به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاح رسمی شبکه ایران کالا با حضور رئیس رسانه ملی، وزیر صنعت و معدن و چهره های سرشناسی در حوزه فرهنگ و اقتصاد در سالن همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد.
**علیعسگری: ایران کالا از صنایع کوچک حمایت میکند
در این مراسم که اجرای آن را مرتضی حیدری برعهده داشت، علی عسکری در سخنانی درباره لزوم شکلگیری این شبکه گفت: در چند سال گذشته مقام معظم رهبری گفتمان انقلابی و اقتصاد مقاومتی را پیشرو ایجاد کردند که در اصل مقاومت شدن اقتصاد ما در مقابل دشمنی دشمنان بود که نظریهای بسیار پیشرفته است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال را به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال معرفی کردند. رسانه ملی در تمامی برنامههای خود موضوع اقتصاد مقاومتی را در نظر دارد اما باید یک کار جهادگونه و ابتکار عمل را نیز در رأس کارهایش انجام میدادیم.
رئیس سازمان صداوسیما در ادامه بیان داشت: در ادامه همین تصمیمات دیدیم که بیشترین تولید و اشتغال توأمان در صنایع کوچک وجود دارد. لذا تصمیم گرفتیم برای معرفی کالای ایرانی شبکه ایران کالا را ایجاد کنیم. چرا که شرکتهای بزرگ توانایی سیاستهای بازرگانی و تبلیغات را دارند اما صنایع کوچک و دانشبنیان که توانایی کمی در این بخش دارند آسیب میبینند و ما برای حمایت از این صنایع کوچک چنین شبکهای را تأسیس کردیم.
عسگری در ادامه صحبتهای خود گفت: رسانه ملی در حقیقت برای کارآفرینان صنایع کوچک نقش پادرمیانی را بازی کرد. صنایع کوچک وابسته و دانشبنیان بسیار مهم هستند چرا که زودتر از دیگر صنایع از طرح به تولید میرسند. آنها اشتغالزاتر از صنایع بزرگتر بوده و توانایی رقابت جهانیشان بیشتر است. در سال گذشته به صنایع بزرگ کمک کردیم و به صنایعی که از متخصصان ایرانی شغلی تولید میکنند سهمی از آنتن داده و برایشان به صورت رایگان تبلیغ کردیم و در این بین چند هزار کارخانه کوچک ثبتنام کردند که در حال حاضر تبلیغهای آنها را از تلویزیون مشاهده میکنیم.
وی ادامه داد: شما زیباییها و توانمندیهای ملت ایران را در بین این آگهیها میبینید اما حجم این صنایع کوچک بسیار زیاد و چیزی حدود ۸۰ هزار صنایع است که شبکههای تلویزیونی گنجایش تبلغی برای این صنایع را نداشت بنابراین تصمیم گرفتیم شبکهای مجزا برای آن طراحی کنیم کار پیچیدهای است که امشب قرار است این شبکه به صورت رسمی افتتاح شود.
عسگری در ادامه صحبتهای خود اظهار داشت: اگر ملتی بازار خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد بزرگترین سرمایه حیات خود را نابود کرده و ما باید خودمان بازار را سیراب کنیم.
وی با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری گفت: حضرت آقا یک روزی گفتند بازار قاچاق را از بین ببرید چرا که اگر کالای قاچاق به بازار بیاید بازار را خراب میکند. از طرفی در زمان پیامبر اسلام ایشان دست کارگران را بوسه میزدند اما آن روز استعمار اقتصادی معنی نداشت در حالیکه امروز معنی دارد و ما باید دستان کارآفرینان خود را بوسیده و آنها را تکریم کنیم.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه شبکه ایران کالا تکریم تولیدکنندگان ایرانی است، افزود: شبکه ایران کالا از تمام تولیدکنندگان ایرانی حمایت میکند و ما قهرمانهای آنها را معرفی میکنیم. مدیرانی که میتوانند کار کنند قهرمانهای اقتصادی کشور هستند و شبکه ایران کالا به آنها سرویس رایگان داده و آنها را در بخش فروش حمایت میکند.
عسگری با بیان درخواستی از زابلیزاده مدیر شبکه ایران کالا بیان داشت: علاوه براینکه این شبکه را روی برودکست داریم میخواهم همینجا از آقای زابلیزاده درخواست کنم که در کنار این شبکه برودکست یک سایت اینترنتی هم تأسیس کنند که مردم بتوانند کالاها را به طور مجزا در آنجا دیده و خریداری کنند.
