یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸

جعفریان با اشاره به زمزمه حذف جوایز فنی و هنری:

سینماگران دغدغه مند اجازه نمی دهند چنین تصمیماتی عملی شود/ مدیران به جای برطرف کردن مشکلات ریشه ای سینما کارهای عجیب می کنند!

سینماگران و واکنش به زمزمه حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فجر/۵

حسین جعفریان

سینماپرس: حسین جعفریان فیلمبردار سینمای کشور با انتقاد شدید از برخی زمزمه ها مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر گفت: حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر رقابت سالم و پیشرفت در سینمای کشور را از بین می برد و انجام این کار غیرعقلانی قطعاً در اولین گام خود باعث کاهش انگیزه سینماگران شده و در نهایت موجب تولید آثار بی کیفیت در سینمای کشور خواهد شد.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «فروشنده» و «درباره الی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من واقعاً نمی دانم با چه تدبیر، درایت و تفکری برخی از مدیران چنین طرح های غیرکارشناسی شده ای را از خود ارائه می دهند؟؛ آیا واقعاً جشنواره فیلم فجر پس از سال ها که از زمان تأسیس اش می گذرد نباید به یک انسجام رسیده باشد؟ سوأل مهمی که من از مدیران سینمایی کشور دارم این است که چرا همه ساله با تغییر دبیران ما شاهد تفاوت های فاحش در روند برگزاری جشنواره نسبت به دوائر گذشته اش می شویم و این جشنواره ملی هنوز نتوانسته به یک ثبات و انسجام جدی برسد؟

وی ادامه داد: اهدای هر جایزه ای در هر جشن و جشنواره ای تنها کارکردی که دارد تشویق فعالان پشت صحنه سینما و ایجاد انگیزه برای انجام کارهای قوی تر و با انرژی و شور و حال بیشتر است که مدیران ما با بی تدبیری های شان می خواهند این شور و حال و انگیزه را هم از بین ببرند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای فیلم های «دیوار» و «رستاخیز» در همین راستا تصریح کرد: افسوس که مدیران به جای برطرف کردن مشکلات ریشه ای سینما کارهای عجیب انجام می دهند!؛ سینمای کشور ما مشکلات ریشه ای و متعددی دارد که متأسفانه هیچ مدیر باانگیزه ای پیدا نشده که فکری برای حل این نوع مشکلات داشته باشد اما همواره ما شاهد آن هستیم که هر مدیر جدید و یا دبیر جدیدی که اداره جشنواره ها را در دست می گیرد دست به انجام کارهایی می زند که در بهترین حالت ممکن یا بی تأثیر است و یا مشکلی به مشکلات قدیمی سینمای کشور اضافه می کند.

جعفریان خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر جشنواره ای ملی و دولتی است که تحت شرایطی خاص برگزار می شود و رویکرد اصلی تأسیس این جشنواره وقایع ملی-میهنی ما است از این رو مدیران سینمای کشور نباید با چشمداشت به روند برگزاری جشنواره های خارجی مانند جشنواره فیلم «کن» که تنها در ۵-۶ بخش جوایزش را اهدا می کند بخواهند که روند برگزاری این جشنواره که هیچ قرابتی با جشنواره های جهانی ندارد را تغییر دهند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه یک مدیر هیچ گاه نباید تصمیم گیر کل سینمای کشور باشد اظهار داشت: مدیران سینمایی باید برای عملی کردن هر تصمیمی نظرات کارشناسان، فعالان و صاحب نظران سینما را جویا شوند و در صورت صلاحدید آن ها دست به تغییرات دلخواه و سلیقه ای خود بزنند؛ قطعاً همه سینماگران دغدغه مند با انجام چنین تصمیمات و اقدامات سلیقه ای و شتابزده و غیرکارشناسی شده ای مخالف سرسخت هستند و هرگز اجازه نمی دهند که مدیران سینمایی چنین تصمیماتی را عملی کنند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «چ» و «طلا و مس» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم مدیران سینمایی کشور دیگر هرگز حتی چنین تصمیمات عجیبی را بر زبان شان هم نیاورند و تمامی تلاش شان را به کار گیرند تا سینمای کشور روز به روز به جای پسرفت در حال رشد، پیشرفت و توسعه باشد و حق همه اهالی سینما نیز در همه امور آن در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.