شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۵

امیرعلی اعلایی درگفتگو با سینما پرس:

جشن فیلم کوتاه خانه سینما امتحان خوبی برای اعضای آکادمی ایسفا بود

جشن فیلم کوتاه

دبیر آکادمی فیلم کوتاه با واقعیت نداشتن برخی از اتهامات در جریان انتخاب و داوری جشن فیلم کوتاه خانه سینما بر بی تاثیر بودن این صحبتها در روند اجرایی آن تاکید کرد.

امیرعلی اعلایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران گفت: جشن خانه سینما متعلق به خرد جمعی سینماگران و صاحب نظران فیلم کوتاه و دلیلی برای دور هم جمع شدن آنهاست و این اتفاق در جشن امسال به خوبی افتاد. این آدمها جریان اصلی فیلم کوتاه کشور را تشکیل می دهند. در جریان این جشن حدود 60 نفر از اعضای انجمن فیلم کوتاه و 15 نفر از پیشکسوتان عرصه فرهنگی از جمله ناصر تقوایی، عباس گنجوی، علی مصفا و مصطفی خرقه پوش درگیر بودند.
وی افزود: برخی از اعضایی که در این جشن فیلم داشتند جزء داوران ما هم بوده اند. نظراتی در مورد این موضوع وجود داشت که آنها دور هم جمع شده اند تا به خودشان جایزه بدهند! جالب است که در انتها 6 جایزه از 7 جایزه جشن به فیلمسازانی رسید که اصلا" عضو انجمن فیلم کوتاه نبودند. این مسئله نشان داد که برای اعضای آکادمی ایسفا، فیلم خوب و ذات سینما اهمیت داشت و نه چیز دیگری.

هیچ بیانیه ای از سوی ما صادر نشده بود
اعلایی تصریح کرد: در جریان داوری و انتخاب جشن فیلم کوتاه خانه سینما، یکسری اعتراضاتی توسط فیلمسازانی شد که فیلم آنها در مرحله انتخاب رد شده بود. طبیعی است که وقتی قرار می شود از بین 650 فیلم 40 فیلم برای جشن انتخاب شود بسیاری از فیلم ها وارد مرحله بعدی نمی شوند.تمامی فیلم های رسیده به جشن توسط 13 نفر اعضای انتخاب که متشکل از دو گروه 3 نفره در مرحله اول و یک گروه 7 نفره در مرحله دوم بود دیده شد. فیلمسازی که فیلم خود را به جشن می فرستد باید به خرد جمعی این گروه احترام بگذارد، تمامی اعضای هیات انتخاب از فعالان عرصه فیلم کوتاه بودند. ملاک انتخاب فیلم ها سازنده هایشان نبود بلکه فیلم و سینما برای این اعضا اهمیت داشت.
وی ادامه داد:خوشحالم که آکادمی در این مرحله نیز هیچ امتیازی خارج از امتیاز فیلم، حتی به اعضای هیات موسس آکادمی و هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه نداد. تا جایی که استعفای یکی از اعضای هیات موسس را سبب شد. بعد از اعلام فیلم ها چند فیلم ساز اعتراض کردند. تا اینجا مشکلی نبود اعتراض طبیعی است اما چند نفر از آنها مطالبی را به کذب در رسانه ها بیان کردند که جای تعجب فراوان داشت!
هیات انتخاب هیچ بیانیه ای صادر نکرد. اما بیانیه ای به آنها نسبت داده شد که از انتخاب فیلم های آوانگارد و عدم انتخاب فیلمهایی به اصطلاح مینی تله فیلم در آن گفته شده بود. حالا ممکن است این حرفها بین اعضای انتخاب به صورت شوخی زده شده باشد، اما ما در جریان اجرای جشن هیچ بیانیه ای صادر نکردیم و تصمیم گرفتیم سکوت کنیم و با آرامش از کنار مسائل و حاشیه ها گذر کنیم.
دبیر آکادمی فیلم کوتاه گفت: گفته شده بود که ما در ابتدا یک لیست 30 تایی و بعد یک لیست 10 فیلمی با فشار هیات موسس آکادمی اعلام کردیم. در شب اول که می خواستیم امتیاز فیلم ها را جمع بزنیم و تا 5 صبح ادامه داشت به 30 فیلم رسیدیم که مجموع امتیاز آنها از متوسط امتیازها بیشتر بود. ما طبق آیین نامه باید حداقل 40 فیلم اعلام می کردیم. قرار گذاشتیم در جلسه دیگری بررسی کنیم که چگونه فیلمهایی که امتیاز آنها کمتر از میانگین است را وارد جشن کنیم زیرا حضور فیلم در جشن خانه سینما برایمان با اهمیت است. این لیست 30 فیلم به هیچ کسی داده نشده بود فقط بین خود هیات انتخاب بود.
وی ادامه داد: بعد ما لیست 40 تایی خودمان را اعلام کردیم. نمی دانم عده ای از این گفته ها و شایعات چه سودی می برند! و در مطالب خود همه فیلم ها را جز 10 فیلم گذاشتند. فکر نمی کنم نوشتن و گفتن شایعات کاری داشته باشد. در شرایطی که آکادمی و شکل اجرای آن اتفاق مهمی برای فیلم کوتاه می تواند باشد و آنقدر جنبه های مثبت دارد که می توان از آنها گفت جایزه نگرفتن من یا حضور نداشتن فیلم من چقدر می تواند در روند کلی این اتفاق اهمیت داشته باشد؟! قطعاً شکل اجرای جشن فیلم کوتاه در امسال اشکالاتی داشت که باید اصلاح شود حتی در مواردی آئین نامه آن باید تصحیح شود اما به این معنا نیست که کل ماجرا را زیر سئوال ببریم.

