سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش اول

ایجاد عدالت در روند تولید و اکران آثار سینمایی، امکان فعالیت برای همگان و تنظیم و تبیین قوانینی برای عدالت در دستمزدها

امینی خواه-افشار-الماسی-راست گفتار-توکلی

سینماپرس: در آستانه آغاز سال ۹۸ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع کنونی شدند و تأکید کردند بخش عمده مشکلات سینمای ایران در سال ۹۷ مربوط به تولید و اکران بود، رشد بی عدالتی و حضور گسترده مافیا در سینمای کشور باعث شد پول ها تنها بین برخی افراد خاص تقسیم شود و بخش عمده ای از اهالی سینما امکان کار و فعالیت نداشته باشند.

به گزارش سینماپرس مشکلات سینمای کشور آنقدر زیاد است که مدت ها است صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده می شود؛ در آستانه سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛   آقایان: مهدی امینی خواه، جواد افشار، جهانگیر الماسی و کاظم راست گفتار و خانم رقیه توکلی جزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

مهدی امینی خواه بازیگر سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه بخش عمده مشکلات سینمای ایران در سال ۹۷ مربوط به تولید و اکران بود در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه به علت مشکلات شدید اقتصادی و عدم حمایت دولت بسیاری از پروژه ها نیمه کاره رها شدند و یا اصلا به تولید نرسیدند.

وی ادامه داد: همانطور که همه ما می دانیم سرمایه گذاری در سینما مبحث بسیار مهمی است. سینمای مستقل در کشور ما به حال خود رها شده و متأسفانه هیچ یک از مسئولان تدبیر و درایتی برای رفع مشکلات و بحران های موجود در این سینما ندارند. این وظیفه مسئولان و مدیران سینمای کشور است که با تدبیر و اندیشه از همه اهالی سینما به صورت عادلانه و یکسان حمایت کنند و سینماگران مستقل را به حال خود رها نکنند؛ ما نباید فراموش کنیم که سینما و سینماگران مستقل بخش مهمی از سینمای ایران هستند و ما نباید با بی توجهی به آن ها بخش مهمی از خطوط فرهنگی جامعه را از دست بدهیم.

جواد افشار کارگردان مطرح سینما و تلویزیون نیز در این راستا اظهار داشت: طی یکی دو سال گذشته بسیاری از اهالی سینما، رسانه ها و دغدغه مندان هنرهفتم از رشد بی عدالتی و حضور گسترده مافیا در سینمای کشور صحبت می کنند و تذکر می دهند که حضور این افراد در سینمای کشور بسیار جدی شده، سر و صدای اعتراض اهالی سینما نسبت به این موضوع درآمده و اغلب آن ها از این وضعیت ناراضی و معترضند اما متأسفانه گویا گوش شنوایی از سوی مسئولان برای شنیدن حرف های اهالی سینما وجود ندارد.

وی افزود: من امیدوارم مسئولان سینمای کشور در سال جدید با یک سیاست گذاری و برنامه ریزی اساسی در چارچوب عدالت و قانون کاری کنند تا دست مافیا از سینما برای همیشه کوتاه شود و سینما بر اساس عدالت کار خود به پیش ببرد و همه فیلم ها و صاحبان شان بتوانند به حق شان برسند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه یکی از بزرگترین معضلات سینمای کشور همین قضیه اکران نوروزی فیلم ها است که شنیده می شود در آن باندبازی بسیاری وجود دارد تصریح کرد: فیلم هایی که می خواهند در نوروز اکران شوند نباید به واسطه قدرت برخی افراد در این بازه زمانی روی پرده بروند؛ مسئولان بایستی تدبیری اتخاذ کنند تا فیلم های اکران نوروز بر اساس برخی از امتیازات ویژه روی پرده بروند. به عنوان مثال می توان موفقیت های یک فیلم در جشنواره های داخلی و خارجی را یکی از عوامل مهم اکران فیلم ها در ایام نوروز دانست نه اینکه فیلم ها مثلا به صرف کمدی بودن شان و یا قدرت تهیه کننده و پخش کننده شان در نوروز روی پرده بروند، این از عدالت به دور است!

