شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

عملکردی که بخشودنی نیست!/ جای خالی فیلم هایی با مضامین انقلاب اسلامی در ۴۰ سالگی انقلاب

جای خالی فیلم هایی با مضامین انقلاب

سینماپرس: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر امسال همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود اما متأسفانه طی یک بی توجهی آشکار از سوی مدیران سینمایی کشور، فضا به گونه ای رقم خورده است که در جشن سینمای ایران تنها شاهد تعداد اندکی فیلم ارزشی و یا استراتژیک هستیم و این در حالی است که انتظار می رفت تدبیری جدی و ویژه برای ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی اندیشه می گردید.

به گزارش سینماپرس نیم نگاهی به اسامی فیلم های داستانی حاضر در این دوره از جشنواره در بخش های «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» نشان از آن دارد که بنا بر ظواهر امر تنها ۲ فیلم «۲۳ نفر»، و «ماجرای نیمروز: رد خون» فیلم های دفاع مقدسی هستند که یکی ماجرای اسارت ۲۳ نوجوان و دیگری عملیات «مرصاد» را روایت می کند.

در این لیست چند فیلم دیگر مانند «شبی که ماه کامل شد»، «خون خدا» و «دیدن این فیلم جرم است!» هم دیده می شوند که ظاهرا در بستری اجتماعی روایت هایی ارزشی، استراتژیک و یا دینی دارند اما نکته قابل تأمل آنجا است که به نظر می رسد مابقی آثار این دوره از جشنواره نشانی از انقلاب اسلامی با خود به همراه ندارند.

با بررسی خلاصه داستان ها و ژانرهای فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره به راحتی متوجه می شویم باز هم به وفور شاهد فیلم هایی در رابطه با عشق و اعتیاد و تلخی و رنج و سیاهی هستیم!

امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز است تا مسئولان فعلی سینمای کشور و مسئولان سابق آن از جمله محمدمهدی حیدریان و همچنین رضاداد که در زمان ریاست حیدریان به عنوان مشاورعالی سازمان سینمایی فعالیت داشته پاسخ بدهد که اوج ابتذال آثار سینمایی در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و در مقابل آن عدم حمایت و عدم تولید فیلم های ارزشی و استراتژیک که نتیجه آن امروز در جشنواره فیلم فجر هویدا شده است چگونه توجیه پذیر خواهد بود؟!

«وزیر ارشاد» سومین کارت زرد خود را از مجلس  شورای اسلامی گرفت و این اتفاق نشان از آن دارد که نهادهای نظارتی نیز از اوضاع فرهنگ و هنر راضی نیستند!

سوألات بی پاسخ زیادی این روزها در اذهان وجود دارد از جمله اینکه مهمترین جشنواره سینمایی کشور با عنوان جشنواره فیلم فجر و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چرا نه پوسترش مرتبط با ۴۰ سالگی انقلاب است و نه فیلم هایش چندان قرابتی با آن دارند؟ آیا سازمان سینمایی حداقل نمی توانست از تولید یک اثر ویژه انقلابی حمایت کند تا در این دوره از جشنواره به نمایش درآید؟

جالب آنجاست که مسئولان ارشد دولت هم به دستگاه های مختلف تأکید ویژه داشته اند تا به مناسبت ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های ویژه داشته باشند اما به عکس ما شاهد افول منحنی رشد سینمای استراتژیک در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هستیم!

*******

شاید بد نباشد در اینجا نگاهی به روایت های موجود در فیلم های حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بیندازیم تا خود گواهی بر این مدعا باشد:

«آشفتگی» با موضوع عشق و جنایت

«ایده اصلی» اجتماعی، با داستانی در رابطه با یک مناقصه بین المللی

«بنفشه آفریقایی» اجتماعی، روایتگر یک مثلث عاشقانه

«پالتو شتری» فلسفی - اجتماعی

«تیغ و ترمه» درام اجتماعی

«جمشیدیه» اجتماعی، برگرفته از روابط شهری، آدم‌ها، شلوغی شهر

«خون خدا» داستان فردی از صاحـب عـزای محـرم می‌خواهـد تا بـه او کمـک کنند.

«درخونگاه» اجتماعی -حادثه ای

«سال دوم دانشکده من» اجتماعی، تعدادی دانشجو برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند.

«سرخپوست» این فیلم روایت سال ۱۳۴۷ زندانی قدیمی در جنوب ایران را روایت می‌کند که به دلیل مجاورت با فرودگاه تازه تأسیس شهر در حال تخلیه است.

«سمفونی نهم» عاشقانه و اجتماعی

«شبی که ماه کامل شد» روایتی از دستگیری عبدالمالک ریگی

«طلا» روایتی اجتماعی درباره مسائل روز جوانان است

«غلامرضا تختی» زندگی جهان پهلوان تختی

«قسم» درام اجتماعی

«قصر شیرین» اجتماعی

«متری شش و نیم» اجتماعی با موضوع اعتیاد

«مردی بدون سایه» درمورد بحران عاطفی آدم‌ها و روابط عاشقانه و زناشویی و نقش فضاهای مجازی در زندگی امروز

«مسخره باز» اجتماعی

«ناگهان درخت» درام روانکاوانه

«جان دار» اجتماعی

«حمال طلا» اجتماعی، ر

«دیدن این فیلم جرم است!» فیلمی درباره مسائل امنیتی

«روزهای نارنجی» اجتماعی

«زهرمار» طنز

«سونامی» اجتماعی، درباره چالش های رقابتی ورزشکاران

«معکوس» مسابقات زیرزمینی اتومبیل‌رانی

«یلدا» اجتماعی، درباره قصاص

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.