جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۸

روایت رئیسیان از فعالیتهای عسگرپور در خانه سینما به نفع یک جریان سیاسی/ شمقدری در تعطیلی خانه سینما تقصیری نداشته است

علیرضا رئیسیان

سینماپرس: سخنان جنجالی علیرضا رئیسیان نشان می دهد که عسگرپورمدیرعامل وقت خانه سینما در راستای منافع یک جناح سیاسی همه تلاش خود را برای تعطیلی خانه سینما و جلوگیری از بازگشایی مجدد آن انجام داده است.

به گزارش سینماپرس، علیرضا رئیسیان کارگردان مطرح سینما در گفتگوی جنجالی خود با فریدون جیرانی در شبکه اینترنتی فیلم نت  از نقش عسگرپور مدیرعامل پیشین خانه سینما در تعطیلی خانه سینما پرده برداشت.

بخشی از مهمترین سخنان رئیسیان به قرار زیر است:

وظیفه صنف دفاع از حقوق اعضاست. این بدترین شکل کار است  که حوزه هنری فیلمی را پایین بکشد و صنف برود با کسی که فیلم را پایین کشیده همکاری کند.

آقای جوزانی گفت که سه بار در شوریعالی سینما آقای احمدی نژاد گفت بروید خانه سینما را باز کنید و باز نشد.  چون مقاومت هایی بود که این اتفاق نیفتد. چرا نباید باز می شد؟

چون منافع عده ای در تعطیلی خانه سینما بود. نتیجه گیری این است که شما وقتی با جناح های سیاسی وارد بده بستان می شوید موقعیت تان را آنها تعریف می کنند.

سال ۷۵ آقای ضرغامی آقای شفق را با حکم مدیرعاملی به مجمع عمومی خانه سینما فرستاد و آن حکم در جلسه مجمع پاره شد آن دوره حادتر بود یا دوره آقای شمقدری؟ من حتی در آن سال نامه ای را دیدم که خانه سینما و دفتر آقای داد بسته شود.اما چون به معنای واقعی صنف بودیم اتفاقی برای خانه سینما نیفتاد.
 
در محفلی جواد شمقدری قسم خورد که در تعطیلی خانه سینما تقصیری نداشته بلکه شورای فرهنگ عمومی این حکم را داده.

شما هیچ واکنشی از هیت مدیره خانه سینما در یک سال و نیم گذشته در مورد کوچک ترین مسئله ای دیده اید؟

آقای ایوبی مثل مربی والیبالی است که می خواهد در فوتبال مربی گری کند.

در هیچ کشوری دیگر خانه سینما وجود ندارد. الگوی نهاد خانه سینمای ما را آقای انوار از اتحاد جماهیر شوروی گرفت. هدف مدیران آن دوره شکل گیری نهاد صنفی زیر نظر دولت و با تمایلات دولت بود. اما در روسیه هم دیگر چنین جایی را تعطیل کردند و آکادمی و سندیکا دارند.

 از یکی از اعضا آکادمی اسکار که به ایران آمده بود پرسیدم دولت به شما کمک می کند؟ گفت سیصد میلیون دلار امسال داده اند اما پول زیادی نیست.

امروز در سینمای دنیا سندیکا کار صنفی می کند و آکادمی کار فرهنگی و ارتقا را انجام می دهد و وارد مسایل صنفی نمی شود.

ثبت صنف در وزارت کار بدترین اشتباه است و نه پیش برنده، نه مترقی و نه در شان سینماگران است. به نظرم صنوف باید در وزارت صنعت و معدن ثبت بشوند. اگر در هیئت دولت، سینمای ایران  به عنوان صنعت سینمای ملی شناخته بشود و به دنبالش در وزارت صنعت ثبت بشود از امتیازات فراوانی بهره مند خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.