمایی وجود ندارد نمی توان تعداد دیگری از علاقمندان به حوزه سینما را با عنوان «جوانگرایی» وارد سینما کرد و سپس به دلیل عدم وجود بازار کار آن ها را به خیل عظیم سینماگران بیکار هدایت کرد!

وی تاکید کرد: این کار سازمان سینمایی زمانی معنا پیدا می کند که در ابتدا ساز و کار لازم و یک فضای امن برای سینماگران به وجود بیاید تا دیگر هیچ سینماگری دغدغه کار و نان نداشته باشد و سپس اقدام به ورود بی رویه فیلمسازان جوان کند؛ در حال حاضر ورود نیروهای جوان به سینمای کشور تنها باعث می شود تا سینماگران تازه ورود به سمت گروه سینمایی «هنر و تجربه» بروند که مخاطب عمومی ندارد و مدیران سینمایی تنها برای رسیدن به اهداف خود و همچنین موجه جلوه نشان دادن خودشان این کار را انجام می دهند.

ترکمانی سپس با اشاره به اینکه مدیران سینمایی کشور در ابتدا باید به تاثیرگذاری سینماگران جوان برای تولید فیلم هایی مردم پسند بیندیشند اظهار داشت: ما در حال حاضر با یک سینمای ورشکسته روبرو هستیم که نمی تواند مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند؛ از این رو مدیران سینمایی کشور باید با شناخت کافی از فیلمسازان افرادی را وارد بازار کار سینما کنند تا بتوانند با خلق ایده های نو و جذاب و ساخت فیلم های مردم پسند مخاطبان قهر کرده سینما را مجدداً به سمت سالن های سینما بکشانند.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو سیاست سازمان سینمایی را ناشی از بی تدبیری و بی دانشی برشمرد و افزود: ورود سینماگران جوان تنها می تواند باعث بلاتکلیفی نیروهای جوانی شود که خود را فیلمساز قلمداد می کنند اما هیچ جای کاری برایشان وجود ندارد؛ متاسفانه در حال حاضر مدیران سازمان سینمایی تنها به جریان خاصی از سینما توجه می کنند و سیاست جدی و مدونی برای رشد و ارتقای سینمای کشور ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.