یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر:

باید به سمت دو بخشی شدن جشنواره تئاتر فجر برویم

 نشست خبری بخش عکس و پوستر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

سینماپرس: فرهاد مهندس‌پور در نشست خبری بخش عکس و پوستر جشنواره با اشاره به استقلال دبیران هر بخش، تأکید کرد باید جشنواره فجر به سوی دو بخشی شدن برود.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری بخش عکس و پوستر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز با حضور فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره، امیر اسمی دبیر بخش پوستر و عکس و مهدی آشنا مسئول بخش عکس این دور از جشنواره در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

امیر اسمی در گزارشی در باب آثار ارسال شده و برگزیده گفت: در بخش پوستر از ۱۸۰ اثر ارسال شده ۱۳۶ اثر از ۵۷ نفر به بخش مسابقه راه یافتند. داوران این بخش نیز شامل: مجید بلوچ، سابینا ابرهلتر از سوئیس، اشیه گل‌ایزر از ترکیه، پارسو باشی، رضا عابدینی، سیام اتتاریا از تایلند، امیر اسمی، سباستین کویستا از لهستان، جواد آتشباری و علی باقری.

در بخش تبلیغات نیز از ۹۳ اثر ارسالی ۷۶ اثر به بخش مسابقه وارد شدند که داوری آنها را انوشیروان رضایی، حبیب رضایی، بهنود الله‌وری نیک، آرش وفاداری و محسن ولیحی به عهده دارند.

در بخش عکس صحنه نیز از ۴۷۲ اثر متعلق به ۹۸ نفر ۴۶۵ اثر از ۹۷ نفر به بخش مسابقه راه یافتند که داوری آن برعهده محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان، دین‌ فن‌ میر از هلند، اختر تاجیک، ماریا فلکنر از انگلستان، رابرت کتو از استرالیا، مسعود پاکدل، ابراهیم سیسان، آندریا بوکالینی از ایتالیا، ماچی زاکشنسکی از لهستان و مهدی آشناست.

در بخش عکس پشت صحنه نیز ۹۳ اثر از ۲۳ نفر به دبیرخانه ارسال شده که از این بین ۷۶ اثر از ۲۰ نفر به نمایشگاه جشنواره راه یافتند که داوری این بخش نیز برعهده ابراهیم سیسان، مصطفی قاهری، کاوه کرمی، شکوه هاشمیان و سارا ساسانی است.

آثار برگزیده ۱۲ اسفندماه در نمایشگاهی واقع در زندان قصر در معرض عموم قرار خواهد گرفت و برندگان هر بخش نیز در همان روز معرفی می‌شوند. همچنین در حوزه آموزش سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه راس ساعت ۱۴ کارگاه برندینگ و هویت بصری و شنبه ۱۹ اسفند در همان ساعت کارگاه پرسونال برندینگ با سخنرانی بهنود الله‌وردی نیک در باغ موزه قصر برگزار می‌شود.

نمایشگاه بخش پوستر و عکس جشنواره فجر تا ۲۰ اسفند برقرار خواهد بود.

فرهاد مهندس‌پور در مورد نقش خود در این بخش گفت: در این جشنواره دبیران هر بخش مستقل بودند. فراخوان این بخش را شخص امیر اسمی نوشت جز کلیات هم اتفاقات را شخص اسمی رقم زد. ما بخشهایی که کمتر مورد اهمیت قرار می‌گرفتند را از دل جشنواره جدا کردیم تا بهتر دیده شود. باید به سمت دو بخشی شدن جشنواره برویم. تقسیمات امیر اسمی و توجه او به برندینگ و پشت صحنه آن نشان از فراغ بال ناشی از استقلال بخش‌ها می‌داند.

