چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

رسانه ملی در محاصره فرهنگ بیگانه/۲

خرازی ها: عید نوروز مناسبتی بومی و میهنی است و پخش آثار رسانه ملی باید در تطابق با این ایام باشد/ نباید مروج فرهنگ بیگانه باشیم

شهرام خرازی ها

سینماپرس: شهرام خرازی ها عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی اعلام معاونت سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌ سینمایی پخش می شود که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند اظهار داشت: عید نوروز مناسبتی بومی و میهنی است و پخش آثار رسانه ملی باید در تطابق با این ایام باشد و پخش این حجم انبوه از فیلم های خارجی چندان خوشایند به نظر نمی رسد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رسانه ملی همه ساله برای ایام نوروز سعی دارد برنامه های سرگرم کننده تدارک ببیند و در آغاز سال نو با دست پر به خانه خهای مردم بیاید؛ طبعاً یک بخش مهم از آنتن نوروزی سیما با فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی پر می شود و توقع بر این است در چنین ایامی که با عید ملی و میهنی سر و کار داریم فیلم هایی پخش شوند که برگرفته از فرهنگ کهن و جامعه خودمان هستند.

خرازی ها ادامه داد: ما امسال با تعداد زیادی فیلم خارجی روبرو هستیم که از لحاظ کمی اختلاف بسیار زیادی با فیلم های ایرانی دارند و این اتفاق کمی نگران کننده به نظر می رسد؛ این اتفاق بد نیست که ما فیلم های ایرانی و خارجی را در کنار هم داشته باشیم اما نباید تفاوت کمی آن ها تا این حد زیاد باشد.

این منتقد سپس با بیان اینکه البته شاید مسائلی مانند بحران اقتصادی باعث شده تا تلویزیون دست به این کار بزند اظهار داشت: ما اکنون بر اساس اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه فعالیت می کنیم و رسانه ملی هم شاید به همین دلیل دست به انتخاب فیلم های خارجی زده تا حق رایتی برای فیلم های ایرانی نپردازد.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما تلویزیون برای فیلم های خارجی به یورو یا دلار حق رایت نپرداخته اظهار داشت: اصولاً بخشی از فیلم هایی که معاونت سیما به آن اشاره کرده اند جدید نیستند و از قبل و با قیمت های اندک خریداری شده اند و تکراری هستند به همین دلیل و از آنجا که آمار درستی در خصوص فیلم هایی که قرار است پخش شود ارائه نشده ما نمی توانیم نظر منصفانه ای بدهیم که تا چه میزان برای این آثار حق رایت پرداخت شده است.

خرازی ها خاطرنشان کرد: در هر صورت بنده معتقدم ما باید از تولید کالای ایرانی حمایت کنیم؛ تلویزیون می تواند تله فیلم هایی با بودجه های اندک تولید کند، می تواند اگر سرمایه چندانی برای تولید ندارد فیلم های سینمایی ایرانی را از تهیه کنندگان خریداری کند و در هر صورت از کالای ایرانی حمایت کند. نباید از یاد ببریم که ما نباید مروج فرهنگ سرزمین های بیگانه باشیم!

وی در همین راستا افزود: البته متأسفانه برخی از فیلم ها و تله فیلم های خود ما هم تدثیرات مخرب زیادی دارند و محتوای شان چندان برای عموم افراد جامعه جالب نیست و شاید برخی آثار خارجی به لحاظ اخلاقی، آموزشی و تأثیرگذاری قوی تر از تولیدات داخلی ما باشند. آنچه مهم است اینکه ما باید ببینیم دورنمای پخش این فیلم های سینمایی در جامعه چه نتیجه ای دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.