جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

توجه به نابرابری‌های جنسیتی در جشنواره بوسان

جشنواره بین المللی فیلم بوسان

سینماپرس: هیات داوران بخش «موج های نو» جشنواره جهانی بوسان که از دیروز آغاز به کار کرده است، در نشستی پیرامون لزوم وجود نگاه متوازن به تنوع و گوناگونی ها شامل برابری جنسیتی گفتگو کردند.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، داوران بخش «موج های نو» جشنواره بین المللی فیلم بوسان گرد هم آمدند تا درباره چشم انداز و زاوید دید خود برای قضاوت ۱۰ فیلم حاضر در این بخش جشنواره امسال بحث و گفتگو کنند.

هیات داوران در نشستی با خرسندی درباره ضرورت وجود نگاه متوازن به تنوع و گوناگونی ها شامل برابری جنسیتی در جشنواره امسال گفتگو کردند. فیلم های منتخب این دوره جشنواره بوسان شامل حضور قابل توجه کارگردانان زن از جمله پارک یونگ-جو با فیلم «زندگی دوم» و کیم بورا با «خانه مرغ مگس خوار» است که هر دو از کارگردانان نوظهور زن از کره جنوبی هستند.

لابینا میتسوکا بازیگر مقدونیه ای و عضو هیات داوران در این باره گفت: ما باید مساوات داشته باشیم ولی در حال حاضر صدای زنان به اندازه کافی شنیده نمی شود.

او اینطور ادامه داد که زنان نه تنها در جایگاه کارگردانی که باید مانند دیگر حوزه ها همچون صنایع و سیاست، در بخش های اجرایی و برنامه ریزی فستیوال ها به درستی معرفی شوند.

این بازیگر همچنین از تجربه خود در مقدونیه و نادیده گرفته شدن نظراتش سر صحنه فیلم ها گفت و ادامه داد که بیست سال طول کشید تا به نقطه درست برسند.

شی نانسون دیگر عضو هیات داوران که نام او پشت بسیاری از فیلم های پرفروش هنگ کنگی است نیز اظهار کرد آن قدر خوش اقبال بوده است که در کشورش با مشکلی به نام تبعیض جنسیتی مواجه نباشد. او ضمن تایید مواضع میتسوکا بیان کرد که هنر باید فارغ از فاکتورهای جنسیتی مورد قضاوت قرار گیرد و البته اضافه کرد که به صرف داشتن کارگردان زن بود، به فیلمی امتیاز مثبت نخواهند داد. او گفت: ما نباید از آن سو دچار تعصب باشیم و به فیلمی امتیاز بهتری دهیم چون سازنده آن یک زن بوده است.

در همین حال جی جئون دبیر جشنواره بین المللی فیلم بوسان عقیده دارد که فیلم های انتخابی امسال بازتابی از گسترش تنوع و گوناگونی منطقه ای در سینمای آسیاست.

جئون گفت: سینمای آسیا موفقیت های بی سابقه ای در جشنواره های بزرگ بین المللی چون کن و ونیز داشته است اما اگر این فیلم های تحسین شده قبلا محدود به شمال شرق آسیا بود، اکنون به کل آسیا گسترش یافته است. او ادامه داد که عقیده دارد این موضوع به دلیل پر شدن فاصله اقتصادی و کم شدن اختلاف های فرهنگی بین کشورهای آسیایی است.

«موج های نو» یکی از بخش های اصلی رقابتی جشنواره فیلم بوسان کره جنوبی است که مختص فیلم های اول و دوم فیلمسازان آسیایی است. امسال ریاست داوران این بخش بر عهده کیم هونگ-جون استاد فیلمسازی کره جنوبی است و شی نانسون تهیه کننده هنگ کنگی، لابینا میتسوکا بازیگر مقدونیه ای، جون کونیمورا بازیگر ژاپنی و ناشن مودلی دبیر جشنواره فیلم سیدنی او را همراهی می کنند.

در بخش «موج های نو» جشنواره امسال فیلم بوسان کارهایی از مناطق کمتر مطرح آسیا همچون قرقیزستان با فیلم «شفق قطبی» حضور دارد.

بیست و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم بوسان از روز گذشته ۴ اکتبر، آغاز شده و تا ۱۳ اکتبر(۲۱مهر) ادامه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.