سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

سلطان محمدی:

توقیف آثار سینمایی در تمامی کشورها وجود دارد/ موجی که برای فیلمهای توقیفی راه افتاد عبث بود و دردی از سینما دوا نمی کند

رفع توقیف آثار سینمایی؛ واقعیت یا بازی سیاسی؟!/۶

سلطان محمدی منتقد در  نشست فیلم پنجشنبه آخر ماه در سی امین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینمای کشور در رابطه با مسأله توقیف و رفع توقیف آثار سینمایی گفت: ما در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، انگلستان، هندوستان، لبنان و... شاهد توقیف آثار سینمایی بوده و هستیم و این مسأله به آن دلیل است که تنها فیلم هایی در یک کشور امکان اکران داشته باشند که بر اساس منافع و سیاست های آن کشور و آن حکومت تولید می شوند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر کشوری برای خود ضوابط و قوانین مشخصی دارد و فیلمسازان هر کشور موظف هستند تا بر اساس آن ضابطه ها مبادرت به تولید آثارشان کنند؛ این امری بدیهی است که اگر فیلمی بر اساس قواعد و قوانین کشوری ساخته نشده باشد مسئولان دولتی و حکومتی جلوی اکران عمومی آن را بگیرند. این فیلمسازان هستند که بایستی بر اساس مصالح و منافع کشورشان مبادرت به تولید فیلم کنند و نباید توقع آن را داشته باشند که با هنجارشکنی و سر و صدا و بازی های سیاسی و رسانه ای فیلم های بدون مجوز و یا ضد حکومتی شان اکران عمومی شود.

وی ادامه داد: فیلم هایی که بدون پروانه ساخت تولید شده اند نمی توانند مدعی اکران باشند؛ اما متأسفانه ما با پدیده عجیبی روبرو هستیم و گاهاً افرادی مانند آقای کاهانی را مشاهده می کنیم که فیلم شان را بدون مجوز سازمان سینمایی ساخته اند و اینک خواهان دریافت پروانه نمایش هستند. سازمان سینمایی قطعاً باید جلوی این گونه افراد ایستادگی کند و هرگز به این نوع فیلم ها مجوز نمایش و اکران عمومی ندهد. فیلم هایی می توانند مدعی اکران باشند که با مجوز سازمان سینمایی تولید شده اند و در روند تولیدشان هیچ تغییری در فیلمنامه شان حاصل نشده است. از نمونه این آثار می توان به فیلم «رستاخیز» اشاره کرد که با مجوز سازمان سینمایی تولید شد اما بعداً به دلایلی اجازه اکران پیدا نکرد و این وظیفه مسئولان سازمان سینمایی بود که برای زحمات و هزینه هایی که برای تولید این اثر صرف شده است تدبیری داشته باشند.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: افرادی که می آیند و روی فیلم هایی مانند فیلم های آقای کاهانی که بدون مجوز تولید می شوند سرمایه گذاری می کنند خودشان مسئول حصر سرمایه شان هستند و قطعاً مسئولان سازمان سینمایی وظیفه پاسخگویی به این افراد را ندارند چرا که آن ها در ابتدا به مجوزها بی توجه بوده اند و برای مطامع مادی دست به این کار زده اند.

وی سپس با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با اینکه هیچ فیلم توقیفی در سینمای کشور وجود ندارد اظهار داشت: بنده با سخنان آقای وزیر موافق هستم و معتقدم هیچ فیلم توقیفی در سینمای ما وجود ندارد چرا که فیلم هایی که بدون مجوز و به صورت زیرزمینی ساخته شده اند و اینک مدعی دریافت پروانه نمایش و اکران عمومی هستند را نمی توانیم جزو فیلم های توقیفی به حساب بیاوریم  و تکلیف فیلم های دارای مجوز ساخت که شورای پروانه نمایش صلاح ندانسته تا اکران شوند نیز مشخص شده و به عنوان مثال فیلم «رستاخیز» از تهیه کننده آن خریداری شده است.

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این موجی که در رابطه با فیلم های توقیفی طی یکی دو ماه اخیر راه افتاده و سر و صدای زیادی در رسانه های متعدد به پا کرده است اصلاً شایسته نیست و این شائبه را به وجود می آورد که مسئولان سازمان سینمایی کشور خود به خاطر برخی جریان هایی که به آن وابسته اند این موج را راه انداخته اند؛ موجی که عبث و بیهوده است و قطعاً دردی از سینمای ما درمان نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.