شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

صدابردار پیشکسوت سینما در گفتگو با سینماپرس:

باید بر اساس فرهنگ، دانش و بینش خود روند برگزاری جشنواره را به پیش بریم/ حذف جوایز فنی و هنری توهین رسمی و آشکار به فعالان پشت صحنه سینماست

سینماگران و واکنش به زمزمه حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فجر/۴

حسن زاهدی

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای کشور با انتقاد شدید از برخی زمزمه ها مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر گفت: من بسیار متأسفم که برخی از مدیران و سیاست گذاران سینمای کشور همیشه در پی تقلید و گرته برداری از جشنواره های غربی نظیر جشنواره فیلم «کن» هستند و می خواهند جشنواره فیلم فجر که هویت ملی ما در آن نهفته است را شبیه به این جشنواره ها کنند؟

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم های «درباره الی» و «پابرهنه در بهشت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حتی شنیدن خبر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر هم بسیار تلخ است؛ متأسفانه مدیران سینمای کشور ما هنوز به این باور نرسیده اند که ما جشنواره ای با هویت کامل مستقل و ملی برگزار می کنیم و باید بر اساس فرهنگ و دانش و بینش خود روند برگزاری جشنواره مان را به پیش ببریم.

وی ادامه داد: یکی از عمده مسائلی که می تواند در جهت رشد کیفی مسائل فنی عملکرد مثبتی داشته باشد ایجاد انگیزه و روحیه در سینماگران است؛ قطعاً زمانی که انگیزه سینماگران از بین برود و قرار باشد این سینما آنقدر بی در و پیکر باشد که هر دبیر جشنواره و یا هر مدیری بتواند بر اساس دیدگاه ها و سلایق شخصی خود روند برگزاری مهمترین جشنواره سینمایی کشور را مختل کند و تلاشی که برخی از سینماگران از دهه ۶۰ برای بالاماندن و بالارفتن رشد کیفی آثار سینمایی کرده اند را به یک باره بر هم بریزد، دیگر این سینما جایی برای ماندن، کار کردن و حتی نفس کشیدن هم نیست.

زاهدی خاطرنشان کرد: حذف جوایز فنی و هنری مانند جایزه بهترین صدابرداری نه تنها توهین رسمی و آشکار به تمامی فعالان پشت صحنه سینمای کشور است و کار آن ها را بسیار نازل و کم اهمیت جلوه می دهد بلکه بی احترامی به تماشاگران و مخاطبان سینما نیز محسوب می شود؛ متأسفانه سال ها است ما در سینمای کشورمان با مدیرانی روبرو هستیم که می خواهند ادای خارجی ها را دربیاورند و به این ترتیب خودشان را خیلی مهم در پیش چشم برخی افراد جلوه نمایند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم های «زیر بام های شهر» و «شهر زیبا» سپس با تأکید بر اینکه ما که مدعی استقلال و آزادی در کشورمان هستیم و مدیران مان به این افتخار می کنند که در تولید و ساخت ابزار و ادوات و تجهیزات و امکانات سینمایی به خودمختاری و خودکفایی رسیده ایم چرا باید از دیگران کپی کنیم تصریح کرد: اصلاً ما را با خارجی ها و غربی ها چه کار است؟ تا کی می خواهیم با غرب گرایی و ترویج غرب زدگی سینمای کشور را به پیش ببریم؟ اصلاً چه چیز سینمای ما شبیه به غربی ها است که حالا باید جشنواره های مان را شبیه به آن ها برگزار کنیم؟ آیا ما دنبال به به و چه چه کردن و تعریف و تمجید غربی ها هستیم یا اینکه می خواهیم فرهنگ و هنر را در کشورمان رشد و توسعه دهیم؟

این سینماگر تصریح کرد: من امروز بسیار دلم می سوزد؛ دلم برای تمامی سال هایی که با شور و عشق برای رشد و توسعه و ارتقا و اعتلای سینمای کشورم صرف کردم می سوزد. دلم می سوزد از اینکه ما سینماگران قدیمی با انگیزه برای بهبود شرایط فرهنگی کشورمان کار کردیم و امروز مدیرانی که هویتی ندارند و زحمتی برای این سینما نکشیده اند تمامی تلاش ها و انگیزه های ما را با این کارهای شان به تاراج می برند.

صدابردار فیلم سینمایی «ایران برگر» در خاتمه این گفتگو خطاب به سیاست گذاران و مدیران سینمای کشور اظهار داشت: آقایان این راهی که شما می روید به ترکستان است؛ اینقدر با تصمیمات لحظه ای، ناپخته، غیرکارشناسی و فضاحت بارتان سعی نکنید سینمای کشور را بیش از گذشته تضعیف کنید.

گفتنی است؛ حسن زاهدی در سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. او آموزش صدا را با گذراندن یک دوره تخصصی به عنوان تکنسین صدا در دانشکده صدا و سیما آغاز کرد. وی فارغ التحصیل تحصیلات پیشرفته از کالج پلیموث (ply mouth) از کشور انگلستان در رشته صدا و الکترونیک است. او فعالیت حرفه ای خود را به عنوان صدابردار واحد دوبلاژ تلویزیون از سال ۱۳۴۹ آغاز کرد. همچنین او کارمند بازنشسته صدا و سیما به عنوان صدابردار ارشد از سال ۱۳۷۵ می باشد. از جمله جوایز و اتخارات وی می توان به: سیمرغ بلورین از جشنواره ۸ فیلم فجر برای فیلم «زیر بام‌های شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی- سیمرغ بلورین از جشواره ۲۲ فیلم فجر برای فیلم «شهر زیبا» به کارگردانی اصغر فرهادی- سیمرغ بلورین از جشنواره ۲۵ فیلم فجر برای فیلم «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی بهرام توکلی- سیمرغ بلورین از جشنواره ۲۷ فیلم فجر برای فیلم «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی- تندیسی بهترین صدابرداری خانه‌سینما (دومین) بخاطر فیلم «بودن یا نبودن» به کارگردانی کیانوش عیاری- تندیس بهترین صدابرداری خانه سینما (هفتمین) بخاطر فیلم «رقص در غبار» به کارگردانی اصغر فرهادی- تندیس بهترین صدابرداری خانه سینما (دهم) بخاطر فیلم  «چهارشنبه سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی- بهترین صدابردای دفاع‌مقدس برای فیلم «براده‌های خورشید» به کارگردانی حسین حقیقی؛ اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۱۳:۴۸
    1 0
    فراموشی عوامل وفعالان پشت صحنه سینما از سالیان ظول دراز تعریف شده متاسفانه مدیران فرهنگی وسینمایی مشروعیت خود رادر میان مردم خاص وحریص در کنار عروسک ها می یابند تا ... مدیری دروزارت ارشاد می گفت سینما یعنی اینکه در کنار .....باشی وعکس یادگاری بگیری حتی مدیران درجه سینما هم درکنار آنها بودن را ترجیح می دهند تا ... می توانید در اینترنت سرچ کنید ببینید کی در کنار کی بوده

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.