وی در پایان گفت: در این مراسم دو وزیر حضور دارند آقایان شریعتمداری و حجتی که میتوانند در این بخش کارهای بسیاری را انجام دهند. همچنین از دولت و رئیس جمهور محترم میخواهیم که آنها هم در این بخش به مردم خدمت کنند. اقتصاد دانشبنیان و اقتصاد شرکتهای کوچک و متوسط در مردمی کردن اقتصاد و اینکه اقتصاد ما طبقاتی نباشد مؤثرند. وقتی اینها گسترش پیدا میکنند طبقاتی بودن آنها کمتر شده و در جهت رشد اقتصادی پیشرفت میکنند.
در ادامه با حضور مادر شهیدان حسن و محمد هادی ورنامخواستی و با نام حضرت فاطمه زهرا (س) شبکه ایران کالا فعالیت رسمی خود را از استودیو ١٢ اسفند صداوسیما آغاز کرد.
**زابلیزاده: حمایت از بازار، تولید و سرمایه ملی اولویت ماست
زابلیزاده مدیر شبکه ایرانکالا نیز در ادامه مراسم گفت: لازم میدانم در آغاز سخن خود به عنوان سرباز فرهنگ و رسانه از دکتر علیعسگری به دلیل همتشان در اعتلای منویات مقام معظم رهبری و ثبات قدم در راه اقتصاد مقاومتی تبریک بگویم. رسانهها نقش اساسی در توسعه همهجانبه جوامع دارند. جریان آزاد اطلاعات از طریق رسانه بر فکر و اندیشه مردم تاثیر میگذارد و آنها را به شکل آگاهانه برای فعالیت در عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... توانمند میکند. به دلیل ارائه مفهوم اقتصاد مقاومتی در سالهای اخیر و تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری وظیفه رسانهها ایجاب میکند که برای تحقق فرمایشات رهبری که در این جهت که ضامن بقا و حفظ استقلال و خودکفایی کشور بکوشند.
وی ادامه داد: رئیس صداوسیما با تمام تنگناهای مالی و اجرایی برای دستیابی به اهداف تصمیم گرفتند که شبکه ایرانکالا با حمایت خدماتی و تولید داخلی ایجاد شود. بنابراین به من ماموریت راهاندازی شبکه ایرانکالا داده شد. حمایت از بازار، تولید و سرمایه ایرانی، توسعه اشتغال، ارتقای کیفیت کالا و خدمات، تحقق عدالت با تاکید بر صنایع کوچک و متوسط ماموریت این شبکه است و در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان، حمایت از شرکتهای دانشبنیان، ترویج مصرف داخلی، کمک به ارتقاء سطح استاندارد کالا و کمک به توسعه اشتغال پایدار اهداف تبلیغات ایرانکالا است.
زابلیزاده اظهارداشت: این شبکه در چشمانداز خود تلاش میکند که برترین حامی تولیدات و مورد اعتمادترین مرجع اطلاعات اقتصادی باشد. الگوسازی و خدمات داخلی به ویژه برای صنایع کوچک و متوسط، اصلاح بینش و نگرش در مصرف و تولیدات داخلی، ارتقا فرهنگ کار و بسترسازی ارتقای فرهنگی بهتر و روحیه امید به آینده از جمله برنامهسازیهای شبکه ایران کالا در تعامل با بخشهای مختلف اقتصاد ملی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه نسبت به تولید است.
وی با بیان بهرهگیری از شبکههای اجتماعی در دامنه شبکه و تبدیل شرکتکنندگان منفعل به فعال با استفاده از روشهای متنوع از اولویتهای رسانهای شبکه ایرانکالا است، عنوان داشت: ۵۰ هزار دقیقه برنامه در قالبهای مختلف مانند تیزر، مستند و... ساخته شده است. همچنین ۴۰۵۰ دقیقه برنامه زنده به منظور تبلیغ کالا و معرفی کالا و خدمات ایرانی و مطرح کردن مشکلات صاحبان کار داشتیم همچنین ۲۳۸۰ رویداد اقتصادی مانند نمایشگاه، همایشها و کمیسیونهای اقتصادی را معرفی کردیم. آنچه مورد انتظار ماست این است که تولیدکنندگان این شبکه را متعلق به خود بدانند و از دولت، مجلس و دستگاههای سیاستگذار و اجرایی درخواست داریم در چارچوب حمایت از تولیدات داخلی و خدمات این شبکه را مورد حمایت مادی و معنوی خود قرار دهند.
**شریعتمداری: تلویزیون همچنان مهمترین مرکز تبلیغاتی است
شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این مراسم اظهارداشت: گاهی دلم میخواست که این گفتمان و فرهنگسازی برای اقتصاد مقاومتی که در فرمایشات مقام معظم رهبری آمده است، پررنگتر شود. آقای علیعسگری شما کار باارزشی کردید و قدم در راهی که باید میگذاشتید، گذاشتید.
