شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

سینماگران از مهجوریت سینمای دفاع مقدس می گویند؛

فقدان حضور مدیران ارزشی، توجه به گیشه و تمرکز بر تولید فیلم های نازل و سیاست گذاری های غلط دلایل اصلی افول سینمای دفاع مقدس است/انتقاد از بی تدبیری و بی بصیرتی مدیران سینمایی

شاه حسینی-سهرابی-قاسمی-دوستی-زرگرنژاد-لاجوردی-دهقانی اشکذری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران با بیان اینکه فقدان حضور مدیران ارزشی، توجه به گیشه و تمرکز بر تولید فیلم های نازل و سطحی و سیاست گذاری های غلط دلایل اصلی افول سینمای دفاع مقدس است تأکید کردند: حضور مدیران ارزشی و انقلابی در نهادهای فرهنگی و هنری کشور می تواند سینمای انقلاب و دفاع مقدس را از مهجوریت نجات دهد.

به گزارش سینماپرس سینمای دفاع مقدس ژانری است با ظاهر و سر و شکلی کاملاً متفاوت با سینمای جنگی سایر نقاط دنیا و به‌خصوص ‌هالیوود که نگاهی تمام‌ فیزیکی به جنگ دارد. در واقع جنگی که از اواسط سال ۱۳۵۹ توسط دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر ملت ایران تحمیل شد و طی سال های متمادی موجب جانفشانی ها و از خودگذشتگی های ملت بزرگ ایران گردید و تبدیل به برگ زرینی در تاریخ این مرز و بوم شد و در امتداد خویش باعث به وجود آمدن گونه ای نوین از سینما با عنوان «سینمای دفاع مقدس» در کشورمان گردید.  

دهه ۶۰ سینمای ایران دهه ای پر از اتفاقاتی بود که سینما با آن شکل می گرفت. دهه ای که بیشترین فیلم های جنگی در آن دوره با کمترین امکانات ساخته می شد و به پرده سینماها می آمد. اکثر فیلم های جنگی یا توسط کارگردان هایی ساخته می شد که خود سابقه جبهه و جنگ داشتند و مدیوم سینمای جنگ را می شناختند و یا مستندهای جنگی را به فیلم های خود راه می دادند.

این اتفاق بعدها نیز ادامه پیدا کرد اما متاسفانه از دوره اصلاحات این گونه سینمایی به دلیل عملکرد ضعیف و یا نگاه های التقاطی مدیران سینمایی به کما رفته و دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد.

سینماگران دغدغه مند و فعال در این حوزه که همواره با عشق مبادرت به ساخت فیلم در فضای ارزشی می کردند اینک بایکوت و خانه نشین شده اند و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور به جای آنکه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حفظ ارزش ها و در سینما و ترویج روحیه ایثار و شهادت طلبی در هنرهفتم بپردازند، در پی آن هستند تا خوشامد جشنواره های غربی نظیر «کن» و «برلین» و «ونیز» را به سوی خود جلب کرده و از این رو از ساخت فیلم های سیاه، تلخ و بعضاً ضد منافع ملی حمایت می کنند یا از سوی دیگر سینمای ایران را سرشار از فیلم های نازل و سبک و سطحی همچون «گشت ارشاد» و «هزار پا» و «دم سرخ ها» و... کرده اند.

این اتفاقات باعث شده تا سینماگران سینه سوخته و دغدغه مند حوزه انقلاب و دفاع مقدس که با جان و دل شان در این سینما کار کرده و توجه به این گونه مهم سینمایی را جزو ضروریات و وظایف زندگی خود می دانند به کرات صدای اعتراض خود را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به گوش مسئولان سینمایی برسانند اما اسفا که هیچ گوش شنوایی در میان مسئولان وجود ندارد و به همین دلیل سینمای ارزشمند دفاع مقدس که رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «کتاب‌هایی که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و یا فیلم‌هایی که در این خصوص ساخته می‌شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم‌تر و ماندگارتر شوند.»، رو به نابودی رود!

