سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰

اختصاصی سینماپرس// به کارگردانی جمال شورجه؛

فیلم ضداستعماری «احمد بای» کلید خورد + تصاویر

سریال احمد بی

سینماپرس: تصویربرداری فیلم ضداستعماری «احمد بای» که نخستین تولید مشترک سینمایی ایران و الجزایر محسوب می‌شود در شهرک سینمایی «CADC» شهر الجزیره، آغاز شده است.

به گزارش سینماپرس؛  فیلمبرداری فیلم تاریخی و ضد استعماری «احمد بای» به کارگردانی «جمال شورجه» و با حضور وزیر فرهنگ الجزایر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهرک سینمایی CADC الجزیره پایتخت الجزایر آغاز شده است.

احمد بای بن محمد شریف (زاده:۱۷۸۶- درگذشته:۱۸۵۰) فرزند محمد الشریف و از خانواده «ابن قانه» یکی از بزرگ‌ترین شیوخ عرب در منطقه الصحرای الجزایر بود.

احمد بن محمد در شهر «قسنطینه» الجزایر متولد شد و در حالی که در سنین جوانی بود پدرش را از دست داد و به همراه مادرش از قسنطینه به منطقه الصحرا رفت و تحت سرپرستی عموهایش قرار گرفت.

http://cinemapress.ir/d/2018/08/07/4/175615.jpg

بنا بر اخبار رسیده، فیلمبرداری فیلم «احمد بای» به کارگردانی جمال شورجه و با حضور وزیر فرهنگ الجزایر و امیر موسوی، رایزن فرهنگی ایران در شهرک سینمایی CADC الجزیره پایتخت الجزایر آغاز شده است.

http://cinemapress.ir/d/2018/08/07/4/175612.jpg

داستان فیلم
این فیلم داستان بخش‌هایی از زندگی احمد بای، مبارز و حافظ کل قرآن الجزایری را روایت می‌کند که در دوران حکومت عثمانی، حاکم منطقه قسنطینه در الجزایر بود و سال‌ها به مبارزه با استعمارگران فرانسوی پرداخت.

**************************************

تهیه‌کنندگی این فیلم را «سمیره حاج جیلانی» از الجزایر برعهده دارد و یک تیم متخصص ایرانی در زمینه جلوه‌های ویژه، بدلکاری،چهره‌پردازی، فیلمبرداری و صدابرداری با جمال شورجه همکاری می‌کنند و در عین حال شماری از هنرمندان الجزایری نیز با تیم ایرانی همکاری کرده و به صورت عملی آموزش می‌بینند.


حاج جیلانی از همکاری تیم ایرانی برای ساخت این فیلم ابراز رضایت کرد و گفت، دکورها ، کارگاه های ساخت وسایل مورد نیاز برای این فیلم مانند کارگاه شمشیر سازی و ... با کمک ایرانی ها با کمترین هزینه ممکن آماده شد و این می تواند سرمایه بسیار خوبی برای ساخت فیلم های تاریخی آتی در الجزایر باشد.


وی در مورد همکاری تیم الجزایری با تیم ایرانی برای ساخت این فیلم گفت، در این خصوص همانند یک روح در دو بدن هستیم . کارگردان فیلم هم شخصیت شناخته شده و قابل احترامی است و با دوراندیشی و مهارت خود توانسته است تیم الجزایری را با تیم ایرانی کاملا هماهنگ کند.

http://cinemapress.ir/d/2018/08/07/4/175613.jpg

«محمد طاهر زاوی» قهرمان فیلم و عهده دار نقش احمد بای در این فیلم هم گفت، از زمانی که متوجه شدم تیم ایرانی این فیلم را می سازد و استاد جمال شورجه کارگردانی آن را بر عهده خواهد داشت، بسیار خوشحال شدم و اکنون نیز که تحت نظر وی کار می کنم و بسیار راضی و خرسند هستم.


زاوی افزود، با وجود چنین هنرمندانی ،شکی در این نیست که یک اثر هنری بسیار زیبا تولید خواهد شد.


وی در مورد کار با تیم ایرانی نیز گفت، کارگردان، فردی با روابط عمومی قوی و بسیار دلسوز است ، این باعث می شود تا کار کردن با وی لذت بخش باشد، او به همه اعتماد به نفس می دهد و باعث می شود همه به کار کردن با او با وجود سختی های کار بیشتر راغب باشند.


زاوی در ادامه با تمجید از کار تیم سینمایی ایران در الجزایر گفت، آن ها بسیار حرفه ای و مسلط به کار هستند و کار آنها در همه زمینه ها به ویژه چهره پردازی ، طراحی صحنه و لباس مورد توجه قرار گرفته است.


این نخستین تجربه همکاری جمال شورجه با هنرمندان الجزایری است. وی نخستین ایرانی است که کارگردانی یک فیلم را در الجزایر بر عهده می گیرد.
پیش از این نیز هنرمندان ایرانی در فیلم هایی در بخش گریم با الجزایری ها همکاری داشته اند که کار آنان با استقبال مواجه شده بود.


سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران فروردین سال ۱۳۹۶ در دیدار با مسئولان الجزایری در خصوص تقویت همکاری های فرهنگی به ویژه در حوزه سینما گفت و گو و توافق کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.