او در ادامه از صداوسیما تشکر کرد و گفت: صنعت ایران سیر صعودی و افول فراوانی در این مدت داشته است. ما در گذشته نهچندان دور رشد منفی ۱۰ درصد را داشتیم که برای ما ناخوشایند بود. خوشحال هستیم که با همت صنعتگران علیرغم فشارهای نظام سلطه توانستیم برخیزیم و همچنین روند رو به رشد صنعتی ما آغاز شد. هرچند که بر پیکره صنعت ما زخمی وجود دارد اما شکوفایی نیز در این راستا است.
شریعتمداری اظهار کرد: ۴۷۰۰ واحد صنعتی در ۱۰ ماهه گذشته آغاز به کار کردهاند و در عرصه تولید رویش ما بهتر بوده است. ما با اینکه مشکلاتی در حوزه پیرامونی داریم اما در حوزه صنعت شاهد واحدهای جدیدی بودیم که رشد داشته و نشان میدهد فعالان اقتصادی نسبت به آینده خود امیدوار هستند. ما تلاش کردیم که با همراهی مجلس و نمایندگانی مانند آقای کاتب و حسنپور قدمهای خوبی را در راه بودجه ۹۷ برداریم.
او ادامه داد: مشکلات ما ضرورت نوسازی صنعتی است که برای حل آن تامین منابع مالی مهم است. ۳۲ هزار میلیارد ریال در بودجه ۹۷ برای نوسازی پیشبینی شده است. مشکل دیگر ما تقاضا است که در سال ۹۲ و در شروع دولت جدید قدرت خرید ما به سال ۸۲ بازگشته بود و در سال ۹۶ نیز توانستیم مانند سال ۹۱ شویم که باز هم عقب هستیم اما روند رو به رشد هم داشتهایم.
شریعتمداری با اشاره به فضای مجازی بیان کرد: روند تبلیغات به صورت شتابندهای به سمت فضای مجازی در حال حرکت است و عرصه شبکههای اجتماعی، سایتها و... گسترش یافته است. با وجود روزنامههای آنلاین، گوگل و... همچنان تلویزیون به عنوان مهمترین مرکز تبلیغاتی جایگاه خود را دارد. به دلیل اینکه تلویزیون میتواند با جذابیتهای بصری، صوتی و چهرههای مشهور باوری را برای مصرف کالاهای ایرانی میان مردم ایجاد کند. ما باید در شبکه ایرانکالا فرهنگ مصرف و کالای ایرانی را بیشتر از تبلیغ یک برند خاص مورد توجه قرار دهیم. فرهنگسازی از ایجاد یک برند خاص ایرانی بهتر است و امیدوارم اندیشه مسمومی که معتقد است کالای ایرانی بیکیفیت است را از بین ببریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما در عرصه تبلیغات ایرانی شبکههای گستردهای را داریم و در حال حاضر شورای حمایت برندسازی را در وزارتخانهها ایجاد کردهایم. در آینده نزدیک استارتاپها در راس بالاترین ایجادکنندههای درآمد و ثروت خواهند بود و سازمان صنایع کوچک در خدمت شبکه ایرانکالا است تا بتوانیم این کار را توسعه دهیم.
**حجتی: امیدوارم با کمک رسانه ملی به تولید بیشتر برسیم
حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز دراین مراسم با تشکر از رئیس صداوسیما اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما علیرغم همه محدودیتها در منابع آب با همت تولیدکنندگان توانسته است بخش عمدهای از نیاز کشور را تامین کند و ۷۰ میلیارد دلار تولید محصولات غذایی ما است. با توجه به کمبود آب توانستهایم روز به روز وابستگی محصولات غذاییمان را به خارج از کشور کاهش دهیم. با توجه به چگونگی تولیداتمان راهی نداریم و باید محصولات قابل عرضه ایجاد کنیم تا در زمان مناسب در بازارهای داخلی و جهانی آنها را ارائه دهیم. بنابراین بحث برند و معرفی کالا مطرح میشود و امیدواریم با کمک رسانه ملی بتوانیم به اهدافمان که تولید بیشتر است، برسیم.
