جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶

جشنواره ملی تئاتر شاهد با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

قطب الدین صادقی

سینماپرس: جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر شامگاه چهارشنبه ۱۲ دی با شناخت برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر با شناخت برگزیدگان به کار خود پایان داد. در این جشنواره که با حضور گروه هایی از ۱۶ استان کشور در بخش نمایش های صحنه ای و خیابانی برگزار شد، برگزیدگان بخش های مختلف مورد قدردانی قرار گرفتند.

در اختتامیه جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر که شامگاه چهارشنبه ۱۲ دی در آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر برگزار شد، در ابتدا حجت الاسلام کاویانی معاون فرهنگی و آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از ماموریت های فرهنگی بنیاد شهید را شناسایی و تقویت استعدادهای جوان در حوزه امور نمایشی و تئاتر دانست و تاکید کرد: طی سالیان اخیر دریافته ایم که تئاتر یا در محرومیت بوده یا در معدود مواردی بسیار لوکس بدان نگریسته شده است. در حالی که این هنر، باید مردمی باشد و می تواند جزو عناصر کلیدی فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم باشد. از این جهت است که ما درر بنیاد شهید به دنبال شناسایی و کشف و حمایت از استعدادهای جوانی هستیم که در تئاتر با بستر محتوایی فرهنگ غنی ایثار و شهادت فعالیت می کنند و این جشنواره، یکی از جلوه های نگاه حمایتی ما به تئاتر است.

در ادامه قطب الدین صادقی بعنوان نماینده هیأت داوران، جشنواره ملی تئاتر شاهد و ایثارگر را جشنواره ای شرافتمند توصیف کرد و گفت: این جشنواره، یک رخداد شریف فرهنگی است که حضور در آن برای من مایه مباهات است چرا که در آن کسان و مفاهیمی سخن به میان می آید که حافظ فرهنگ و اخلاق جامعه ما هستند.

وی ادامه داد: البته در فعالیت های هنرهای نمایشی چند نکته بسیار کلیدی است، به طور مثال توجه به متن و رعایت فرم بسیار مهم است. این فرم است که باعث ماندگاری مفهوم می شود و نباید به خاط محتوای متعالی از فرم عافل شویم، در واقع هنر یعنی خلق شکل و از این جهت فرم عنصر کلیدی هنرهای نمایشی است که باید بیش از پیش بدان توجه کرد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر اظهار کرد: سخت ترین کار یک کارگردان خلق یک جو و فضا است و یکی از مهم ترین ابزار کارگردان برای این کار طراحی صحنه است. چیزی که چنان که باید بدان توجه نشده است. در واقع فرق مهم میان یک کار معمولی و یک شاهکار ماندگار، توجه به جزئیات است که در صورت رعایت، می تواند اثر را ماندگار کند.

صادقی درباره جشنواره ملی تئاتر شاهد و ایثارگر تأکید کرد: این جشنواره به لحاظ فنی هم قابل دفاع است و برخی آثار این جشنواره به لحاظ بازی و بیان از برخی آثاری که در جشنواره تئاتر فجر یا تئاتر هر اجرا می شوند قوی تر بود.

وی در پایان بیان کرد: جشنواره ملی تئاتر شاهد و ایثارگر هم در محتوا و هم در تاثیرگذاری روی مخاطب مسیر خوبی را طی می کند و اگر حمایت از آن صورت گیرد و با حمایت هایی نظیر دبیرخانه دائمی و ... به آن توجه بیشتری شود بی تردید می تواند یکی از رخدادهای شاخص هنرهای نمایشی در کشور شود.

در ادامه این مراسم، نوبت به تقدیر از برگزیدگان جشنواره رسید که نمایش «کوچه برزیلیا» با ۳ تندیس و ۲ دیپلم افتخار پیشتاز این دوره از جشنواره لقب گرفت. شرح نتایج جشنواره به شرح ذیل است:

نمایش صحنه ای:

بهترین موسیقی: محمد نادری (نمایش تنها)

بهترین طراحی لباس: سارا یزدانی از مازندران (نمایش زنان بیشه گل)

بهترین طراحی صحنه: محمد جواد طاهری از مرکزی (نمایش سلاخ و قناری)

بهترین بازیگر زن: سمیه مولایی از کهگیلویه و بویر احمد (نمایش گندم)

بهترین بازیگر مرد: محمد رشنو از البرز (نمایش کوچه برزیلیا)

بهترین نمایشنامه: سینا شفیعی از البرز (نمایش کوچه برزیلیا)

بهترین کارگردانی: محمد اسماعیل زاده از البرز (کوچه برزیلیا)

همچنین هیأت داوران به اتفاق آرا ۲ نمایش «کوچه برزیلیا» و «سلاخ و قناری» به منظور اجرای عمومی و شرکت در نهمین دوره جشنواره صاحبدلان برگزیده و معرفی کرد.

بخش خیابانی:

بهترین طرح و ایده: نمایش رضا بهرامی از بوشهر (نمایش قهرمان کیست)

بهترین طراحی فضا و صحنه: هاشم پورمحمدی از کرمانشاه (نمایش برادر)

بهترین موسیقی: محمد نادری از کرمانشاه (نمایش برادر)

بهترین پوستر و بروشور: نعیمه نمکی از تهران (نمایش هناس) و مرتضی گودرزی از لرستان (نمایش بلدچی)

بهترین بازیگر مرد: احمد صمیمی از بوشهر (نمایش قهرمان کیست)

بهترین کارگردانی: پژمان شاهوردی از لرستان (نمایش بلدچی)

همچنین هیأت داوران به اتفاق آرا ۲ نمایش «هناس» و «بلدچی» را به منظور اجرای عمومی و شرکت در نهمین دوره جشنواره صاحبدلان برگزیده و معرفی کرد.

جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر با حضور هنرمندانی از ۱۶ استان کشور از یکشنبه ۹ دی تا چهارشنبه ۱۲ دی در رامسر و تنکابن برگزار شد. قطب الدین صادقی و محمود فرهنگ از جمله هنرمندانی بودند که در هیأت داوران این جشنواره جضور داشتند و سید مرتضی حسینی بعنوان دبیر و محمد لارتی بعنوان دبیر علمی این مراسم ایفای نقش کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.