سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

وقتی شأن هنری فدای سیاسی کاری می شود!

کانون کارگردانان سینمای ایران «صنف کارگری استان تهران» شد؟

تجمع سینماگران مقابل خانه سینما

سینماپرس: با برگزاری مجمع عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران و با رای ضعیف مجمع عمومی این کانون، به نظر می رسد ثبت آن به عنوان صنف کارگری استان تهران در وزارت کار کلید خورده است.

به گزارش سینماپرس مهدی کرم پور عضو کانون کارگردانان با انتشار توئیتی خبر داد که «کانون کارگردانان سینمای ایران با بیش از ۳۰۰ عضو و بدون حضور موثر اعضا در مجمع عمومی سوم با ۳۷ رای موافق (مجموع حضوری و وکالتی) و ۳۵ مخالف به انجمن کارگری کارگردانان سینمای استان تهران برای ثبت در وزارت کار تبدیل شده!»؛ این بدان معناست که مهترین صنف سینمایی به عنوان مولفان فکری و فرهنگی و هنری سینمای ایران به عنوان صنفی با ساختاری غیرفرهنگی و غیرهنری ثبت خواهند شد، موضوعی که از نتایج سیاستگذاری های نابخردانه مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید و خانه سینما است.

در شرایطی که در دولت دهم شرایط ثبت صنوف به عنوان انجمن فرهنگی ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهیا شده بود و برخی صنوف در این زمینه اقدام های لازم را صورت دادند، ولی این جریان مهم و مثبت و آینده دار برای سینمای ایران، با اقدامات نامعقول، کف خیابانی و جنجال آفرینی های سخیف برخی افراد حاضر در مدیریت وقت خانه سینما همانند محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، همایون اسعدیان و ... به نتیجه نهایی نرسید و با تغییر دولت در اقدامی که بیشتر به یک لجبازی سیاسی شبیه بود، این فرآیندها متوقف شد و به یکباره ثبت صنوف سینمایی به عنوان انجمن کارگری ذیل وزارت کار مطرح گردید. موضوعی که هیچ سنخیتی با شأن فرهنگی این صنوف نداشت و مزیتی نیز برای ایشان ایجاد نمی نمود! جالب آنکه با تحقق چنین فرآیندی اصولا کمک های حمایتی قابل توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این صنوف از اساس زیر سوال می رود!

ماجرای ثبت صنوف سینمایی به عنوان انجمن کارگری که به خاطر علاقه شخصی ربیعی وزیر مخلوع دولت تدبیر و امید و کاملا به صورت رفاقتی و با وعده های پوشالی کلید خورد، اکنون تبدیل به یک معضل پنهان شده که اگر هر زمانی نیز چنین فرآیندی اصلاح شود قطعا به نفع سینمای ایران خواهد بود.

اکنون با گذشت بیش از ۵ سال از استقرار دولت تدبیر و امید و عدم تحقق وعده ثبت قانونی صنوف سینمایی به نظر می رسد خانه سینما همانند کسی که پس از زمین خوردن برای حفظ آبرو بقیه مسیر را سینه خیز طی می کند، در پی آن است که مسیر و تصمیم غلط گرفته شده برای ثبت صنوف سینمایی به عنوان کارگری را ادامه دهد! اقدامی نابخردانه که قطعا دود آن در طولانی مدت به چشم همه اهالی سینما خواهد رفت!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.