چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸

تشریح روند انتخاب آثار جشنواره جام جم از سوی دبیر آن

 محمد احسانی دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم

سینماپرس: دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم، درباره روند انتخاب آثار و علت فقدان برخی قالب های برنامه سازی مانند برنامه های گفتگومحور و یا برنامه های کودک و نوجوان در این جشنواره توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، محمد احسانی دبیر چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم با اشاره به نحوه انتخاب آثار در این جشنواره گفت: با توجه به فاصله چند ساله در برگزاری این جشنواره تلویزیونی، انتخاب آثار به شبکه ها و مراکز تولید کننده برنامه ها سپرده و از آنها خواسته شد تا برنامه هایی را که شانس بیشتری در رقابت نهایی دارند انتخاب و معرفی کنند.

وی اضافه کرد: به این ترتیب چهار دبیرخانه معین و یک دبیرخانه اصلی در نظر گرفته شد. دبیرخانه های معین شامل سیما فیلم، شبکه سه، شبکه مستند و مرکز پویانمایی صبا به ترتیب وظیفه انتخاب آثار فیلم و سریال، مسابقه، مستند و انیمیشن را برعهده داشتند که در مدت تعیین شده این آثار از شبکه ها و مراکز تولید جمع آوری و بررسی و به دبیرخانه اصلی ارسال شد.

احسانی رقابت میان برنامه ها را از ویژگی های این دوره از جشنواره دانسته و بیان کرد: برخلاف جشنواره های گذشته در میدان رقابت این دوره از جشنواره تمرکز روی برنامه ها است و شرایط رقابت میان شبکه ها وجود ندارد.

وی داوری تخصصی را معیاری مهم در ارزیابی برنامه ها دانست و اظهار کرد: اگر چه برنامه ها در بازه یک ماهه تا اختتامیه جشنواره در برنامه «حالا خورشید» به رای مخاطبان گذاشته می شوند ولی مبنای اصلی ما ارزیابی آثار در هیات های تخصصی داوری است که همین موضوع باعث شد تا داوران مجرب و اهل فن برای ارزیابی آثار دعوت شوند.

دبیر جشنواره جام جم در پایان در پاسخ به این سوال که چرا قالب های دیگر برنامه سازی در جشنواره مغفول مانده اند، گفت: برنامه های گفتگو محور با این منطق که باید به صورت موضوعی ارزیابی شوند از رقابت در جشنواره حذف شدند. به عبارت دیگر شما نمی توانید برنامه «سمت خدا» و «نود» را با یکدیگر داوری کنید همچنین برنامه های کودک و نوجوان از رقابت خارج شد چراکه شبکه های امید و نهال و کودک، تازه تاسیس هستند و نمی توانند با شبکه هایی که سال ها کار کودک کرده اند در رقابتی یکسان قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.