شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳

در نشست «اردک لی» عنوان شد

این دولت عملا یک سازمان سینمایی دارد که نظارتی بر آن ندارد/ جشنواره فیلم فجر تغییر کرده است

بهروز غریب پور

سینماپرس: بهروز غریب پور در نشست فیلم سینمایی «اردک لی» به شرایط جشنواره فیلم فجر و نوع نگاهی که در سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست فیلم سینمایی «اردک لی» امروز ۱۶ دی ماه با حضور بهروز غریب پور کارگردان این اثر و علی حضرتی تهیه کننده در دفتر این کارگردان برگزار شد.

بنابراین گزارش در ابتدای این نشست بهروز غریب پور عنوان کرد: ما این فیلم را به موقع آماده و به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ارایه کردیم اما در این نشست نمی خواهیم درباره قبول نشدن این فیلم در این جشنواره صحبت کنیم بلکه این امر به ما فرصتی داد که درباره فیلم سینمایی «اردک لی» به بحث بپردازیم.

وی افزود: ۲۵ سال پیش هنگامی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدیر مرکز تئاتر عروسکی بودم ملاقاتی با شخصی داشتم که فامیلی او اردک لی بود که این فامیلی برای من جالب بود بنابراین از او درباره این موضوع سوال کردم. همین امر باعث شد تا فیلمنامه ای با همین عنوان بنویسم اما شرایط ساخت آن پیش نیامد تا اینکه با علی حضرتی آشنا شدم.

غریب پور عنوان کرد: دوری من از سینما ۱۶ سال طول کشید. همین امر سبب شد تا عده ای فکر کنند تا علاقه ای به ساخت فیلم ندارم در حالی که این طور نبود. در چنین شرایطی علی حضرتی شرایط ساخت این فیلم را محقق کرد تا آرزوی من برآورده شود.

پس از صحبت های بهروز غریب پور، علی حضرتی عنوان کرد: برخی راجع به سابقه کار من اطلاعات چندانی ندارند و به همین دلیل می گویند که من به یک باره تهیه کننده شدم اما این طور نیست. من چند سال سابقه مدیر صحنه و دستیار کارگردان بودن در حوزه تئاتر را دارم و چند فیلم سینمایی هم تهیه کردم.

حضرتی با اشاره به این  که این فیلم به سی و ششمین جشنواره ملی فجر راه پیدا نکرده است، بیان کرد: اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاده باعث شده است که من با یک معادله چند وجهی مواجه شوم. سوال من این است که چه اتفاقی در بنیادهای سینمایی ما رخ می دهد که برخی یادشان می رود باید از محتوای آثار حمایت کنند. به هر حال بخش خصوصی هم به حداقل حمایت ها نیاز دارد اما گویا موضوعاتی مانند عشق، مهربانی و ... مورد توجه قرار نمی گیرد و تنها موضوعاتی مانند اعتیاد، اسیدپاشی و ... در خروجی جشنواره فیلم فجر دیده می‌شود.

این تهیه کننده عنوان کرد: اسامی فیلم هایی که با بودجه های ارگانی در این دوره از جشنواره ساخته شده اند قابل توجه بود اما باید بگویم اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فیلم فجر همان کسانی هستند که بودجه می دهند تا دیگران فیلم بسازند و آنها در جشنواره بپذیرند.

سپس غریب پور اظهار کرد: من به دولت روحانی به شدت انتقاد دارم. این دولت عملا یک سازمان سینمایی دارد که نظارتی بر آن ندارد و نمی داند که این سازمان سینمایی چه جهت گیری ای دارد حتی شعارهای آقای روحانی با عمل او تطابق ندارد.

وی با اشاره به برچیده شدن مراسم فرش قرمز از جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: در دوران وزارت علی جنتی و سیدعباس صالحی امیری دیدم که فرش قرمز بسیار مورد پذیرش افراد بود به طوری که قرار بود فرش قرمزی منقش به سیمرغ در سال آینده زیر پای هنرمندان پهن شود اما امسال این فرش برچیده شد و دلایل آن مشخص نیست در حالی که این مراسم چیزی جز شکوه، جلال و احترام نداشت. از همین موضوع می‌شود وضعیت جشنواره امسال را دید.

این کارگردان تصریح کرد: امسال آقایان گفتند که باید تنوع آثار داشته باشیم اما امسال می بینیم تنها برخی فیلم ها با موضوعاتی خاص در جشنواره حضور دارند. برای مثال «اردک لی» می توانست این تنوع را ایجاد کند زیرا درباره اقوام و فرهنگ ایرانی بود. جا دارد که بگویم من به دنبال جایزه نیستیم و نبوده ام اما امروز می بینیم که حضور نداشتن در جشنواره فیلم فجر جزو ارزش ها محسوب می‌شود.

غریب پور با تاکید بر اینکه امسال تعداد آثار دفاع مقدسی در جشنواره فیلم فجر زیاد است، توضیح داد: با توجه به اینکه ارگان ها به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آمده اند برخی در پی این هستند که بخش خصوصی را نابود کنند. جالب است که بگویم ما جشنواره فیلم «مقاومت» داریم و فیلم هایی که درباره دفاع مقدس هستند می توانند در آنجا حضور داشته باشند اما اگر مساله، دفاع است باید بگویم که «اردک لی» دفاع از ناموس ملی است اما جشنواره، کوتاه نظرانی دارد که فکر می کنند اگر مین و خمپاره در یک فیلم وجود داشته باشد آن فیلم یک اثر دفاع مقدسی است.

وی ادامه داد: من می دانم که «اردک لی» راه خود را باز می کند چون من دغدغه فرهنگی داشتم و به رفتار مدرسان ایراد عمیق دارم. «اردک لی» در پی بیان همین مساله است اما در اینجا روی سخن من با آقای روحانی است که در شعار و عمل متفاوت عمل می کند. چطور شد در دوره جنتی و صالحی امیری جشنواره ضد ارزش بود اما حالا یک موضوع ارزشی است. من حاضرم درباره این موضوع با دوستان مناظره کنم.

غریب پور با بیان اینکه برخی از فیلم ها هنوز آماده نشده اند، اظهار کرد: من می دانم که برخی از فیلم ها هنوز به طور کامل آماده نشده اند حتی برخی از فیلمسازان تنها چند سکانس از اثر خود را به هیات انتخاب ارایه داده اند و همان فیلم ها در جشنواره پذیرفته شدند. در چنین شرایطی مسئولان، آیین نامه جشنواره را کجا قایم کردند؟

وی تصریح کرد: من ۲ سال مدیر کاخ جشنواره بودم و می دانم که بسیاری از فیلم ها در نیم ساعت مانده به نمایش صداگذاری ناقصی داشتند. آیا نباید این مسایل حل شود؟ پس فیلم ما که به طور کامل به هیات انتخاب ارایه شده بود چرا حذف شد.

غریب پور ادامه داد: دوستان حتی دلایل رد شدن این فیلم را به ما نگفتند اما من توقع داشتم برای مثال پوران درخشنده به من زنگ می زد و می گفت که فیلم شما به این دلایل رد شده است. حداقل به احترام ریش سفید من به من می گفتند که فیلمت خوب نیست.

وی با اشاره به اینکه در زمان ساخت هم از این فیلم حمایت نشد، اظهار کرد: علیرضا تابش و علیرضا رضا داد در حالی که به من قول حمایت داده بودند اما ریالی به این فیلم کمک نکردند و این موضوع باعث تعجب من شد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.