یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۶

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «مرگ ماهی» به دلیل ضعف در داستان پردازی سینمایی و شلختگی در کارگردانی اثری بی هویت از آب درآمده است!

فیلم سینمایی«مرگ ماهی»

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «مرگ ماهی» جدیدترین اثر سینمایی سید روح الله حجازی گفت: «مرگ ماهی» به دلیل ضعف در داستان پردازی سینمایی و شلختگی در کارگردانی اثری بی هویت از آب درآمده است و فیلمساز نتوانسته در ساختن یک اثر دراماتیک جذاب سینمایی به توفیق برسد.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نگاه از زاویه مسائل و مشکلات خانوادگی و ترسیم و تصویر آدم ها، خانواده ها و مناسبات خانوادگی تا گستره مسائل اجتماعی و انسانی و ارائه تحلیل گونه ای از دوران و شرایط ویژه خانوادگی و اجتماعی که قشرهای مختلف مردم در روزگار درگیری میان سنت و مدرنیته با آن در کشمکش اند بخشی از دغدغه های فکری، سلیقه ای و اجتماعی روح الله حجازی است.

وی ادامه داد: این سینماگر دغدغه مند که می کوشد با پرهیز از سطحی نگری و دوری از غلتیدن در میان فیلم های رایج سطحی و بازاری به صورت سالم نمایشگر کاستی ها و موانع و عوامل رشد و تکامل آدم ها در آثارش باشد فیلم «مرگ ماهی» را هم با توجه به همین مضامین در ادامه فیلم های «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته است. او در هر دو فیلم قبلی خود با برجسته کردن مضمون و محتوا و عوامل ارتباط در جدایی انسان ها و عرضه تلویحی راه برون رفت از بحران های خانوادگی و اخلاقی با تکیه بر مسائل انسانی و معنوی و استفاده به نسبت مناسب از ابزار سینما و قصه گویی حرف هایش را با مخاطب در میان گذاشته بود.

آذین خاطرنشان کرد: به عبارتی مضمون و موضوع در فیلم های پیشین وی بیش از توجه به فرم و ساختار جلوه گر بودند اما این فیلمساز در «مرگ ماهی» تلاش کرده علاوه بر محتوا بر روی فرم هم کار کند و به اندازه مضامین فرم اثرش را هم ارتقاء بخشد. «مرگ ماهی» که با ادای دین به قصه فیلم خوب و ماندگار «مادر» اثر شادروان علی حاتمی داستان خود را شکل داده و روایتگر تنهایی یک مادر و اعضای خانواده او که از یکدیگر جدا افتاده و هر کدام دچار چالش های زندگی خویش اند است؛ گرچه از لحاظ فیلمبرداری، طراحی صحنه و نورپردازی و حتی برخی از بازی های بازیگران اش فیلمی دیدنی است ولی به دلیل ضعف در قصه سازی، داستان پردازی سینمایی و بی توجهی به اصول و قواعد فیلمنامه نویسی و شخصیت پردازی نصف و نیم در درام ساختن فیلمنامه و به علت شلختگی در کارگردانی و ساختار سینمایی نتوانسته در ساختن یک اثر دراماتیک جذاب سینمایی به توفیق برسد.

این منتقد با بیان اینکه در «مرگ ماهی» مسائل و مشکلات و علت ها و معلول های مسائل آدم ها به درستی بازگو و بازسازی نشده است اظهار داشت: کنش ها و واکنش ها و کشمکش ها و چالش های دراماتیک که لازمه پیشبرد شخصیت ها و داستان است در این فیلم ناقص و ناکامل است. ردیف کردن جمعی از بازیگران نام آشنا و مضمون خوب و توجه به فرم نتوانسته است «مرگ ماهی» را تبدیل به اثری شاخص نماید. از همین رو بی هویتی و نداشتن شناسنامه درست آدم ها و زندگی هایشان و کسالت باری روابط و برخورد کاراکترها و بدون افت و خیز بودن قصه مخاطب ساخته حجازی را خسته می کند.

آذین در خاتمه این گفتگو افزود: در هر حال این سینماگر در هر ۳ فیلم یاد شده از خود قابلیت و توانایی های خوبی در کارگردانی نشان داده است و آنچه مانع صعود سینمایی او در حد تلاش هایش است کم دانشی و نداشتن شناخت و اطلاعات و خبرگی لازم در فیلمنامه نویسی و روشن نبودن تکلیف خود و فیلم هایش با بحران هایی است که در زندگی آدم های فیلم هایش به نمایش می گذارد؛ بدیهی است که هیچ کس از فیلمساز و هنرمند راهکار نمی خواهد اما طبیعی است که برای یافتن راهکار یک هنرمند سینما باید در اثرش تحلیل و نمایش درستی از معضلات ارائه نماید چیزی که در «مرگ ماهی» کامل، بایسته و گویا نیست. امید که این سینماگر با آتیه با فائق آمدن بر مشکلات اش در فیلمسازی و شفاف تر شدن دیدگاه های خود و موضوعات فیلم هایش قوی تر و هدفمندتر در سینمای ایران ظاهر شود.

گفتنی است؛ به جای خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: همیشه فکر می‌کردم ماهی‌ها موقع مردن، وقتی لب می‌زنن، یه چیزی می‌خوان بگن که من اونو نمی‌شنوم...

عوامل اصلی تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: سیدروح‌الله حجازی/ مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری/ تدوین: هایده صفی‌یاری، سپیده عبدالوهاب/ مدیر صدابرداری: وحید مقدسی/ طراح چهره‌ پردازی: مهرداد میرکیانی/ طراح صحنه: کامیاب امین عشایری/ طراح لباس: گلناز گلشن/ صداگذاری و میکس: امیرحسین قاسمی/ دستیار تهیه‌کننده: هادی علیمحمدی/ دستیار اول و برنامه‌ریز: علی افشین‌راد/ سرمایه‌ گذاران: بانک پاسارگاد، شرکت پارس آرین، سید روح‌الله حجازی. بازیگران: نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی، پانته‌آ بهرام، ریما رامین‌فر، بابک کریمی، بهرنگ علوی، حسام محمودی، مهرداد میرکیانی، مروارید کاشیان، کیمیا مرادیان، ملیکا پارسا، حسام رحیمی‌منش

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۱۱:۱۹
    0 1
    مرگ ماهی به هیچ وجه اثر قابل دفاعی نیست و چوب بزرگنمایی کارگردانش را میخورد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.