دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

لزوم وجود سیاست های انگیزشی برای باشکوه تر شدن جشنواره فیلم فجر/ اتفاقات مثبتی که جشنواره سی و هفتم دارد!

جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: ایجاد سیاست های انگیزشی در جشنواره فیلم فجر می تواند به مثابه یک راهکار برای تحول جشنواره و رشد و ارتقای آن نزد اهالی سینما باشد؛ اتفاقی که در سال های اخیر نشانی از آن در جشنواره دیده نمی شد اما مسئولان این دوره با در نظر گرفتن یک سیاست انگیزشی زمینه سازی آن را فراهم آوردند.

سیدرضا منتظری/ ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر و معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی چندی پیش اعلام کرد: «اولویت اکران نوروز با فیلم هایی است که به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر راه یافتند و اغلب فیلم های اکران نوروز در جشنواره فجر به نمایش در می آیند.»

این سخنان داروغه زاده برای اولین بار رویکردی مثبت در ارتقای جایگاه مهمترین جشن سینمای ایران را در زبان مدیران سینمایی این دولت متجلی ساخت و البته با واکنش هایی مواجه شد که نشان از احساس خطر برخی مبتذل سازان سالهای اخیر دارد، واکنش های نسنجیده ای از سوی برخی زیاده خواهان که همواره بهترین زمان های اکران در اختیار آن ها بوده است!

در همین زمینه ابوالحسن داودی کارگردان فیلم سخیف هزارپا در گفتگویی اعلام کرد: «اولویت دادن اکران نوروز به فیلم های جشنواره، تصمیمی احساسی است و مدیران باید از این رفتارهای احساسی فاصله بگیرند و سعی کنند رفتارهای منطقی و با قاعده بروز دهند!»

اما این کارگردان دقیقاً نگفت منظور از رفتارهای منطقی و باقاعده کدام است؟ اینکه تنها به برخی افراد که به عنوان مافیای سینما شناخته می شوند اجازه اکران در بهترین زمان اکران داده شود منطقی است یا ایجاد سیاست های انگیزشی برای حضور حداکثری سینماگران در جشنواره فیلم فجر که نماد فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی است غیر منطقی است؟!

جالب آنجا است که مدتی است فیلمسازان دیروز و نازل سازان امروز در تلاشند تا جشنواره فیلم فجر از شکوه و رونق بیفتد؛ قطعاً از یادمان نخواهد رفت که کمال تبریزی چندی پیش در اکران خصوصی فیلمش در اظهار نظری سخیف گفته بود: «پیشنهاد من این است که اگر فیلم‌هایی همچون «مارمولک» و یا «مارموز» ساخته می‌شود که موضوعات حساسی دارد در جشنواره‌های فیلم فجر و یا جشنواره‌های دیگر نمایش داده نشود و مستقیم از تولید به نمایش برسد!»

حال با این تدبیر ویژه مسئولان جشنواره این اتفاق رخ نمی دهد و به جای حرکتی سلبی، حرکتی ایجابی به وجود آمده که باعث رونق و رشد جشنواره فیلم فجر می شود. حرکتی که به نظر می رسد با بسط آن و اختصاص کلیه زمان های طلایی اکران به فیلم های متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر می تواند کامل شود.

علاوه بر این اتفاق مهم به نظر می‌رسد در این دوره از جشنواره فیلم های کمدی سازان نازل که مدت ها است تنها به گیشه چشم دارند مجالی برای جولان پیدا نکرده اند و به همین علت خودشان از حضور در جشنواره انصراف دادند؛ انصرافی که سیروس الوند کارگردان قدیمی سینما درباره آن گفته بود:  «از نظر من تمام این اخبار در مورد انصراف کارگردانان شایعه و شانتاژ خبری است. به عنوان مثال کمال تبریزی فیلمی کاملاً کمدی بازاری ساخته و خودش هم می‌داند جایش در فیلم فجر نیست.»

این اتفاق بسیار نیکویی است که امسال در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر مسئولان تصمیم گرفته اند که این رویداد سینمایی را با حضور فیلم هایی که از حداقل استانداردها برخوردار هستند برگزار کنند.

اتفاقات دیگری همچون انتشار اسامی متقاضیان دریافت کارت جشنواره فیلم فجر و تلاش روابط عمومی جشنواره برای عدم اعطای کارت به رسانه های فاقد مجوز یکی دیگر از نکات مثبت این دوره از جشنواره فیلم فجر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.