شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی/۶

شفق: وقتی تنها نیم درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا می کند یعنی این حوزه دغدغه مسئولان نیست/ اخلاق و حرمت در سینما از بین رفته است

ناصر شفق در هفتمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: ناصر شفق تهیه کننده سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وقتی تنها نیم درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگ و ورزش اختصاص پیدا می کند یعنی توجه به این حوزه ها دغدغه مسئولان نیست و همین باعث شده ما نه تنها در سینما بلکه در سایر حوزه های فرهنگی، هنری و اجتماعی با مشکلات و نقصان های فراوان روبرو شویم.

بنیان گذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در زمان جنگ کل بودجه کشور بین ۶ تا ۱۲ میلیارد دلار بود و انصافاً رسیدگی خوبی به همه امور می شد و مردم هم در رفاه نسبی زندگی می کردند اما اکنون که بودجه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است، مردم به نان شب شان محتاج هستند! شاید دلیل اصلی این باشد که به جای اینکه آثار فرهنگی مان به همزیستی، قناعت و زندگی سالم روی بیاورند متأسفانه به سمت تجمل گرایی و مصرف گرایی رفته است.

وی ادامه داد: آقازاده ها مجالی برای مردم نگذاشتند تا مردم زندگی کنند. آن ها پول ها و وام های کلان می گیرند اما یک فرهنگی برای دریافت یک وام باید حقیر بشود چون فقیر است!

شفق سپس با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خون تازه ای به سینما تزریق شد اظهار داشت: سینمای بعد از انقلاب در تغییر محتوا تأثیر بسزایی گذاشت و سینمایی نجیب و انسانی شکل داد که گل سرسبد ایران اسلامی در امور فرهنگی دنیا شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «حماسه مجنون» خاطرنشان کرد: یکی از تأثیرات جدی سینمای ایران رشد جوان های خلاق و مبتکر در عرصه سینما بود که در قبل از انقلاب با مناسبات مختلفی وارد سینما می شدند، انقلاب اسلامی راه را برای جوانان شایسته و خلاق باز کرد و آن ها آثار فاخری را در سینما تولید کردند.

این سینماگر متذکر شد: اما در ۲۰ سال اخیر و در نیمه دوم چهل سالگی انقلاب برخی نقصان ها شکل گرفت؛ حرمت پیشکسوتان و حرمت سینما شکسته شد. اخلاق و حرمت های اخلاقی در سینما از بین رفت و البته به غیر از سینما در سایر رشته های هنری هم ما شاهد این اتفاق بودیم.

وی تصریح کرد: امروزه سینما به ارزش های ملی و بومی تکیه نمی کند و با سیاه نمایی زنده مانده است. ما باید به قهرمانان واقعی دینی و ملی مان در سینما پرداخت کنیم، ما باید آگاه باشیم که نیاز به قهرمانان سازی پوشالی مثل آمریکایی ها را نداریم چرا که دین و ملیت مان سرشار از قهرمانان واقعی است اما نسبت به آن ها بی توجه هستیم.

این کارشناس فرهنگی در پاسخ به این سوأل که چرا نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی جلوی این اتفاق را نمی گیرند و چرا علیرغم تذکرات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص مسائلی از قبیل ولنگاری فرهنگی و... گوش شنوایی در میان مسئولان وجود ندارد گفت: دستگاه های نظارتی در عرصه فرهنگ خودشان بی سواد هستند! وقتی که آن ها سواد لازم ندارند قطعاً این اتفاقات در حوزه فرهنگ می افتد؛ ما باید بدانیم و آگاه باشیم که با چوب و چماق نمی توان جلوی موج را گرفت. اولین اصل داشتن سواد لازم است که بتوانند از آن جنس، نظارت داشته باشند، آقایان باید بدانند با نظارت آهنین نمی توانند سینما را کنترل کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مروارید سیاه» ادامه داد: امروزه سینمای ایران آنچنان در چمبره فیلم های سخیف قرار گرفته و رحمی به سینمای ارزشی و انسانی ندارد که همه ما در بهت و شوک هستیم!؛ بی سوادی سراسر عرصه هنر و فرهنگ را به لجن کشیده و وقتی که بی سوادی وجود دارد عدم تفکر، عدم اندیشه و... بلا به وجود می آورد. الآن برای سینما اندیشه تصمیم نمی گیرد و پول های بادآورده و رانتی تصمیم می گیرند.

این عضو هیأت مدیره شهرک سینمایی دفاع مقدس تأکید کرد: این در شأن سینمای ما نیست که افراد با خانواده های شان نتوانند فیلم ها را به دلیل مبتذل و سخیف بودن بیش از حدشان ببینند؛ من واقعاً نمی دانم چرا وزارت ارشاد سخیف سازی را از بین نمی برد؟

شفق در پایان این گفتگو اظهار داشت: ما برای برون رفت از این اوضاع نیاز به مهندسی فرهنگی داریم؛ ما امروزه با آنچه در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم که دشمن به ما دیکته کرده، فیلم های جشنواره ای و پوچ گرایی و نهیلیستی! فیلم های بی ادبی را ادب دانستن!، فیلم های بی فرهنگی را تمدن دانستن، فیلم هایی که با سیاه نمایی و تلخ نگری عجین هستند؛ این اتفاقات بسیار ناراحت کننده است و نیاز است با مهندسی فرهنگی درست به مقابله با این پدیده شوم برخیزیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.