چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷

سینمای مهجور دفاع مقدس/۳

قاسمی: باید در سینمای جنگی حرف های جهانی بزنیم/ ده ها سوژه ناب در رابطه با زنان و مادران و همسران دوران جنگ وجود دارد که باید ساخته شوند

ثریا قاسمی

سینماپرس: ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: دوران جنگ با تاریخ کشور ما عجین شده و طی ۸ سال جنگ ما شاهد اتفاقات ریز و درشت زیادی بودیم که هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید آثار درخشانی در سینمای دفاع مقدس شود و ما اگر می خواهیم در این راستا موفق عمل کنیم بایستی در سینمای جنگی مان حرف های جهانی بزنیم و عموم مردم دنیا را نسبت به آنچه از سر گذراندیم آگاه کنیم.

بازیگر فیلم سینمایی «ویلایی ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دوران جنگ تنها مربوط به جبهه ها و خاکریزها نمی شود؛ چه بسیار بودند افرادی که در پشت جبهه ها حضور داشتند اما جنگ سرنوشت و زندگی آن ها را عوض کرد و عزیزان شان را از دست دادند؛ چه بسیار بودند آدم هایی که به شدت تحت فشار بودند و جنگ افروزی جنگ افروزان ظالم باعث شده بود تا لحظه ای آرامش نداشته باشند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه ده ها سوژه ناب در رابطه با زنان و مادران و همسران دوران جنگ وجود دارد که باید ساخته شوند اظهار داشت: فیلم سینمایی «ویلایی ها» که بنده افتخار حضور در آن را داشتم یکی از همین فیلم های درخشانی بود که در رابطه با زنان که جنگ زندگی آن ها را دستخوش تغییر کرده بود ساخته شد و خوشبختانه نه تنها در ایران که در جهان به شدت مورد توجه قرار گرفت و همین چندی پیش بنده برای بازی در این فیلم جایزه «آسیاپاسفیک» را دریافت کردم.

قاسمی خاطرنشان کرد: «ویلایی ها» فیلمی ارزشمند و دغدغه مند بود و از این منظر می توان گفت که فیلمی کم نظیر است چرا که اصولاً در سینمای کشورمان ما با فیلم هایی روبرو می شویم که بدون داشتن هیچ گونه دغدغه ای ساخته شده اند و همگی هم از روی دیگری کپی برداری کرده اند و در این میان اگر فیلمی با دیدگاه و محتوای جدید تولید شود برای سینمای ما اتفاق خجسته ای است.

بازیگر فیلم سینمایی «شام آخر» تصریح کرد: متأسفانه در طول تمامی این سال ها سینما و تلویزیون ما آنچنان که باید به نقش و جایگاه مادران و همسران و کلاً خانواده شهدای ۸ سال دفاع مقدس نپرداخته و من معتقدم که پرداختن به چنین موضوعاتی جزو ضروریات است و ما نباید هیچ گاه این قبیل موضوعات را که جای پرداخت دراماتیک دارند در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی فراموش کنیم.

وی تأکید کرد: «ویلایی ها» فیلمی جهانی بود؛ قصه این فیلم تنها قصه زن ایرانی نبود، قصه زن جهانی تحت ستم بود! این فیلم به خوبی نشان می داد که چطور زنان تحت ستم جنگ افروزان قرار می گیرند و اسیر می شوند. ما در سینمای دفاع مقدس مان نیاز به این گونه فیلم ها داریم و من امیدوارم مسئولان و مدیران سینمایی از ساخت این نوع آثار حمایت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.