چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸

ابقای حریری با طعم تحریم آثار موفق دانشگاهی

امیرحسین حریری

سینماپرس: امیرحسین حریری در حالی در سمت مدیریت مولوی ابقا شده است که کماکان با اجرای آثار موفق تئاتر دانشگاهی مخالفت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، حسام لک از کارگردانان موفق جشنواره اخیر تئاتر دانشگاهی می‌گوید که امیرحسین حریری، مدیریت کنونی تالار مولوی مانع از اجرای آثارش در این سالن دانشگاهی شده است. آقای لک با اشاره به اینکه مشکلاتش با حریری از سال گذشته آغاز شده است، گفته است «پارسال نمایش من در فهرست مولوی بود؛ اما به بهانه آنکه در عصر تجربه سالن مستقل حضور داشت آن را از فهرست خارج کردند و گفتند کار تولیدی است؛ در حالی که عصر تجربه یک رپرتوار بود و من تنها سه شب در مستقل اجرا رفتم.»

او با انتقاد از شرایط عصر تجربه گفته «با بلبشویی که در برنامه‌ریزی اجراها و نیاز من به حفظ دکور تصمیم گرفتم پس از سه اجرا  از عصر تجربه خارج شوم.»

البته به گفته لک در اجراهای مولوی هشت نمایش اجرای عمومی داشته‌اند و سپس در مولوی روی صحنه رفته‌اند و این مسئله نیز رسانه‌ای شده است.

عدم حمایت امیرحسین حریری از آثار موفق دانشگاهی مسبوق به سابقه است. حریری در گذشته نیز مانع از اجرای نمایش «سربسته از تهران» مجتبی کریمی، اثر موفق دوره هجدهم تئاتر دانشگاهی شد تا در نهایت با دو سال فاصله این نمایش در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه رود و موفق به حضور در جشنواره فجر نیز شود.

کریمی در آن سال‌ها در یادداشتی با عنوان «اگر جشنواره تئاتر دانشگاهی اهمیتی داشت آن را به دست جلادانش نمی‌سپردند!» نوشته بود «در اینجا نکته قابل ذکر این است که چه بر سر جشنواره تئاتر دانشگاهی آمده که تا این اندازه شأن و جایگاه آن نزول کرده است؟  چطور کسی می‌تواند همزمان سند چشم‌انداز و دبیرخانه برپا کند و از سوی دیگر خروجی این جشنواره را هیچ بداند؟ آیا به قاعده بازار برای خریدن هر جنسی به ارزان‌ترین قیمت می‌بایست ابتدا بی‌ارزشش کرد؟ پاسخ دهنده این سؤالات کیست؟ وزارت علوم؟ در حالی که به شکلی غیرقابل‌باور در آغاز دی ماه دبیر دوره ۲۰ جشنواره هنوز مشخص نیست. آیا می‌توان اندیشید که برای وزارت علوم این جشنواره اهمیتی دارد؟ برای من تنها یک نشانه وجود دارد، اگر این جشنواره اهمیتی داشت آن را به دست جلادانش نمی‌سپردند! امیدوارم فعالان و صاحبان حقیقی جشنواره تئاتر دانشگاهی در مقابل اتفاقاتی که در جریان است سکوت نکنند؛ چرا که یکی از آخرین گلوگاه‌های تئاتر متفاوت و یکی از اصلی‌ترین شریان‌های  خون تازه تئاتر در حال بسته شدن است.»

حال حسام لک معتقد است حریری با نگاه شخصی به مسئله نگاه می‌کند. او به تسنیم گفته است «چطور می‌شود مدیر احساس شخصیش را در مدیریتش دخیل کند!!؟»

این کارگردان می‌گوید در اختتامیه جشنواره دو نهاد اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت علوم اعلام کرده‌اند از چهار اثر برگزیده در مسیر اجرای عموم حمایت خواهند کرد؛ اما اکنون حاضر به انجام قرار خود نیستند و گفته‌اند تنها به حمایت مالی بسنده می‌کنند. این کارگردان می‌گوید «آثار حمایت شده سابق هنوز حمایت مالی خود را دریافت نکرده‌اند. سعید اسدی هم می‌گوید تا انتهای ۹۷ سالن‌های تئاتر شهر پر است.

مدیر دانشکده سینما و تئاتر به ما گفته است می‌توانیم در سالن‌های دانشکده اجرا برویم؛ ولی سالن خورشیدی شناخته شده نیست و این حق بازیگر است در سالنی اجرا رود که وجه عمومی بهتری داشته باشد.»

لک می‌گوید دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی پیگیر اجرا در مولوی است و این در حالی است که حسین عبداللهی رابطه خوبی با حریری دارد.

امیرحسین حریری اخیراً در سمت مدیریت مولوی به مدت دو سال ابقا شده است. دکتر محمد علی زارع، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران حکم تازه حریری را ابلاغ کرده است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.