چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹

گفتگوی سینماپرس با کارگردان «قرارمون پارک شهر»؛

انتقاد از مافیازدگی سینمای ایران/ سام: هیچ چشم امیدی به نهادهایی مانند شهرداری و وزارت ارشاد نداریم

فلورا سام

سینماپرس: فلورا سام که اولین اثر سینمایی اش در مقام کارگردان با عنوان «قرارمون پارک شهر» به تازگی روی پرده سینماها رفته با انتقاد از شرایط موجود در سینمای کشور گفت: ما هیچ چشم امیدی به نهادهایی مانند شهرداری و وزارت ارشاد نداریم چرا که اهل زد و بند و مراوده و ارتباط با هیچ فردی نیستیم و تنها نقطه اتکای ما خدا و همت خودمان است.

کارگردان سریال تلویزیونی «راز پنهان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «قرارمون پارک شهر» فیلمی است که باید مخاطبان آن را ببینند و خودشان مبلغ فیلم باشند؛ این اثر به دلیل فضای مافیازده سینمای طی ۲ سالی که از زمان ساختش می گذرد با برخوردهای بسیار بدی مواجه شد.

وی ادامه داد: تابستان سال گذشته یک بار به ما نوبت اکران دادند و حتی تیزرهای تلویزیونی ما از شبکه های مختلف در رسانه ملی پخش شد اما به ناگهان به جای فیلم ما یک فیلم کمدی را اکران کردند که این اتفاق موجب بهت و حیرت ما شد!

سام خاطرنشان کرد: بعد از آن قرار شد ما در آذرماه امسال و قبل از ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر اثرمان را اکران کنیم اما به ما گفتند شورای صنفی شاید فیلم دیگری را به جای فیلم شما اکران کند که همین اتفاق هم افتاد و ما رسماً اکران آذرماه را از دست دادیم. بعد از آن طی صحبت هایی که با پخش کننده فیلم داشتیم به نتیجه رسیدیم که بهتر است فیلم را سریع تر اکران کنیم و منتظر اکران در سال ۹۸ نمانیم چرا که آنقدر حجم فیلم های منتظر اکران زیاد است که امکان دارد در سال بعد هم زمان مناسبی برای اکران فیلم مان وجود نداشته باشد.

این سینماگر با بیان اینکه ما از روی اجبار موافقت کردیم که فیلم مان بعد از ۲ سال که از تولیدش می گذرد در این فصل بد اکران شود اظهار داشت: این روزها اغلب مردم درگیر  کارهای پیش از عید هستند و سینمادوستان هم اینقدر در ایام جشنواره فیلم دیدند که دیگر مایل نیستند تا یک مدت به سینما بروند و به همین علت نه تنها فیلم ما که فروش همه فیلم ها در این زمان بسیار پایین است و به اعتقاد بسیاری از افراد «فیلمسوزی» در این ایام شکل می گیرد.

نویسنده سریال تلویزیونی «توطئه فامیلی» افزود: علاوه بر فضای مافیازده سینما، عدم همکاری ارگانی مثل شهرداری هم خیلی دلزده مان کرد! ابتدا قرار بود به عنوان یک کار فرهنگی از ما حمایت کنند اما به ناگاه و بدون اینکه حتی فیلم را دیده باشند تشخیص دادند فیلم ما تجاری است و گفتند به شما کمک نمی کنیم. این اتفاق در حالی رخ داد که فیلم هایی مثل ما نیاز به تبلیغات دارند اما ما به دلیل کم لطفی شهردای الآن حتی یک بیلبورد در سطح شهر نداریم.

وی در همین راستا گفت: سینما فقط برای یک تعداد خاص نیست و باید از دیگران هم حمایت صورت گیرد اما متأسفانه ما مدت ها است شاهدیم همه حمایت ها در اغلب نهادها و ارگان ها فقط شامل افرادی خاص می شود.

سام در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با فضای فیلمش گفت: «قرارمون پارک شهر» یک فیلم نوستالژیک است و داستان زندگی نویسنده ای را روایت می کند که در حین نوشتن آخرین رمان خود پرده از حقایق زندگی اش برداشته می شود و خوشبختانه باید بگویم که مردم در اکران های مردمی که ما هم در آن حضور داشتیم به شدت از فیلم خوش شان آمد و ما بازخورد خوبی داشتیم.

این فیلمساز در پاسخ به این سوأل که آیا این شرایط باعث نشده تا ذوق شما نسبت به فیلمسازی در سینما کمتر شود اظهار داشت: چرا، بسیار!؛ «قرارمون پارک شهر» پیش از اینکه در ایران عزیزمان روی پرده برود در فرانسه اکران شد و در پاریس مورد توجه بسیار مخاطبان قرار گرفت. سینماها برای تماشای فیلم ما پر بود و بازخوردها هم چه از سمت کسانی که ایرانی بودند و فیلم را دیدند و چه از سمت فرانسوی ها بسیار عالی بود؛ حتی خبرنگاران و منتقدان فرانسوی در مورد این فیلم نقد دقیق و صحیح نوشته بودند که در روزنامه ها منتشر شد؛ این در حالی است که من به عنوان یک سینماگر زن در کشور خودم به دلیل شرایط مافیایی سینما مورد بی مهری قرار گرفتم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.