**ستاری: ایران کالا میتواند فرهنگ کارآفرینی ایجاد کند
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری نیز با ارائه تاریخچهای از دانشجویان کشور اظهار کرد: ما اول انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو داشتیم که ۱۰۰ هزار نفر از آنها در خارج از کشور که بیشتر هم در کشور آمریکا تحصیل میکردند، حضور داشتند. همچنین در حال حاضر ۴ میلیون و ۷ هزار دانشجو داریم که ۴۸ هزار دانشجو در خارج از ایران تحصیل میکنند و بقیه آنها در داخل کشور حضور دارند. با توجه به اینکه تعداد دانشجویان افزایش پیدا کرده است اما رشد اقتصادی ما و درآمد سرانهمان تغییری نداشته است و ما در اقتصاد دانشبنیان دنبال آن هستیم که بفهمیم دانش چگونه میتواند تبدیل به ثروت بشود.
او ادامه داد: در حال حاضر ۳۵۰۰ شرکت دانشبنیان داریم و هزاران استارتاپ در کشور وجود دارد. این نسل جوان در حال وارد شدن به حوزه اقتصاد است و شرکتهایی را در این راستا تاسیس میکند. بنابراین شبکه ایرانکالا میتواند فرهنگ کارآفرینی را ایجاد کند و این شبکه باید از این افراد الگویی بسازد و آنها را نشان دهد.
ستاری گفت: ما در سال گذشته جشنواره ایرانساخت را داشتیم و سال آینده هم اگر شبکه به ما کمک کند این جشنواره را برای بار دوم به خوبی برگزار خواهیم کرد. حرکت جدید آقای علیعسگری برای ما مهم است و حدود یک سال با ایشان در شبکه ایرانکالا همکاری نزدیک داشتیم و مدیون زحماتی هستیم که ایشان در دوره خود داشتهاند و امیدواریم که این حرکت ادامه پیدا کند.
**مافی: از ظرفیت جوانان استفاده شود
پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان آخرین سخنران اظهار کرد: از آقای علیعسگری برای ایجاد این شبکه تلویزیونی تشکر میکنم. ما در مجلس برای رفع موانع و مشکلات پیشروی استارتاپها در فراکسیون تولید و اشتغال تلاش میکنیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم البته تا اندازهای نیز این هدف به دست آمده است. از طریق شبکه ایرانکالا میتوانیم این فعالیت را توسعه دهیم. ما باید جوانان را باور کنیم تا تحول در تمامی عرصهها اتفاق بیفتد و من به تمامی وزرا و مسئولین نیز توصیه میکنم تجربه با استفاده از ظرفیت جوانان را داشته باشند.
در پایان مراسم نیز از داریوش ارجمند، حمید استیلی، پوران درخشنده، محمد گلریز و عزتالله مهرآوران به عنوان حامیان تولید داخلی تقدیر به عمل آمد.
این شبکه در تاریخ ۴ اسفندماه ۱۳۹۵ در مراسمی با حضور احمد شهریاری (معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صداوسیما) و اردشیر زابلی زاده (مدیریت شبکه)، پخش آزمایشی خود را آغاز نمود و اکنون پس از یک سال حمایت رسانهای از تولید ملی، رسماً افتتاح خواهد شد.
شبکه تلویزیونی «ایران کالا» با حضور رئیس رسانه ملی، مسئولان بلند پایه دولتی، بازرگانان و کارآفرینان برگزیده کشوری، مسئولان ارشد اصناف، ورزشکاران برگزیده و هنرمندان پیشکسوت در مراسمی در مرکز همایشهای صداوسیما در حال برگزاری است.
در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاه جنبی با حضور نمایندگان معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، مرکز توسعه تجارت، ستاد اقتصاد مقاومتی، سازمان صنایع کوچک، بنیاد ملی نخبگان، سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود. در این نمایشگاه، دستاوردهای گروههای مختلف علمی، صنعتی و خدماتی در معرض بازدید قرار خواهد گرفت.
شبکه تلویزیونی ایران کالا طی ۱۲ ماه گذشته به منظور حمایت از تولید و خدمات ایرانی، جذب حداکثری مخاطبان و دستیابی به اهداف و مأموریتهای تعیین شده، برنامه های متنوعی در قالب های مستند، ترکیبی، پویانمایی و اطلاع رسانی تولید کرده است.
در یکسال گذشته برنامههای این شبکه به صورت ۱۶ ساعت در روز، از ساعت ۷ لغایت ۲۳ در حال پخش بوده و علاوهبر دریافت برروی کانال ۲۸ گیرندههای دیجیتال، از طریق ماهوارههای بدر (فرکانس ۱۱۸۸۱، عمودی، SR ۲۷۵۰۰) و اینتل ست ۹۰۲ (فرکانس ۱۱۵۵۵، افقی، SR ۳۰۰۰۰) نیز قابل دریافت است.
از مهمترین برنامه های در حال پخش شبکه می توان به «خبرآگهی»، «بارکد» و «پایش پلاس» اشاره کرد.
*فارس
ارسال نظر