در همین رابطه با ۷ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: انسیه شاه حسینی، روح الله سهرابی، ثریا قاسمی، مریم دوستی، حمید زرگرنژاد، عباس لاجوردی و سیدجلال دهقانی اشکذری گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

شاه حسینی: مسئولان فرهنگی مانع از جریان سازی و تولید آثار ارزشی و دفاع مقدس می شوند/ اسفا برای سینمای فعلی ما که خانواده ها شرم می کنند فیلم هایش را تماشا کنند

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: حمایت و اشاعه ارزش های دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی وظیفه یکایک دستگاه ها و مسئولان فرهنگی و سینمایی است و بی توجهی آن ها به این دستاوردها می تواند جامعه را دچار ناهنجاری های مفرط و خسران کند. مسئولان فرهنگی کشور با بی تدبیری مفرط ما را از فضای آموزشی و تربیتی و فرهنگی دفاع مقدس دور کرده اند و باعث شده اند تا ما در مقابل نفوذ فرهنگی و جنگ نرم بیگانگان و دشمنان آسیب پذیر شویم و به خصوص نسل جوان ما به سمت رفتارهایی گرایش پیدا کنند که در آن رفتارها هیچ نشانی از روحیه انقلابی گری و آرمان های دوران دفاع مقدس که شهدای بسیاری برای عدم آسیب رسیدن به این آرمان ها خون دادند، دیده نمی شود!

سهرابی: فاصله سینما با آثار ارزشی و دفاع مقدسی روز به روز بیشتر می شود/ باعث تأسف است برخی فیلم هایی که اخیراً اکران شده اند از مرحله سطحی بودن هم عبور کرده اند!

روح الله سهرابی کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: فاصله سینما با آثار ارزشی و دفاع مقدسی روز به روز بیشتر می شود و این اتفاق بسیار دردناک و متأثرکننده است و اراده ای هم از سوی مسئولان برای برداشتن این فاصله وجود ندارد. دفاع مقدس ملی ترین و بومی ترین گونه سینمایی است و توجه و پرداختن به آن از واجبات و ضروریات محسوب می شود؛ سینمای ما بسیار سعی کرده تا در گونه های مختلف مانند اجتماعی، سیاسی، پلیسی و... جریان ساز باشد اما هیچ یک از این گونه ها نتوانسته اند همچون دفاع مقدس در سینمای کشور بحث برانگیز و جریان ساز باشند. شکی نیست که بخش مهمی از سینمای کشور ما مرهون و مدیون دفاع مقدس است؛ ما نمی توانیم منکر این اتفاق شویم که فیلم های دفاع مقدس بودند که سینمای ایران را از منظر تکنیک، ساختار و فن به روز کردند و آن را به اندازه استانداردهای بین المللی رساندند. این گونه مهم سینمایی حتی در مبحث سوژه ها و بعد معنایی هم توانست تأثیر بسیار مثبتی در سینمای کشور داشته باشد.

قاسمی: باید در سینمای جنگی حرف های جهانی بزنیم/ ده ها سوژه ناب در رابطه با زنان و مادران و همسران دوران جنگ وجود دارد که باید ساخته شوند

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: دوران جنگ با تاریخ کشور ما عجین شده و طی ۸ سال جنگ ما شاهد اتفاقات ریز و درشت زیادی بودیم که هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید آثار درخشانی در سینمای دفاع مقدس شود و ما اگر می خواهیم در این راستا موفق عمل کنیم بایستی در سینمای جنگی مان حرف های جهانی بزنیم و عموم مردم دنیا را نسبت به آنچه از سر گذراندیم آگاه کنیم. دوران جنگ تنها مربوط به جبهه ها و خاکریزها نمی شود؛ چه بسیار بودند افرادی که در پشت جبهه ها حضور داشتند اما جنگ سرنوشت و زندگی آن ها را عوض کرد و عزیزان شان را از دست دادند؛ چه بسیار بودند آدم هایی که به شدت تحت فشار بودند و جنگ افروزی جنگ افروزان ظالم باعث شده بود تا لحظه ای آرامش نداشته باشند.

دوستی: سینمای دفاع مقدس مدیریت سالم و صحیح ندارد/ هالیوود سال ها پس از جنگ های جهانی در رابطه با آن فیلم می سازد پس ما هم باید مرتباً در رابطه با دفاع مقدس فیلم تولید کنیم

مریم دوستی کارگردان سینما نیز در این باره گفت: سینمای دفاع مقدس مدیریت سالم و صحیح ندارد و به همین علت این گونه مهم سینمایی و سینماگران دغدغه مند و غیروابسته که با جان و دل و عشق شان برای این سینما کار می کنند دچار افول شده اند و نه مسئولان دولتی و نه مسئولان در سایر سازمان ها و نهادهایی که بخشی از تولیدات شان در حوزه سینمای دفاع مقدس است از آن ها حمایت نمی کنند. ما در حوزه سینمای دفاع مقدس شاهد حضور ۲ قشر مختلف از فیلمسازان هستیم؛ دسته اول فیلمسازانی که با سرمایه های شخصی و عشق و جان و دل شان به این حوزه ورود پیدا می کنند و به وقایع دوران دفاع مقدس ارادت قلبی دارند و دسته دوم فیلمسازانی که توسط برخی مدیران به واسطه دوستی و آشنایی و رفاقت انتخاب می شوند و چندان اراداتی به سینمای دفاع مقدس ندارند و برای گذران زندگی و درآمد در این حوزه کار می کنند.

