سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

از حمایت دیروز تا دعوت امروز به استعفا؛

سلبریتی زدگی و سردرگمی در فهم سیاسی/ وقتی حامیان هنری به یکباره با جناب رئیس جمهور آینده خوبی را نمی بینند!

حمایت سلبریتی ها از حسن روحانی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما و سلبریتی هایی که پیش از این از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حمایت کرده بودند در پی افزایش بی رویه نرخ ارز، ایجاد رکود و تورم فزاینده در جامعه و مشکلات شدید اقتصادی، وعده های برجامی پوچ و فلج شدن چرخه اقتصاد خواستار استعفای حسن روحانی از ریاست جمهوری شدند! سلبریتی‌ های بنفشی که بدون شناخت از سیاست و اقتصاد هنگام انتخابات وعده های فریبنده ای به مردم می دادند و امروز در فهم سیاسی دیروزشان دچار تردید شده اند!

به گزارش سینماپرس چندماهی است که صدای اعتراض اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه هنرمندان سینما نسبت به ناکارآمدی دولت دوازدهم برای رفع معضلات و مشکلات شدید اقتصادی بلند شده و روز به روز بر دامنه اعتراضات اهالی فرهنگ و هنر افزوده می شود.

همین چند وقت پیش بود که بسیاری از چهره های شاخص سینما، تلویزیون، موسیقی و... موج گسترده ای در فضای مجازی آغاز کردند که دامنه این موج ثانیه به ثانیه گسترده تر شد و ابعاد بسیار وسیعی پیدا کرد؛ بسیاری از هنرمندان مطرح که به مراسم افطاری رئیس جمهور ۹ خرداد در سالن اجلاس سران دعوت شده بودند با ایجاد کمپینی با عنوان «#ما_به_افطاری_نخواهیم_رفت» سیاست های اقتصادی دولت را به شدت مورد انتقاد و نکوهش قرار دادند و از رئیس جمهور خواستند بودجه این مراسم را صرف مردم فقیر کشور که در شرایط بغرنج به سر می برند بکند!

این در حالی بود که ضیافت های افطاری حسن روحانی پیش از این با حضور گسترده هنرمندان و چهره های سینما، تلویزیون، تئاتر، موسیقی و... خبرساز می شد، و با رد دعوت تعدادی از چهره های شناخته شده وارد شکل تازه ای شد. حسن روحانی که تا همین سال گذشته و در ایام انتخابات ریاست جمهوری توانسته بود با وعده ها و شعارهای متعدد چهره های شاخص هنری را به سوی خود جذب کند حالا با سیل انتقادات از سوی همان هنرمندانی روبرو شده که پیش از این برای رئیس جمهور شدن وی دست به هر اقدامی می زدند! هنرمندانی همچون: پرویز پرستویی، فاطمه گودرزی، مهناز افشار، شهره سلطانی، برزو ارجمند، بهاره رهنما، علی جلیلوند، وحید جلیلوند، شهرام لاسمی، امیرحسین رستمی، حمیدرضا آذرنگ، شیلا خداداد، مازیار میری، سپیده گلچین، بهار ارجمند، سارا بهرامی، امیر سیدزاده، مریم بوبانی، فلور نظری، مریم دوستی، احسان کرمی، پرستو گلستانی، آناهیتا همتی، مهرناز دبیرزاده و... این مراسم را تحریم کردند. سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷

گرانی ارز، افزایش عوارض خروج از کشور، تورم و...  که علیرغم شعارها و وعده های مسئولان دولت تدبیر و امید رکود فزاینده، بیکاری گسترده و ناامیدی عظیمی در جامعه را به وجود آورد باعث شد تا از اوایل سال جاری کشور با بحران مواجه شود؛ گران شدن اقلام و کالاهای ضروری، کمبود دارو و گسترده تر شدن خط فقر باعث شد تا از ابتدای سال هنرمندان به هر شکل و روشی علیه دولت موضع بگیرند.

یکی از اولین هنرمندانی که با انتشار یک متن در اینستاگرام خود از حسن روحانی انتقاد کرد، حمید فرخ نژاد حامی دوآتیشه روحانی در زمان انتخابات بود. فرخ نژاد با بیان اینکه «آقای روحانی به خاطر حمایت از شما آبرویی برای من پیش مردم نمونده»، انتقاد خود را از رئیس جمهور اعلام کرد. محسن افشانی نیز یکی دیگر از هنرمندانی بود که با انتشار یک ویدیو از خود به عذرخواهی از مردم برای حمایت از حسن روحانی در ایام انتخابات پرداخت. محمدعلی آهنگران هم  از دعوت مردم به انتخاب روحانی استغفار کرد!