مقایسه آکادمی اسکار و ایسفا کاملا اشتباه است
اعلایی در خصوص مقایسه آکادمی ایسفا و اسکار نیز گفت: اسکار یکی از ده ها آکادمی دنیا است و برخی شاید به خاطر اینکه این آکادمی از همه معروف تر است آنها را با هم مقایسه کردند. مقایسه این دو آکادمی کاملاً اشتباه است. بعضی از کسانی که فیلم آنها در مرحله انتخاب رد شده بود سعی کردند که بگویند اسکار هیات انتخاب ندارد، خوب خیلی از آکادمی های دیگر شرایط ورود دارد حتی اسکار نیز شرایط دارد و آن اکران فیلم است. ما در زمان نوشتن آئین نامه آکادمی به این موضوع فکر کردیم که انتخاب را حذف کنیم، امسال که اصلاً نمی توانستیم زیرا حدود 650 فیلم باید دیده می شد دیدن این فیلمها به صورت فشرده یعنی 40 روز 60 نفر از صبح تا شب در یک سالن با گنجایش بیشتر از 60 نفر فیلمها را ببیند که فکر می کنم قطعاً نشدنی بود.
دبیر آکادمی فیلم کوتاه تصریح کرد: در آمریکا سالانه مثلاً 900 فیلم ساخته می شود اما 600 فیلم اکران می شود اکران فیلم خودش فیلتری برای حضور در جشن اسکار می شود اما در فیلم کوتاه چنین فیلتری وجود ندارد. بسیاری از تولیدات فیلم کوتاه فیلم های هنر آموزی است که با جریان اصلی فیلم کوتاه بسیار فاصله دارند.شاید زمانی به دبیر خانه دایمی برسیم و فیلم ها را در طول سال برای اعضای آکادمی نشان دهیم.


جای خالی اهالی فیلم کوتاه در جشنواره های فیلم کوتاه
وی گفت: روزهای برگزاری جشن فیلم کوتاه خانه سینما روزهای قشنگی و به یاد ماندنی برای اعضای آکادمی بود. اعضایی که خود فیلم داشتند و یا از عوامل فیلم بودند فیلم های یکدیگر را دیدند و اگر کسی کارش بهتر بود به او امتیاز بیشتری دادند تا یاد بگیریم در کنار هم برای هم دست بزنیم زیرا تشویق در فرهنگ ما کم رنگ است این علتی است که هیات موسس را مجاب کرد تا اعضای آکادمی حتی اگر فیلم داشته باشند در کنارهم، همه فیلم ها را قضاوت کنند. شاید در مواردی رای درستی داده نشود ولی همیشه خرد جمعی و اکثریت پیروز است.
وی در خصوص لزوم استفاده از فیلمسازان و اهالی فیلم کوتاه در جشنواره ها گفت: در جشن فیلم کوتاه خانه سینما کسی غیر از اهالی فیلم کوتاه درگیر این رویداد نبود و این مهمترین اتفاق در این جشن است . جشن بصورتی کاملا" حرفه ای و مرتبط با فیلم کوتاه برگزار شد . اما در بسیاری از جشنواره های دیگر شاهد این هستیم که بسیاری از برگزار کنندگان، داوران و مسئولان، از فعالان فیلم کوتاه نیستند و جای خالی فیلم کوتاه در جشنواره های فیلم کوتاه کشور احساس می شود.
اعلایی گفت: اکثریت اعضای هیات انتخاب یا داوران این جشواره ها در زمینه های دیگری غیر از فیلم کوتاه متخصص هستند و اقلیت آنها سینماگران فیلم کوتاه که با احترام به همه آنها، متاسفانه در این جشنواره ها هر کسی به خود اجازه می دهد در مورد فیلم کوتاه نظر بدهد. آیا فیلمسازان فیلم کوتاه، بهترین کتاب سال را انتخاب می کنند؟ که افراد غیر فیلم کوتاهی داوری و برگزاری فیلم کوتاه را انجام می دهند؟ به نظرم این مسئله مهمترین مشکل جشنواره های فیلم کوتاه در کشور است.

انتهای پیام/ح/ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.