یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

جایگاه هنر انقلاب در سینما/ ۱

اطیابی: سینمای جمهوری اسلامی باید برآیند اندیشه های اسلامی و انقلابی باشد/ سیاه نمایی آسیب جدی به سینما وارد ساخته است

مسعود اطیابی

سینماپرس: سیدمسعود اطیابی کارگردان سینما در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: سینمای جمهوری اسلامی باید تماماً برآیند اندیشه های اسلامی و انقلابی باشد تا بتوان مفهوم هنر انقلاب را در آن احیا کرد و اگر ما تنها در سینما بخواهیم شکل هنرمندانه را متجلی کنیم نمی توانیم آن را سینمای اسلامی بنامیم.

کارگردان فیلم سینمایی «خروس جنگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قطعاً هنر به موضوع و صفت خاص تفکیک نمی شود و مهم این است که هنر در اختیار چه رویکرد و دیدگاهی قرار می گیرد؛ نکته ای که هنر هنرمندان را از هم تفکیک می کند این است که آن هنر برآمده از چه اندیشه و ذاتی است.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم در جمهوری اسلامی ایران تنها به جنبه های هنری توجه داشته باشیم رسماً شبیه به سینمای هالیوود می شویم که سینمایی هنرمندانه است اما ما باید بعد از ساخت آثار سینمایی در کشورمان این سوأل را از خودمان بپرسیم که هنر ما در خدمت کدام نوع نگاه است؟ سینمای جمهوری اسلامی ایران در مجموع کلان خود باید برآیند تفکر و اندیشه نظام اجتماعی اش باشد که مبتنی بر اسلام است.

اطیابی سپس در پاسخ به این سوأل که ارزیابی اش از تولید آثار سینمایی استراتژیک چیست اظهار داشت: بنده معتقدم سینمای استراتژیک باید در خدمت آرمان های مردم نظام اسلامی مان باشد که بخشی از این آرمان استقلال و پیشرفت و رفاه و آرامش و امنیت و عبادت در فضای سالم است؛ سینمایی که بتواند به خاستگاه مردم و آرامش مردم و تلطیف روح مردم کمک کند استراتژیک است.

وی تأکید کرد: ما باید به این آگاهی برسیم که حتی سینمای کودک هم سینمایی استراتژیک است چرا که برای آینده سازان جامعه اسلامی ساخته می شود؛ ما نباید سینمای استراتژیک را تنها محدود به برخی فیلم های خاص بکنیم ما باید آگاه باشیم که در ژانرهای مختلف مانند دفاع مقدس به دلیل نشان دادن روحیه دلاوری قهرمانان و ترویج دیدگاه شهدا، سینمای دینی به دلیل مستحکم کردن پایه های اعتقاد مردم و... مفهوم سینمای استراتژیک می تواند متبادر باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» تصریح کرد: همه سینمای استراتژیک فیلم های دفاع مقدس و سیاسی نیست و ما باید در تمامی ژانرهای سینمایی استراتژیک عمل کنیم تا از کلان بودن هنر انقلاب اسلامی دور نشویم هرچند که در این میان پرداختن و تولید فیلم هایی در حوزه بیداری اسلامی و... می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

اطیابی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه سیاه نمایی آسیب جدی به سینمای ما وارد ساخته است اظهار داشت: سینمای اجتماعی یکی از استراتژیک ترین نوع سینماها است که مدیران سینمایی باید برنامه ریزی دقیقی را برای آن انجام بدهند؛ متأسفانه در کشور ما از سینمای اجتماعی به درستی استفاده نمی شود و برخی سیاه نمایی های رایج در این نوع آثار آسیب های جدی را برای سینمای کشور ما در پی داشته است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: بنده معتقدم نمایش سیاهی ها هیچ اشکالی ندارد و اتفاقاً می تواند سبب خیر نیز باشد؛ جلوی هنرمندان نباید گرفته شود و هنرمندان باید آزادانه در جامعه اسلامی سیاهی ها را نشان دهند اما اینکه برخی افراد با عناد این گونه سیاهی ها و تلخی هایی که لزوماً در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد را نشان می دهند و این امر باعث می شود جمهوری اسلامی ایران در دنیا کشوری عقب افتاده و پر از تلخی و سیاهی نشان داده شود کار بسیار غلطی است که ترویج روحیه اسلامی و انقلابی در آثار سینمایی می تواند مانع از آن شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.