امیر اسمی درباب شیوه داوری گفت: نمی‌خواهم از مدل داوری سابق ایراد بگیرم رویدادی بود که می‌توانستم براساس سلیقه داوران نتیجه را حدس بزنم و حدس من نیز درست درآمده بود. در شیوه جدید سلیقه‌های گوناگونی داریم در جلسات حضور احتمال تعارفات ایرانی یا برگرداندن یک اثر بسیار وجود دارد. در شیوه قدیمی امکان مستندسازی وجود نداشت ولی اکنون می‌توانیم در مورد همه افراد از جمله داور و هنرمند آمار ارائه دهیم. می‌توانیم میانگین عدد صفر تا ۱۰ در میان ۱۱ داور را اعلام کنیم و این سوال را مطرح کنیم که چرا به فلان داور نمره دو داده است. روش امتیازدهی در داوری مورد تحقیق قرار گرفته است. داوری تحت وب بوده تا داور فرصت انتخاب اثر را داشته باشد.  

وی در مود انتخاب داوران خارجی گفت: گاهی اوقات جشنواره‌ها برای جلب توجه انتخاب می‌شوند. انتخاب داوران شاخصی خارجی در حوزه عکس و پوستر به چنین رویه‌ای کمک می‌کند برای همین تمام اقلام به شکل دو زبانی ارائه شده است.

امیر اسمی در مورد عدم اعلام نام داورها پیش از نشست گفت: اعلام کردن نام داور پیش از مسابقه درست است اما برای من اتفاق افتاده که داوری با اعلام نامش تلفن خود را خاموش کرده است. اگر تعداد داوران خارجی یک جشنواره بیش از نصف تعداد باشد آن جشنواره به لحاظ استاندارهای جهانی بین‌المللی است. البته باید جایزه و میزان آن را اعلام کرد تا بتوانیم جایزه بین‌المللی داشت.

وی در پاسخ به یان سوال که آیا امکان حضور آثار خارجی در  این جشنواره را داریم گفت: می‌توان فراخوان را به خارج از ایران ارسال کرد ظرفیت آن وجود دارد به شرطی که برگزاری جشنواره در دست بخش خصوصی باشد.

دبیر بخش پوستر و عکس در مورد بخش عکاسی پشت صحنه گفت: به علت نخستین تجربه بازه زمانی اندک و اختلاف فاز فرهنگی داور خارجی نداشتیم بعد از چند سال این امکان شاید وجود داشته باشد که بتوانیم در این حوزه چقدر بضاعت داریم.

فرهاد مهندس‌پور در مورد بخش عکس پشت صحنه گفت: این بخش برای جلب توجه بود و در ابتدا مردد بودیم که آیا عکسی به دست ما می‌رسد یا خیر.

مهدی آشنا درباره ایده‌های بخش عکس گفت: امیر اسمی اجازه داد هر ایده‌ای را عملی کنم امسال با عکاسان گفت‌وگو کردیم چرا که در گذشته دبیران با عکاسان حوزه تئاتر گفت‌وگو نمی‌کردند. سعی کردیم عکاسان خارج از انجمن نیز درگیر ماجرا شوند. ایده عکس خارج از صحنه متعلق به امیر اسمی است تا به ثبت تاریخ نزدیک شویم. انجمن عکاسان خانه تئاتر از این اتفاق استقبال کردند.

وی درمورد داوران خارجی گفت: با چنین رویه‌ای جشنواره را بین‌المللی برگزار کردیم استفاده از داور خارجی در راستای از بین بردن یکنواختی داوری بوده است هیچ جای دنیا مثل ایران عکاسی تئاتر جدی گرفته نمی‌شود. در این دوره آرا به شکل شفاف ارائه می‌شود.

مهدی آشنا در مورد داوری عکس گفت: در شیوه کنونی دیگر عکس خوب برگزیده می‌شود و از نظر داوران شرایط عکاسی لحاظ نمی‌شود.

وی در مورد انتخاب داوران گفت: داوران را براساس بضاعت و آثار انتخاب کردیم از بسیار توقع داشتیم در جشنواره شرکت کنند که نکردند. آثار بخش پشت صحنه به لحاظ تکنیکی ضعیف‌تر از آثار بخش صحنه بوده است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.