زرگرنژاد: امروزه از برخی فیلم های نازل حمایت می شود اما فیلم های دفاع مقدس مورد بی مهری قرار می گیرند/ پرداختن به دفاع مقدس در سینما جزو ضروریات است

حمید زرگرنژاد کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: متأسفانه امروزه از برخی فیلم های نازل که آمار فروش شان تقلبی است حمایت می شود اما فیلم های دفاع مقدس مورد بی مهری قرار می گیرند و به خصوص فیلم هایی که در بخش خصوصی تولید می شوند ضربات سنگینی می خورند و برخی افراد اصلاً نمی گذارند این آثار دیده شوند! پرداختن به دفاع مقدس در سینما جزو ضروریات است اما متأسفانه برخی از متولیان و دست اندرکاران حوزه فرهنگ و سینما با این گونه مهم سینمایی بی مهری می کنند؛ این اتفاق در حالی است که ما شاهد آن هستیم که مسئولان بعضاً از ساخت فیلم هایی حمایت می کنند که هیچ گونه ارزش هنری، ساختاری و... ندارند اما امثال «ماهورا» نه در تولید حمایت می شوند و نه در اکران! درست است که فروش بخش مهمی از روند تولید یک اثر است اما نباید همه چیز را فدای فروش بیشتر بکنیم، تمرکز و هدف فروش بیشتر سینما را به سمت ابتذال و سخیف شدن می برد و ما متأسفانه امروزه شاهد این اتفاق هستیم.

لاجوردی: وقتی امثال «هزارپا» ها مهم می شوند از سینمای ارزشی و دفاع مقدس حمایتی نمی شود/ رفتار نهادهایی مانند حوزه هنری و سازمان اوج با فیلمسازان ارزشی سلیقه ای است

عباس لاجوردی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: وقتی امثال «هزارپا» ها و «گشت ارشاد» ها مهم می شوند معلوم است از سینمای ارزشی و دفاع مقدس حمایتی نمی شود، متأسفانه مسئولان ما نه تنها در سازمان سینمایی که در نهادهای دیگر همچون حوزه هنری و سازمان اوج و... دغدغه ای برای توجه به سینمای ارزشی و دفاع مقدس ندارند و همه تنها به فکر فروش فیلم ها هستند و فروش برایشان از انجام یک کار فرهنگی و ارزشمند مهم تر شده است!  رفتار نهادهایی مانند حوزه هنری و سازمان اوج با فیلمسازان ارزشی سلیقه ای است؛ متأسفانه در این نهادها هیچ گونه سیاست مشخصی برای حمایت از آثار سینمای ارزشی وجود ندارد و همواره رفتارهای سلیقه ای در آن ها حاکم است؛ این اتفاق در حالی است که ما نیاز به سیاست گذاری کلان در سینمای ارزشی و استراتژیک داریم و زمانی که مسئولان سازمان سینمایی در غفلت هستند این وظیفه نهادهایی همچون اوج و حوزه هنری است که با سیاست گذاری درازمدت چاره ای برای اعتلای سینمای ارزشی تدبیر و اندیشه کنند.

دهقانی اشکذری: مدیران فقط ادعای حمایت از سینمای دفاع مقدس را دارند!/ دفاع مقدس سرشار از ایده برای تولید صدها اثر درخشان است

 سیدجلال دهقانی اشکذری کارگردان سینما نیز در این راستا اظهار داشت: مدیران فقط ادعای حمایت از سینمای دفاع مقدس را دارند اما در عمل هیچ خبری نیست و هیچ گونه برنامه و سیاست روشنی برای تولید و حمایت و پخش این گونه آثار در سینما وجود ندارد و به همین علت سینمای دفاع مقدس به ورطه نابودی کشیده شده است. باعث تأسف است که سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس در کشورمان گوشه گیر شده و هیچ کس هم توجهی به آن ندارد؛ این اتفاق در حالی است که تاریخ ۸ ساله معاصر دفاع مقدس سرشار از اتفاقات درامی در رابطه با ایثار، شهادت، از خودگذشتگی، دفاع از مام میهن، جانبازی و... است که می تواند سرشار از ایده برای تولید صدها اثر درخشان باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.