شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«وای آمپول» و «امین و اکوان» ۲ اثر بی مسما و ناموفق و «سرو زیرآب» در فضای آلوده و بیمار سینمای کشور اثری قابل قبول است

وای آمپول-امین و اکوان-سرو زیرآب

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ اثر سینمایی «وای آمپول» به کارگردانی علیرضا محمودزاده، «سرو زیرآب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و انیمیشن بلند «امین و اکوان» به کارگردانی زحل رضوی گفت: «وای آمپول» و «امین و اکوان» ۲ اثر بی مسما و ناموفق و «سرو زیرآب» اثری در حوزه سینمای دفاع مقدس است که جان برکف بودن تمام فرزندان وطن، یکدل و یک صدا در صف دفاع مقدس را به تصویر کشیده است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کوشش گروهی از هنرمندان برای به روز بودن و همسویی با نیازها، سلیقه ها و انتظارهای مخاطب که سینما بدون او معنا ندارد شایسته تحسین است ولی این هنرمندان و سازندگان آثارسینمایی، باید میان به روز بودن و انطباق تولیدات خود با نیازهای واقعی تماشاگران و جو زدگی گیشه ای و در واقع بازارگرایی اکران تفاوت قائل شوند به عبارتی نباید به صرف داغ بودن بازار فروش فیلمک های بی مسمای به ظاهر کمدی و فروش آن ها، به قصد شانس آزمایی در گیشه فیلم بسازند.

وی ادامه داد: خیلی خوب است که برخی تولیدکنندگان، در شرایطی که سینما و جشنواره کودک  و نوجوان، به دلیل ندانم کاری، اهمال و غفلت نامدیران سینما وتمایل جماعتی از سینماگران که به ساختن فیلم های نازل و گیشه ای روی آورده اند با زندگی سینمایی در ایران وداع گفته اند، احساس مسئولیت کرده و برای قشرهای کودک ونوجوان فیلم تولید می کنند  با این همه اینان باید چند نکته مهم را آویزه گوش کنند!

این مدرس سینما خاطرنشان کرد: نخست اینکه فیلم سینمایی خوب و استاندارد بسازند و از عوامل حرفه ای و توانا برای تولیدات خود استفاده کنند. دوم اینکه تولید فیلم طنز و کمدی مانند ساختن فیلم برای کودکان و نوجوانان به دانش و تخصص و تبحر ویژه سینمایی نیاز دارد؛ صرف علاقه مندی و آشنایی با ابزار فیلمسازی و سینمابرای تولید این نوع فیلم ها کافی نیست، چراکه حاصل کار فیلم هایی ضعیف خواهد بود که از منظر هنری و سینمایی چیزی برای ارائه ندارند و مضمون و محتوای سطحی آن ها مخاطب را راضی نمی کند.

آذین سپس با تأکید بر اینکه مصداق این نوع تولیدات پرزحمت ۲ فیلم درحال اکران «وای آمپول» و «امین واکوان» است که آثاری ضعیف اند و دومی برای سوخت نشدن و دیده شدن، در چند سالن محدود آن هم در شهرستان ها اکران شده است اظهار داشت: فیلم شبه کمدی کودکانه «وای آمپول» که خواسته هم کمدی باشد و هم مناسب کودک و نوجوان، نه کمدی است و نه مناسب مخاطب خاص خود زیرا افزون بر اینکه در قالب ژانر کمدی نمی گنجد با عوالم و نیازها وخواسته های کودکان هم فاصله دارد.

وی افزود: «امین واکوان» نیز یک انیمیشن ضعیف و آماتوری است که از نظر انیمیشن سازی و داستان گویی و پرداخت سینمایی در ارضای مخاطب موفق نیست. حیف است که علاقه مندان به تولیدفیلم های کمدی و کودک باسرمایه و عمر و توانایی خود ریسک کنند و نتوانند حتی بخشی ازسرمایه خود را در گیشه بازگردانند. تولیدکنندکان ۲ فیلم یادشده از نقش و سهم پژوهش، تخصص، مولفه های ژانری سینمای کودک و کمدی و دانش اجتماعی، درتولیدات خود غافل بوده اند.

