معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینکه بخش قابل توجهی از فیلم های تولید شده در سینمای کشور از اهداف عالیه نظام و سازمان سینمایی دور هستند و به جای رواج دادن روحیه نشاط، امنیت و امید در جامعه، یأس و ناامیدی را در جامعه القاء کرده و مخاطب را آشفته می کنند امری ناصواب است که باید به صورت جدی به آن رسیدگی شود.
وی ادامه داد: اینکه این روزها اغلب فیلمسازان در پلان های پایانی فیلم های تلخ شان یک صحنه «امیدوارانه» می گذارند و می خواهند با گذاشتن این صحنه خود را از هرگونه خطا و دیدگاه آلوده ای مبرا نشان داده و به این گونه آثار، به جای استفاده از واژه «سیاه نمایی»، فیلم های «تلخ اجتماعی» لقب می دهند، نمی تواند بحرانی که در سینمای کشور در حال وقوع است را بپوشاند.
این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه در مهمترین رویداد سینمایی کشور تنها ۲-۳ فیلم قابل تأمل در حوزه آنچه که می توان از آن به عنوان اهداف عالیه سینمایی یاد کرد وجود داشت گفت: فیلم های «ایستاده در غبار»، «بادیگارد» و «جشن تولد» تنها آثاری از این دست بودند که اتفاقا اغلب آن ها خارج از سازمان سینمایی و با حمایت دستگاه ها و ارگان های دیگر تولید شده بودند و این برای سینمای کشور ما بسیار دردآور است.
عظیمی میرآبادی خاطرنشان کرد: آثار تولید شده در سینمای کشور که اتفاقاً به برخی از آن ها در جشنواره فجر توجه ویژه ای هم شد نوعی هشدار را به تمامی دغدغه مندان و دلسوزان سینما، نظام و انقلاب داد؛ این روزها اغلب آثار سینمایی برخلاف پیکره اصلی نظام حرکت می کنند و به نوعی تنها عقده گشایی برای برخی فیلمسازانی هستند که چندان تعلق خاطر به این آب و خاک ندارند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب و سلما» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات سال ۹۴ این بود که شبکه نمایش خانگی از چرخه اقتصاد خارج شد تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های کارشناسان شبکه نمایش خانگی در سال جاری می بایست بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان فروش می کرد اما متأسفانه به دلیل آنکه اعتنای کافی و لازم به این شبکه مهم نمی شود ما شاهد آن هستیم که فروش این بخش مهم از سینمای کشور در طول یک سال کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و این برای سینمای ما یک فاجعه و مصیبت محسوب می شود.
وی افزود: متأسفانه مسئولان این حوزه بسیار مهم در سینمای کشور هیچ گونه اطلاعات مکفی در رابطه با شبکه نمایش خانگی و جایگاه آن در امروز جامعه ندارند و به همین دلیل است که به جای اینکه به دنبال اصول و پایه های این بخش بروند سراغ باندهای قاچاق و...رفته اند که چندان دستاوردی برای سینمای ما در پی ندارد؛ ما باید ابتدا به حوزه تولید و پخش آثار نمایش خانگی توجه کنیم و پس از آن دنبال مبارزه با قاچاقچیان در این حوزه برویم تا کارمان اصولی و درست باشد.
عظیمی میرآبادی تأکید کرد: شبکه نمایش خانگی نیاز به توزیع و برنامه ریزی و قیمت گذاری درست و مناسب دارد و مدیران سازمان سینمایی بایستی به صورت جدی و فوری نسبت به اقداماتی که در این حوزه انجام داده اند بازنگری کنند تا بیش از این شاهد اضمحلال این بخش مهم از سینما نباشیم.
مسئول پیشین گروه تلويزيون بسيج در سازمان صدا و سيما در بخش دیگری از این گفتگو یکی دیگر از مشکلات سینمای کشور را بی توجهی به پیشکسوتان دانست و اظهار داشت: پیشکسوتان سینما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به ساماندهی دارند و مدیران سینمایی بایستی به آن ها توجه بیشتری داشته باشند؛ متأسفانه بیکاری امروزه بسیاری از بهترین های سینمای کشور را خانه نشین کرده است و آن ها در شرایط بسیار بد اقتصادی زندگی می کنند و مدیران هم برای حل مشکلات آن ها هیچ تدبیر و چاره ای نمی اندیشند.
وی ادامه داد: متأسفانه هیچ گونه اقدام شایسته و مثبتی در جهت رشد و ارتقای جایگاه صنوف سینمایی در کشور انجام نشده و این مسأله باعث ایجاد بحران در زندگی بسیاری از هنرمندان و دغدغه مندان سینما شده است.
این مدیر سینمایی در خاتمه این گفتگو با اشاره به اینکه در سال ۹۴ یکی دو اقدام مثبت نیز از سوی سازمان سینمایی صورت گرفته است یادآور شد: تأسیس گروه سینمایی «هنر و تجربه» و در اختیار گذاشتن سالن های بیشتری برای فیلم هایی که امکان نمایش آن ها به صورت عادی و در طول سال فراهم نبود و از سوی دیگر فروش بسیار خوب آثار سینمایی که در سال جاری رقم قابل اعتنایی را به خود اختصاص داده است از جمله اقدامات مثبت سازمان سینمایی محسوب می شود.
ارسال نظر