سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵

«مهدی یارمحمدی» در گفتگو با خبرنگار ما:

جشنواره فیلم مستقل «خورشید» ظرفیت تبدیل شدن به یک رویداد بین المللی را دارد

مهدی یارمحمدی در نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم کوتاه خورشید

سینماپرس: مهدی یارمحمدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم مستقل «خورشید» درباره چرایی برگزاری این جشنواره به خبرنگار ما گفت: جشنواره «خورشید» تنها با هدف حمایت و کشف استعدادهای جوان در حوزه سینمای مستقل و تجربی برگزار می شود و ما می خواهیم از این طریق تمامی فیلمسازان مستقل را در جایی گردهم بیاوریم تا سینمای مستقل و تجربی سامان بگیرد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما طی چهار دوره گذشته اولویت مان فیلم های نوگرا و پیش رو بودند و همیشه این مهم را در دستور کار خودمان داشتیم تا تنها از آثاری حمایت کنیم که شاخصه های سینمای مستقل و تجربی را داشته باشند؛ به همین منظور طی تمام این سال ها روش های مختلف را بررسی کرده و آسیب شناسی های زیادی را در زمینه تولید آثار مستقل انجام دادیم تا بتوانیم به تعریف جامعی از سینمای مستقل دست پیدا کنیم.

دبیر جشنواره فیلم مستقل «خورشید» با تأکید بر اینکه شرایط جغرافیایی، فرهنگ و...در تعریف جشنواره های هنری مستقل دخیل است اظهار داشت: خوشبختانه طی این سال ها بخش خصوصی مشارکتی جدی در این زمینه داشته اما به دلیل اینکه نهادهایی همچون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و یا انجمن سینمای جوانان ایران که از آن ها به عنوان مراکز دولتی یاد می شوند آثار خوبی را تولید می کنند که برخی از آن ها پارامترهای سینمای مستقل را دارا هستند ما برخی از این آثار را نیز در جشنواره فیلم مستقل «خورشید» می پذیریم.

یارمحمدی تأکید کرد: البته این بدان معنا نیست که این مراکز کوچکترین دخالت و یا حمایتی از جشنواره ما داشته باشند و تمامی هزینه های برگزاری این جشنواره را افراد دغدغه مند تقبل کرده اند؛ آنچه که ما می خواهیم به آن دسترسی پیدا کنیم جهت دادن به فیلمسازان جوانی است که مایل هستند در حوزه تولید فیلم های تجربی فعالیت داشته باشند و به همین دلیل است که یکی از شروط اساسی ما در این جشنواره، تجربی بودن آثاری است که متقاضی ورود به جشنواره هستند؛ قطعاً این امر می تواند باعث شود طی سال های آینده ما در دنیا نیز دست به یک جریان سازی بزنیم.

وی سپس خاطرنشان کرد: ما پتانسیل تبدیل شدن به جشنواره بین المللی را داریم و امیدواریم که بتوانیم با حمایت نهادها و ارگان هایی که دغدغه هنر و سینما را دارند به این مهم دست پیدا کرده و در دوره های آتی این جشنواره به صورت بین المللی و یا در سطح کشورهای آسیایی برگزار کنیم. ما در سطح آسیا جشنواره تخصصی فیلم های تجربی نداریم و از این رو جشنواره «خورشید» می تواند دریچه ای نوین را به سینمای آسیا بگشاید.

وی در بخش دیگری از این گفتگو افزود: ما می خواهیم در این جشنواره، این مهم را گوشزد کنیم که تصویر صحیح از سینمای موثر ایران آن چیزی نیست که پیش از این می شناختیم؛ ما باید به فیلمسازان فرصت تجربه کردن اندیشمندانه و ماهرانه بدهیم؛ ما می خواهیم جایگاه اندیشه های والا را در سینما پر کنیم و از این رو می خواهیم از فیلمسازان اندیشمند که خلاقیت فراوانی دارند به خوبی بهره برده و آن ها را در جهت رسیدن به این هدف مهم تقویت کنیم.

یارمحمدی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: ذکر این نکته ضروری است که چارچوب‌ هایی که توسط وزارت ارشاد برای جشنواره‌ ها جریان دارد، بر این جشنواره نیز حاکم است و ما کاری بر خلاف آنچه که در سینمای کشور مرسوم است در این جشنواره انجام نمی دهیم؛ از این رو امیدوارم که حامیان عرصه فرهنگ و هنر متقاعد شوند که این جشنواره تا چه میزان می تواند فرهنگ کشور را اعتلا بخشد و به حمایت مالی از جشنواره ما برخیزند.

دبیر جشنواره «خورشید» در خاتمه این گفتگو افزود: جشنواره فیلم «خورشید» به تشریفات نمی اندیشد و آنچه که برای ما مهم است «هنر» است. از این رو این جشنواره از تمامی هنرمندان دعوت می کند تا بتوانند با نظرات سازنده شان ما را در راستای هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره یاری کنند. ما از بسیاری از اساتید طراز اول سینمای جهان برای همکاری در برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی در این جشنواره دعوت کرده ایم و امیدوارم که صاحب نظران سینمای ایران هم ما را در این زمینه همراهی کنند.

نظرات

  • نوراله فتاحی ۱۳۹۴/۰۸/۲۷ - ۱۰:۴۴
    0 0
    به اسم استقلال و جشنواره مستقل شما هم راهی یافته اید برای رسیدن به اهداف خود.. بعید میدانم کشف استعداد کار شما باشد چرا که کشف استعداد نبوغ میخواهد دغدغه مندی میطلبد و تعهد بالای لازم دارد که با ادا در اوردن امکان نخواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.