بسیاری دیگر از هنرمندان و ورزشکاران و چهره های شناخته شده کشور نیز با انتقاد خود از وضعیت آشفته اقتصادی کشور شخص رئیس جمهور را مورد انتقادات شدید خود قرار دادند.

در همین رابطه با ۵ تن از سینماگران کشور خانم ها: مریم بوبانی، مهشید افشارزاده و مهوش صبرکن و آقایان: پیمان عباسی و امیرمحمد زند گفتگوهایی انجام و منتشر شد. سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

********************************************

اما اینک در حالی که در نیمه تابستان به سر می بریم و در جای جای کشور صدای اعتراضات مردمی نسبت به ناکارآمدی دولت روحانی بسیار بالا گرفته است اهالی فرهنگ و هنر نیز صدای فریادها و اعتراضات خود را بالاتر برده اند و این بار صراحتاً خواستار استعفای رئیس جمهور هستند و هیچ چیز جز استعفای وی را قبول ندارند.

در همین راستا پیمان عباسی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون روز سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۷ با انتشار یک عکس در اینستاگرام خود از حسن روحانی  در حالی که کلید در دست دارد نوشت:

مردم شریف مظلوم و صبور ایران از تک تک شما عذر خواهی میکنم بابت تمام رنجایی هایی که در این چند ماه کشیدید و حالا حالاهااا قرار است بدترش را بکشید.

از شما ملت رنج کشیده و جنگ دیده و داغدیده حلالیت میطلبم که ارزش پول مملکت را با سیاست های غلط ارزی، به حقیرانه ترین شکل ممکن در طول ٢٥٠٠ سال تمدن این سرزمین کهن تبدیل کردم و این فاجعه را به دروغ فقط به تهدید های آمریکا و لغو برجام نسبت دادم (درحالیکه کشورهای غرق در جنگ و خون مثل سوریه هرگز ارزش پول ملی شان اینهمه سقوط نکرد)

ببخشید که با تعریف جعلی از نرخ دولتی سعی در پاک کردن صورت مسئله داشتم و شما را فریب دادم و با اینکار در رانت خواری و دزدی را برای وزرای نالایق هیات دولتم بیش از پیش باز کردم.

ببخشید نتوانستم جوابگوی اعتمادتان باشم، به ناکارآمدی خود اعتراف میکنم و بدین وسیله استعفای رسمی خود را از ریاست جمهوری اعلام میدارم،

شما را به خاک شهدا حلالم کنید ((حسن روحانی - ریس جمهور سابق ایران)) (((فقط خدا میدونه چیزی شبیه این استعفا چقدر حال مردم رو بهتر میکنه، کاش کمی شهامت در دولتمردان بود کااااش)))!

رضا خادم طراح اکشن و بدلکار سینما نیز در اینستاگرام خود نوشت:

میدونم دقیقا توی این شرایط بحرانی چی باید گفت... حرف دله دیگه موافقا و مخالفا ببخشن...
#آقایان #مسئول یا نمیدونم دوستان #هیئت_دولت دوستان #نماینده_مجلس نمیخواید بیدار شید...!؟ مردم افتادند به جان هم؟ چرا میگم جان هم؟ ... آقای عزیزی که قرار بود قفل ها را باز کنی... من از طرف خودم (رضا خادم) فرزند کوچک هنر وفرهنگ کشور میگم : استعفا بده و برو شاید بهتر شه‌... انتخاب تو غلط بود... د. انتخاب وزرا توسط تو غلط تر... ر. مردم زیر چرخ دنده بزرگ و سنگین #اقتصاد کمر خم کرده و استخوان شکستند... بخدا که جواب باید بدهید... هم این دنیا هم آن دنیا... این مردم مهربان و نجیبند... سکوت کردند همیشه‌... مردانگی کردند... حتی با #پروپاگاندا و تبلیغات خارجی پشت شما دراومدند... 
معلوم هست کجایید؟ چه میکنید؟ تیشه به ریشه نقشه شما برای پیروزی در #دولت_دوازدهم بود یا این هم‌تقصیر دولت در سایه و دشمنان خارجی و دلواپسان است‌... به والله گناهه... ه. چرا گوش نمیدید به نصیحت بزرگترهایی که بیش از شما سیاست میداند... د.
. ۱۴ مرداد ۹۷