آذین تصریح کرد: لودگی و مسخرگی و ادا و اطوار وشکلک ساختن توسط چند بازیگر تاریخ مصرف گذشته آثار طنز و سطحی نگری و سطحی سازی تصاویری از مفاهیم ارزشمند زندگی کودکان و نوجوانان، ربطی به فیلم وسینما وآثارکمدی و کودک ونوجوان ندارند!

این منتقد پیشکسوت سینما در بخش دیگری از این گفتگو به نقد فیلم سینمایی «سرو زیرآب» پرداخت و اظهار داشت: محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم شاخص و ارزشمند دفاع مقدسی «ملکه» باششمین ساخته سینمایی خود یعنی «سروزیرآب» یک اثر دیگر به سینمای دفاع مقدس، خانواده های شهدا ومردم ایران هدیه کرده است.
وی ادامه داد: دوران دفاع مقدس، سرشار از رویدادها، حماسه ها، دلاوری ها، شگفتی ها و ناگفته ها است. باشه آهنگر در فیلم جدید خود به سراغ یکی از رخدادهای کمتر شنیده شده و به تصویردر نیامده این دوران رفته و با طراحی مناسب یک داستان و نوشتار جذاب آن در قالب فیلمنامه، موضوعی خوب را دستمایه فیلم خود کرده است. درصفوف یکپارچه رزمندگان وطن در دوران دفاع مقدس، ایرانیان با هر مرام و باور و مسلک در دفاع از وطن، نقش آفرین بودند؛ مسلمانان شیعی و اهل سنت، مسیحیان، زرتشتیان و... و فیلم شریف و محترم «سرو زیر آب» بازگو کننده و بازساز دیدنی یکی از همین حماسه ها و شرح تاثیرگذار همدلی و همگانی رزمندگان ایثارگر و مبارز زرتشتی و مسلمان درجبهه های نبرد حق ضدباطل است.
آذین با بیان اینکه باشه آهنگر باتعریف و ساختار سینمایی داستان گروهی از فعالان ستاد معراج شهدا که به کشف و شناسایی شهدای با نام و گمنام می پردازند، در بستر مناسبات اجتماعی و آیین های دینی و ملی هموطنان زرتشتی و شیعی، حماسه و مفهوم باور پذیر «شهدا ازهر نژاد و با هر باور فرزندان مام وطن هستند» را به تصویر کشیده است اظهار داشت: همت خیرانه لیکن خلاف قاعده جهانبخش کرامت یکی از فعالان ستاد معراج در جابه جایی پیکرها و آثار شهدای گمنام، در «سرو زیر آب»، حوادثی را رقم می زند که تا رسیدن خانواده های شهدا به حقیقت و آرامش ادامه دارد.
وی افزود: جابه جایی پیکر جهانگیر برادرشهید جهانبخش در این میان نقطه عطف داستان فیلم است. «سروزیرآب» در فضای آلوده سینمای بیمارکشور و یکه تازی فیلمک های سخیف ومبتذل، اثری قابل قبول در سینما است. با آنکه ساخته ارزشی و انسانی باشه آهنگر در پردازش بعضی شخصیت ها، حوادث  و مناسبات و اعتقادهای شیعی و زرتشتی، سرعت مساعدتر ریتم فیلم، جای کار بیشتر داشته است ولی به یمن سوژه نو، بازی های خوب، فیلمبرداری قابل تحسین، طراحی  مناسب صحنه ها، جلوه های ویژه هماهنگ وکارگردانی حرفه ای، جزو آثار خوب سینمای مقاومت، سینمای ایران و کارنامه سینمایی محمدعلی باشه آهنگر است.
این مدرس سینمای کشور در خاتمه این گفتگو افزود: «سرو زیر آب»، اثری شاخص در سینما، نمایشگر ناگفته های دفاع مقدس و نماد هنری و سینمایی همدلی وهمگانی تمام رزمندگان ایرانی از هر قوم و طایفه با هر نوع اعتقاد ملی ودینی در دوران دفاع مقدس است.

نظرات

  • مهسا ۱۳۹۷/۰۹/۲۰ - ۲۳:۵۹
    2 0
    فیلم وای آمپول فقط برای بچه ها خوبه و برای من که اصلا جالب نبود.
    • ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۱۷:۰۹
      0 0
      نتونستم ببینمش

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.