چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

سخنی با معاون نظارت و ارزشیابی سینما؛

برداشت آقای داروغه زاده از کلمه مستهجن چیست؟/ وقتی یک مدیر سینمایی فرافکنی می کند!

محمد دیندار

تفریح داروغه‌زاده در آمستردام

سینماپرس: یک منتقد سینما با انتشار یادداشتی، به فرافکنی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی پاسخ داد.

به گزارش سینماپرس معاون نظارت و ارزشیابی سینما با انتشار مطلبی فرافکنانه درخواست کرد فیلم های مستهجن معرفی شود. حال در همین زمینه یادداشتی توسط یک منتقد سینما منتشر شده که متن آن به شرح ذیل است:

۱-حجت الاسلام پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی‌مجلس از رواج برخی صحنه های مستهجن در برخی فیلم ها انتقاد کرده وجناب داروغه زاده مدیرکل نظارت وارزشیابی با توپ پر و کنایه آمیز به ایشان پاسخ داده که اسامی چنین فیلم هایی را اعلام‌کنید.
نمی دانم‌ برداشت آقای داروغه زاده از کلمه مستهجن چیست و شاید ایشان فکر می کند صحنه مستهجن یعنی حتما صحنه های آنچنانی!؟ اما اگر ایشان سرکی به لغت نامه دهخدا بزنند خواهند دید که یکی از معانی مستهجن رکیک می باشد.
حالا اولین سوال ما از ایشان این است که واقعا در برخی فیلم‌ها کلمات و بلکه صحنه های رکیک‌ وجود ندارد؟
۲-پیش از جناب حجت الاسلام پژمانفر برخی سینماگران و اندیشمندان انتقادهای بسیار تندتر و صریحتری نسبت به برخی فیلم ها داشته اند، سخنرانی استاد داریوش ارجمند در خانه هنرمندان را مرور کنید و دهها مصاحبه و گفتگوی دیگر را؛ راستی چرا آن‌موقع شاهد واکنش جناب داروغه زاده و برخی دیگر نبودیم.
ماکه می دانیم چرا؛ اما بد نیست خودشان‌ نیز توضیح دهند که‌چرا؟
۳-‌مدتی است که مد شده برخی ها می گویند فیلم ها درجه بندی شده اند و این لابد یعنی در فیلمی که برای جوانان و بزرگسالان‌است‌برخی حرفها و صحنه‌ها بلامانع است.
سوال ما این‌است در کجای فرهنگ‌ و آیین ما آمده که بیان حرفها یا صحنه های نامناسب برای بزرگسالان در فیلم ها بلامانع است که به این بهانه، فیلم‌هایی را شاهدیم که پرده دری می کنند و با یک عبارت "برای زیر ۱۵ سال ممنوع" از پاسخگویی شانه‌خالی می کنند.
۴-شاید بعضی ها فکر می کنند حالا که وضعیت اقتصاد کشور به یمن‌ مدیریت‌ درخشان دولت، گل و بلبل‌ است!؟ و اکثر مردم‌ با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می کنند کسی نیست‌که دلش برای فرهنگ‌و هنربسوزد و کسی حواسش نیست‌که چه اتفاقاتی در حوزه‌ سینما در جریان است؛ امانه!
هر حوزه ای دیده بانان‌و دلسوزان خود را دارد.
۵-یاد سخن استاد ناصرهاشم‌زاده در جلسه ای افتادم‌که می گفت: "مسئولین‌فرهنگی کشور به دلیل راه و روشی که‌ دارند ما را ورشکست‌کرده اند. یعنی این فقط بحث دلار و اقتصاد نیست که مشکل پیدا کرده، بلکه در فرهنگ، مشکلات ما بسیار بیشتر و فاجعه است. "
۶-جناب داروغه زاده لطفا پاسخ به پرسش‌شماره یک فراموشتان نشود. پاسخش سخت و طولانی نیست، فقط بگویید بله یا خیر!؟

نظرات

  • احمد ۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۱:۱۷
    0 1
    عکس انداختن با دو تا کفتر هم شده مستحجن!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.