با افتخار فرزند کوچک فرهنگ و هنر کشور
کسی که سیاست نمیداند ولی عدل علی را باور دارد
...
رضا خادم الحسینی
#آزادی_بیان داریم پس سخن میگوییم... ولی مودبانه و بی اغتشاش

پرویز پرستویی و تهمینه میلانی نیز چند روز قبل با انتشار ویدیویی از دستگیری یک دستفروش نوشتند: یکی از مسئولین نجومی بگیرو اختلاسگر که ماهیانه هفتصد میلیون تومان، حقوق پایه داشت!

پرستو صالحی نیز با انتشار ویدیویی از یکی از خیابان های شهر تهران نوشت: تهران خیابان مولوی ... اعتیاد، فقر، مردان و زنانِ کارتن خواب ... سیاه بود همه چی نیاز به سیاه نمایی نبود آقای رئیس جمهور، چیز خوبی نمیشد دید برقِ زرورق بود و شعله ی فندک و ... کاملا علنی! خیراتِ عمه مو اینجا پخش کردیم چقدر بعضی هاشون مودب و موقر بودن بعضی هاشونم از زور گرسنگی هجوم آوردن سمت ماشین ... کاش خیرات و نذرهاتونو بیارین براشون خیلی گناه دارن به خدا ... نترسین اینا ترس ندارن باید از اونایی ترسید که اینارو می بینن و کاری نمی کنن اونا خیلی ترسناکن همونا که اسمشون مسئوله شغلشون مسئولیت ولی ای دریغ ... اینجا تهران است پایتختِ درد

آناهیتا همتی نیز در روزهای اخیر به انتشار برخی از دایرکت های مردم پرداخت که در آن از رانت خواری های گسترده، اختلافات طبقاتی و فقر مطلق مردم سخن به میان آمده بود!

مریم بوبانی نیز با انتشار تصویر یک جوان که در سطل زباله دنبال خوراک می گردد نوشت: کاش بعضی هابجای انتقاد از ریختن مردم به جان رسیده به خیابانهاواعتراض به عدم احقاق حقشان، نگاهی به قُطرشکم خودشان بیندازند.
شعار جدید:
#کی بود؟ کی بود؟ من نبودم
دولت بود، خیر عالیجنابان دولت #هم بود.
#صدای مردم را بشنوید!
#اختلاس#رانت_خواری#دزدی#عدم عدالت!

********************************************

از سوی دیگر بعد از حضور روحانی در برنامه زنده تلویزیونی در شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه بار دیگر هنرمندان، اهالی رسانه و فرهنگ علیه او اعتراضات خود را اعلام داشتند.

سپیده گلچین در این باره نوشت: با پدیده ای روبروییم که به دوربین نگاه میکند، لبخند میزند و دروغ میگوید و حتی اتاق فکرش به او گوشزد نمیکند که لبخند نزن و لج مردم را درنیار!

وی همچنین با انتشار پستی دیگر در صفحه اینستاگرام خود سیدمحمد خاتمی را که چند روز قبل راهکاری ۱۵ گانه برای برون رفت از بحران پیشنهاد داده بود مورد انتقاد شدید قرار داد و نوشت:  در میان کلمات دوپهلویتان چیزی که دردی از گرسنگی و بحران مردمم کم کنه پیدا نکردم؛ وقتی فرزندانم شکم خالی سر بر سنگ کنار خیابان میخوابند میخواهم صدسال سیاه اصلاحاتی نباشد؛ بیست سال فرصت کمی نبود؛ گاهی زود دیییییییر میشود ؛ میگن آدم از هرکسی بیشتر بهش اعتماد میکنه بیشترین صدمه رو میخوره؛ بیست سال عمر من و امثال من با یه معذرت خواهی جبران نمیشه!

پرستو صالحی نیز با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود نوشت: من که برنامه تلویزیون رو ندیدم؛ ولی شنیدم رئیس جمهور سوئیس را آورده بودن! اون وقت رئیس جمهور ایران کجاست؟ پرزیدنت روحانی دقیقاً کجایی؟!

کامیاب امین عشایری طراح صحنه و لباس مطرح سینما نیز با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود که تصویری از یک سرباز هخامنشی را نشان می داد نوشت: مثل اینکه عامل اصلی بی ثباتی ارز و بازار هخامنشیان بوده اند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.