جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

جایگاه هنر انقلاب در سینما/ ۷

حقیقی: دغدغه رشد و احیای هنر انقلاب اسلامی در کشور ما وجود ندارد/ از اواسط دهه ۷۰ هنر انقلاب دچار نزول و افول شد

سیاوش حقیقی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما و کارشناس فرهنگی در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: دغدغه رشد و احیای هنر انقلاب اسلامی در کشور ما وجود ندارد و متأسفانه هیچ یک از مسئولان حوزه فرهنگ و هنر کار شایسته ای در این راستا انجام نداده اند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «لینا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ایران اسلامی طی سال های اخیر تحت تحریم کشورهای غربی و در رأس آن ها آمریکا قرار گرفت. ما در عین تحریم هستیم، تحریم ظالمانه ای که می توانستیم تاکنون در رابطه با آن ده ها اثر فرهنگی و هنری شاخص تولید کنیم و برای جهانیان دست غربی های مستکبر را رو کنیم اما متأسفانه این کار را نکردیم.

وی ادامه داد: ما مسلمانیم و همگی شیعه اثنی عشری هستیم اما در رابطه با پیاده روی عظیم اربعین حسینی (ع) مسئولان حوزه فرهنگ و هنر کشور ما دست روی دست گذاشته اند و نه تنها هیچ تحرکی در این زمینه ها ندارند بلکه گویا اصلاً پرداختن به این موضوعات را مهم نمی دانند.

حقیقی خاطرنشان کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی یکی از بزرگترین رویدادهای عصر حاضر است اما متأسفانه مدیران ما شرایطی را به وجود آورده اند که شوری در هنرمندان وجود ندارد که در حوزه فرهنگ و هنر ضمن ایستادگی جلوی ظالمان دستاوردهای عظیم این انقلاب را به جهانیان بشناسانند؛ ما در همه جا و در همه زمینه ها عقب افتاده هستیم و مسئولان ما حتی گوش شنوایی به سخنان و فرمایشات مقام معظم رهبری که بارها به مسائل فرهنگی و رشد هنر انقلاب و تولید آثار ارزشی و ولنگاری فرهنگی اشاره کرده اند توجهی ندارند.

دبیر سابق جشنواره فیلم شهر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه  از اواسط دهه ۷۰ هنر انقلاب دچار نزول و افول شد یادآور شد:  هنر انقلاب در اوایل وقوع انقلاب اسلامی توسط برخی هنرمندان دغدغه مند شکلی به خود گرفت و تا بعد از ماجرای دفاع مقدس و رحلت حضرت امام (ره) به آن توجه می شد اما از اواخر دوران سازندگی و آغاز دوران اصلاحات روند آن متوقف شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه مسئولان در آن دوران سازندگی را در ساختمان سازی می دانستند!؛ مسئولان ما هیچ گاه به این نکته مهم توجه نداشتند که در حوزه فرهنگ و هنر چه کارهایی می توان انجام داد؛ در آن زمان اگر مسئول با بصیرتی در کشور وجود داشت باید حرکت هنر انقلاب را آهسته آهسته ادامه می داد و آن را به اوج می رساند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مادری» افزود: متأسفانه مسئولان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی تنها داعیه دار آن هستند که در زمینه احیای هنر انقلاب اسلامی کار کرده اند و دغدغه آن را دارند اما خروجی عملکردشان دقیقاً متناقض با این مسأله است.

حقیقی تأکید کرد: مسئولان حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص مسئولان سینمای کشور به عنوان یک رسانه مهم و تأثیرگذار که در دنیا سرمایه گذاری های کلانی روی آن صورت می گیرد باید بدانند با برگزاری چند جشنواره و نمایشگاه که فقط «شو» است نمی توانند برای انقلاب اسلامی و هنر انقلاب اسلامی کاری کنند و قطعاً حرکات آن ها ظلم بر واژه مقدس «انقلاب اسلامی» است.

وی در خاتمه گفت: در اوایل انقلاب شور بود و عنوان انقلابی بودن و حزب الهی بودن برای هنرمندان ارزش داشت اما متأسفانه این ارزش امروزه از بین رفته است. آن شور باید تبدیل به شعور می شد اما ارتقا پیدا نکرد و این وظیفه مسئولان کشور است که مجدداً این شور و شعور را در جامعه احیا کنند تا ما بتوانیم هنر انقلاب اسلامی را زنده کرده و آن را به تمامی ملت های آزادی خواه دنیا هدیه دهیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.