سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴

«آذین» و نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«پی ۲۲» می‌تواند آغازگر تولید فیلم‌هایی با موضوع مجاهدت‌های قهرمانان ارتش باشد

پی 22

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «پی ۲۲» جدیدترین ساخته حسین قاسمی جامی گفت: «پی ۲۲» می تواند آغازگر تولید فیلم ها و مجموعه های قوی و بامحتوای بسیاری با موضوع حماسه ها و مجاهدات سایر قهرمانان با نام و گمنام ارتشی باشد.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس بیان داشت: تاکنون فیلم های متعدد و متنوعی از لحاظ موضوعی درباره حوادث، شخصیت ها و رویدادهای دفاع مقدس و رزمندگان اسلام ساخته شده است؛ با این حال هنوز هم بخشی از این رزمندگان که در قالب نیروهای ارتشی در کنار سایر رزمندگان با عشق و ایمان به مقابله و مبارزه با دشمنان بعثی پرداخته اند مغفول مانده یا بسیار کمرنگ در آثار سینمایی و تلویزیونی تصویر شده اند.

وی ادامه داد: این بار حسین قاسمی جامی که کارنامه قابل اعتنا در ساخت فیلم های ارزشی و دفاع مقدسی دارد سوژه ای جدید را دستمایه فیلم خود قرار داده و در اثر دیدنی اش حماسه ناوچه «جوشن» را که طی آن تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در نبردی نابرابر با هواپیماهای آمریکایی و ناو مجهز آن به مقابله و دفاع و ستیز برخاسته و در این راه تا آخرین قطره خون خود جهاد کرده و با سربلندی در دفاع از یکی از سکوهای مهم نفتی به شهادت رسیده اند در «پی ۲۲» به تصویر کشیده است.

آذین سپس با تأکید بر اینکه «پی ۲۲» فیلمی تأثیرگذار است و در عین غم انگیز بودن به دلیل انهدام ناوچه «جوشن» و شهادت رزمندگان قهرمان ارتشی نمایشگر ایثارگری و حماسه سازی دلاورانی است که مردانه پرچم استقلال و دفاع از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را برافراشته داشته اند اظهار داشت: «پی ۲۲» حماسه تکاوران نیروی دریایی را در قالب داستانی خانوادگی و جنگی ارائه کرده است. داستانی که موضوع آن ازدواج دختر سرگرد هادی با بازی هادی ساعی فرمانده تکاوران «جوشن» با نوید پسر ناخدای شهید محمدی ناخدای این ناوچه با بازی امین حیایی است.

وی خاطرنشان کرد: در صحنه گفتگوی هادی و نوید که به محل شهادت پدر رفته است تماشاگر با ابعاد نبرد و حماسه این ناوچه و قهرمانی تکاوران بیشتر آشنا می شود و همراه شخصیت ها با رنج ها و امیدهای آن ها همراه می گردد.

این مدرس سینما در ادامه افزود: «پی ۲۲» یک اثر دفاع مقدسی با مضمونی ارزشی و ساختاری منظم و پرداختی مناسب است و توانسته در کل گوشه ای از سلحشوری رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران را به تصویر درآورد.

آذین سپس به بازی های خوب این اثر سینمایی اشاره کرد و گفت: بازی های خوب امین حیایی، نسرین مقانلو، افسانه بایگان و هادی ساعی و فیلمبرداری حرفه ای، موسیقی عالی مجید انتظامی و کارگردانی فکر شده و فضاسازی های مطلوب جنگی و خانوادگی و روابط انسانی از جمله امتیازهای «پی ۲۲» است که می تواند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند؛ به خصوص هادی ساعی با این فیلم و سریال «آمین» نشان داده که ظرفیت موفقیت در عرصه بازیگری را مانند ورزش دارد که باید برای تقویت توان بازیگری خود از دانش و آموزش بازیگری بهره لازم را ببرد.

وی تأکید کرد: «پی ۲۲» می تواند آغازگر تولید فیلم ها و مجموعه های قوی و بامحتوای بسیاری با موضوع حماسه ها و مجاهدات سایر قهرمانان با نام و گمنام ارتشی و رخدادهای فراوانی باشد که این دلاوران در زمین و آسمان و دریا آفریده اند و ثبت هنری و سینمایی اتفاقات دوران دفاع مقدس و مبارزات رزمندگان اسلام و ارائه اطلاعات تاریخی و اجتماعی به ویژه به نسل امروز کمترین کاری است که سینما و صدا و سیما در این راستا باید انجام دهند چرا که سینما و سیما بیش از این این ها به انقلاب و دفاع مقدس مدیون هستند.

آذین در خاتمه متذکر شد: «پی ۲۲» بازسازی موفق سینمایی حماسه ناوچه «جوشن» است. رویکرد استفاده سینماگران کشور از سوژه های غیر تکراری و ناگفته ها می تواند انگیزه تکامل محتوایی و ساختاری فیلم های جنگی و سینمای دفاع مقدس را ایجاد کند به ویژه که حمایت نیروهای انتظامی و نظامی در بازسازی صحنه های جنگی می تواند همانند فیلم پی ۲۲ بهترین صحنه های جنگی را از طریق جلوه های بصری در سینما به تصویر بکشد.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: در شب عروسی دختر سرگرد هادی فرمانده سابق تکاوران نیروی دریایی و پسر شهید ناخدا محمدی، سرگرد هادی متوجه می‌شود که داماد به محل شهادت پدرش رفته است. هادی برای پیدا کردن او به محل مورد نظر می‌رود اما...

بازیگران: امین حیایی در نقش ناخدا محمدی(ناخدای ناوشکن جوشن)، هادی ساعی در نقش هادی(فرمانده تکاوران نیروی دریایی) و افسانه بایگان در نقش زهرا(همسر ناخدا محمدی) و نسرین مقانلو، الهه حصاری و پیام اینالویی سایر عوامل:  نویسنده: حسین قاسمی جامی/ ناظر کیفی: مرتضی حسینی/ مجری طرح: منوچهر فضلی/ مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری/ طراح گریم: ایمان امیدواری/ صدابردار: سعید بجنوردی/ طراح و اجرای جلوه های ویژه میدانی: زنده یاد جواد شریفی راد/ طراح صحنه: محسن غلامی/آهنگساز: مجید انتظامی/مدیر تولید: مریم طالبی/ عکاس: احمدرضا شجاعی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.