دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی/۸

توکلی: مدیران و سیاست گذاران به عمد ذهن سینماگران را منحرف کرده اند/ سینمای ما از نظر محتوا بسیار عقب افتاده است

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما نباید فراموش کنیم که هر فیلمی که در کشورمان ساخته می شود توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن مجوز صادر می گردد، از این رو به واسطه وفور فیلم های کم ارزش می توانیم بگوییم که مدیران و سیاست گذاران به عمد ذهن سینماگران را منحرف کرده اند!

بازیگر فیلم سینمایی «زادبوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر فیلم های نازل در سینمای کشور ما تولید می شود مسبب اصلی آن مدیرانی هستند که به این فیلم ها مجوز می دهند، شوراهایی که فیلمنامه های این فیلم ها را تصویب می کنند و یکایک سیاست گذاران سینمایی نیز در این میان مقصرند. ما فقط نمی توانیم گناه تولید این فیلم ها را به گردن سینماگران بیندازیم چرا که آن ها امکان دارد بر اساس سلیقه شان هر فیلمی را بخواهند تولید کنند اما این مدیران سینمایی هستند که باید جلوی تولید آثار غیر فرهنگی و کم ارزش را بگیرند.

وی ادامه داد: متأسفانه باید بگویم اغلب آثاری که در سینمای کشور ما ساخته می شود زبان سینمای ما، فرهنگ ما و سینماگران ما نیستند!؛ این آثار زبان مدیران و شوراهایی اند که ذهن و فکر فیلمسازان به خصوص فیلمسازان جوان را منحرف کرده و باعث آشفتگی و ایجاد یک شرایط بحرانی در سینمای کشور شده اند.

این سینماگر با بیان اینکه در ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ما نیازمند یک بازتعریف برای سینمای کشور هستیم اظهار داشت: این روزها فرصت طلبان در سینمای ایران جولان می دهند و می خواهند از مواهب سینما به نفع خود استفاده کنند؛ باید راهکار درست و عملی برای مقابله با این فرصت طلبان اندیشه شود و اجازه داده نشود تا مدیران سینمایی عقاید غلط شان را به فیلمسازان تحمیل کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «نفوذی» خاطرنشان کرد: درست است که بخش اندکی از سینمای ما امروزه جهانی شده و برخی فیلم های ما در سینمای جهان دیده شده و مورد توجه قرار می گیرند اما مشکل ما با مدیریتی است که جدا از بحث سینمای جشنواره ای سینمای رسمی کشور را هدایت می کند؛ سینمای داخلی و رسمی کشور سینمایی ناموفق و ورشکسته از نظر محتوا است و متأسفم که باید بگویم این سینمایی بسیار عقب افتاده است.

توکلی تأکید کرد: ما در تکنیک سینما پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشتیم که آن هم به واسطه حضور برخی جوانان تازه نفس در سینمای ایران است. جوانانی که مدیران سینمای کمتر به آن ها بها می دهند و رسماً جلوی مهارت های شان را گرفته و آن ها را متوقف کرده اند؛ اما از نظر محتوا و مضمون مرتب در حال عقبگرد هستیم و این اتفاق بسیار تأسف بار است.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سینمای جمهوری اسلامی ایران باید سینمایی باشد تا فرهنگ اصیل انسانی، انقلابی و ملی مان را به جهان صادر کند اما متأسفانه ما در بسیاری از زمینه ها یا مقلدانه رفتار می کنیم و یا بسیار به عقب رفته ایم. استعدادها در کشور ما در حال پژمرده شدن هستند و برخی از مدیران سینمایی باعث شده اند تا بسیاری از جوانان مستعد سینمای کشور مهاجرت کنند و علیه نظام و ملیت و وطن شان فعالیت کنند. بنده صریحاً عنوان می کنم که این رفتارها عمدی است و برخی افراد به عامدانه می خواهند در سینمای ایران نیروهای مستعد و خلاق وجود نداشته باشند تا اختیار اداره سینما همچنان در دست خودشان باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.