یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰

با حضور جمع محدودی از سینماگران و منتقدان

بدرقه پیکر «محسن سیف» به خانه ابدی/ انتقاد از بی توجهی وزیر جدید ارشاد به درگذشت یک منتقد سینما

محسن سیف

سینماپرس: مراسم تشییع پیکر محسن سیف منتقد پیشکسوت سینما در حالی برگزار شد که تعدادی از سینماگران نسبت به اینکه وزیر ارشاد برای درگذشت یک چهره ورزشی پیام داده ولی درباره سیف سکوت کرده، انتقاد کردند.

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع پیکر محسن سیف از منتقدان سینما صبح امروز ۱۶ آبان در محل ساختمان شماره دو خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای مراسم، جواد طوسی با اشاره به فعالیت های محسن سیف در دهه چهل عنوان کرد: او در دهه چهل در دو نشریه مهم و پرطرفدار آن دوران مطالبی می نوشت و حتی با نام های مستعار در حوزه ادبیات کودکان پرکار بود که ممکن است برخی از دوستان و همکاران این موضوع را ندانند، اما با این وجود باید پرسید چرا باید در چنین وضعیت نامناسبی می بود؟ او یک فرد خلوت گزیده بود و از قماش افرادی که مدام رنگ عوض می کنند، نبود.

در ادامه مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما بیان کرد: بعضی ها به دلیل کار اندیشه ورزانه که انجام می دهند نیازمند گوشه خلوت هستند. سیف به اندیشه ورزی در حوزه سینما رسیده بود و تسلط وی به واژه ها برای من جذاب و آموختنی بود. بین من و محسن سیف رفاقتی به معنای رایج و مطرح آن وجود نداشت اما خوشحالم جزو خوانندگان متن های او بودم. او به من یاد داد که می شود بدون هیاهو زندگی کرد.

مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: همه ما درباره خُلق خوب، حرف می زنیم اما گاهی خودمان بانی خلق بد هستیم. به یاد دارم که دوست جوانی مطلبی درباره محسن سیف نوشته بود و از او به عنوان آموزگارش یاد کرده بود. آن دوست جوان، محسن سیف را به عنوان کسی یاد کرده بود که از خود برای رسیدن به چیز دیگری عبور کرده بود. محسن سیف کسی است که سیاوش وار از آتش‌های نفسانی عبور کرد. همه ما گرفتار آتش های نفسانی خود هستیم و سیاوش هایی مثل سیف یادآوری می کنند که این عبورها امکان پذیر است.

سپس سیروس الوند کارگردان سینما به صحنه آمد و در سخنانی گفت: محسن سیف را از اواخر دهه ۴۰ می‌شناسم که از جوانان خوش ذوق آن زمان بود. او مثل شخصیت صادق هدایت بود و ما می فهمیدیم که این منتقد با همه فرق دارد. خوشحالم که در این سال ها بچه های منتقد یار محسن بودند و باید بگویم که قلم او حیای غریبی داشت.

سپس جابر قاسمعلی فیلمساز به صحنه آمد و گفت: جا داشت وزیر ارشاد یک پیام به مناسبت درگذشت محسن سیف می داد اما این کار را نکرد، ما می دانیم که او محسن سیف را نمی شناسد اما حتما مشاورانی دارد که او را بشناسند، آنها می توانستند به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را یادآور شوند.

در پایان احمد میرعلایی مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی گفت: فوت محسن سیف را به خانواده او تسلیت می گویم. او قلم خوبی داشت و در شرایطی که برخی مطالبی می نویسند که برای سینمای فرهنگی ما مناسب نیست او مطالب درخشانی می نوشت.

در این مراسم افرادی همچون هوشنگ گلمکانی، علی اکبر ثقفی، حبیب ایل بیگی، فرشته طائر پور، احمد میرعلایی، سحر عصرآزاد، محمود گبرلو، حبیب اسماعیلی، علی سرتیپی و... حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.