افشار متذکر شد: ما نباید اجازه دهیم فیلمسازان کشورمان مأیوس، ناامید و سرخورده شوند؛ ما نباید با ترویج و گسترش بی عدالتی سرمایه های فرهنگی و هنری کشورمان را از بین ببریم و قدرت باندهای مافیایی را بیش از پیش کنیم.

رقیه توکلی فیلمساز جوان سینما نیز با انتقاد شدید نسبت به بی توجهی مدیران سینمایی به جوانان در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه پول ها در سینمای کشور تنها بین برخی افراد خاص تقسیم شده و تنها آن ها هستند که امکان کار و فیلمسازی در سینمای کشور را دارند. آن ها پول های کلان دارند و فیلم های نسبتا خوبی هم می سازند؛ در این میان اما هیچ کس به فکر جوانان نیست. بنده معتقدم ارگانی مثل بنیاد سینمایی فارابی باید به جوانانی که می خواهند فیلم اول شان را بسازند و یا فیلم اول شان را ساخته اند و مدت ها است در انتظار کار بعدی شان هستند کمک مالی کند، به این فیلمسازان بها بدهد و دریچه نوینی را به روی سینمای کشور بگشاید.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما ضمن تبریک سال نو به همه اهالی سینما، سینمادوستان و عموم مردم گفت: امیدوارم در سال جدید با همت مسئولان تبعیض در سینمای کشور از بین برود. متأسفانه مدت ها است سینمای کشور در دست طیفی با افکار خاص است؛ مسئولان باید بدانند سینما فقط برای یک گروه با افکار مشخص نیست، سینما برای همه است و هر تفکری باید بتواند در سینما حضور داشته باشد. به قول فلینی هر انسانی در دنیا می تواند حداقل یک فیلم بسازد. از این رو مسئولان نباید جلوی فیلمسازی برخی افراد که شاید از نظر فکری به آن ها نزدیک نباشند را بگیرند.

وی تأکید کرد: سینما ابزار تبیین اندیشه و سلیقه و شناخت آدم ها است بنابراین ما نباید مانع فیلمسازی برخی افراد شویم که شاید بتوانند برای آینده سرزمین مان روزگار بهتری را ترسیم کنند.

این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از گفتگوی خود به مشکل بیکاری گسترده اهالی سینمای کشور اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه مدت ها است بخش اعظمی از هنرمندان این مرز و بوم کار نکرده اند، درآمد ندارند و کسانی که در ظاهر حامی آن ها هستند هیچ حمایتی از ایشان نمی کنند. این اتفاقات بسیار تلخ و دردآور است و انتظار ما از مسئولان سینمایی رسیدگی به این امور مهم است نه پرداختن به مسائل حاشیه ای و بی اهمیت!

کاظم راست گفتار کارگردان نام آشنای سینما نیز با آرزوی سالی خوب برای یکایک مردم و اهالی سینمای کشور در گفتگو با سینماپرس گفت: متأسفانه مدت ها است انگیزه در میان اهالی سینما از بین رفته و من امیدوارم در سال جدید شرایطی ایجاد شود تا سینماگران دوباره انگیزه پیدا کنند و با تولید آثار ارزنده در سینمای کشور آنچه شایسته ملت بزرگ ایران است را به آن ها هدیه کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بنده معتقدم همه باید با همدلی و انگیزه بالا برای بهبود کیفی وضعیت سینما در تمامی زمینه هایش تلاش کنند. ما باید دست در دست یکدیگر بدهیم و مافیای سینما را نابود کنیم، اکران در سینما باید عادلانه شود و دستمزدهای گزافی که این روزها برخی از اهالی سینما طلب می کنند به همت مسئولان و با ایجاد سیاست ها و قوانین محکم و لازم الاجرا باید کاهش پیدا کند.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.